printlogo


کد خبر: 253162تاریخ: 1401/6/24 00:00
اخبار

دیدار سفیر امارات در تهران با امیرعبداللهیان
وزیر امور خارجه در دیدار سفیر امارات که برای ازسرگیری ماموریتش به تهران بازگشته، بر علاقه‌مندی ایران برای گسترش مناسبات با همسایگان از جمله امارات عربی متحده تأکید کرد. به گزارش فارس، «سیف الزعابی» سفیر امارات عربی متحده در جمهوری اسلامی ایران که برای ازسرگیری حضور در محل ماموریت به تهران بازگشته، سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: ما بر اساس سیاست همسایه‌محور علاقه‌مند به گسترش رابطه با همه همسایگان از جمله امارات هستیم. وی همچنین بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای ثبات و استقرار در محیط منطقه تأکید کرد و ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در توسعه مناسبات فی‌مابین، تشکیل کمیسیون عالی همکاری‌های ۲ کشور، ساماندهی روابط کنسولی و تسهیل فعالیت نهادهای آموزشی، خدماتی و درمانی ایرانی در امارات را مورد اشاره قرار داد. سفیر امارات عربی متحده نیز با ابراز خرسندی از حضور مجدد در جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های بالای اقتصادی و تجاری ۲ کشور را عامل مهمی برای ارتقای مناسبات دوجانبه خواند و دیدگاه مقامات عالی امارات درباره حسن روابط فیمابین و فعال شدن کمیته‌های ذی‌ربط و تبادل هیأت‌ها بین ۲ کشور را تشریح کرد. امارات عربی متحده ۱۴ دی ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودی، بحرین و سودان با هدف فشار سیاسی علیه ایران، سطح روابط دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و سفیر خود را به ابوظبی فراخواند. وزارت خارجه امارات عربی متحده ۳۰ مردادماه سال جاری اعلام کرد که بنا به توافق پیشین بین این کشور و ایران، «سیف محمد الزعابی» به عنوان سفیر امارات به ایران بازمی‌گردد. 
***
امیرعبداللهیان خطاب به همتای آذربایجانی: 
مرز ایران و ارمنستان باید بدون تغییر حفظ شود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در تماس تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه آذربایجان گفت‌وگو کرد و درباره تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی به تبادل نظر پرداخت. وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی، ضمن ابراز نگرانی شدید از شروع دور تازه درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر آمادگی کشورمان برای کمک به حل‌و‌فصل موضوع به صورت مسالمت‌آمیز و از طرق سیاسی تأکید کرد. امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید داریم و مرز ایران و ارمنستان را نیز یک راه ارتباطی تاریخی می‌دانیم که باید بدون تغییر حفظ شود. رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه منطقه تحمل جنگ جدیدی را ندارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طرفین این مناقشه را به خویشتنداری فرا می‌خواند. جیحون بایراموف نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، دیدگاه‌های ایران و جمهوری آذربایجان درباره آینده منطقه را نزدیک به هم خواند و با قدردانی از تلاش ایران برای کمک به حل مناقشه با ارمنستان، گزارشی از درگیری‌های اخیر ارائه داد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کشورش به دنبال ارتقای روابط با همسایگان خود است و با اشاره به نگرانی‌های ایران درباره مسائل مرزی تصریح کرد: جمهوری آذربایجان چشمداشتی به خاک هیچ کشوری ندارد.
***
رابرت مالی برای توضیح درباره مذاکرات وین به کنگره می‌رود
یک وبگاه خبری- تحلیلی گزارش داد نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است در جلسه‌ای با اعضای کنگره آمریکا توضیحاتی درباره وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ارائه دهد. به گزارش ایسنا، وبگاه خبری فارین بریف نوشت، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است در جلسه‌ای محرمانه با اعضای کنگره این کشور، توضیحات لازم را درباره تحولات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به آنها ارائه کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری سه‌شنبه‌شب خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است بزودی مقامات آمریکایی که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یکی از آنها خواهد بود، در جلسه‌ای با کنگره آمریکا توضیحاتی درباره وضعیت مذاکرات وین ارائه دهند، با توجه به این، از نظر او، دولت آمریکا در حال حاضر چه چیزی می‌تواند به کنگره بگوید که آنها راغب شوند فرصت بیشتری بدهند یا بیشتر به این مذاکرات باور داشته باشند، گفت: ما جلسات توجیهی با اعضای کنگره داشته‌ایم. فکر می‌کنم این جلسات در روزها و هفته‌های پیش رو ادامه خواهد داشت. در تمام این جلسات، اعضای کنگره را در جریان کامل این مذاکرات گذاشته‌ایم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها کاملا از موقعیت ما در مذاکرات مطلع هستند. ما آنها را در جریان تعاملات‌مان با دیگر کشورها در منطقه، با شرکای اسرائیلی‌مان، با شرکای‌مان در حاشیه خلیج‌فارس، تعاملات مرتب‌مان با کشورهای تروئیکای اروپا، همچنین با گروه 1+ 5، گذاشته‌ایم، بنابراین فکر می‌کنم در هرگونه همکاری با کنگره نیز همین اتفاق خواهد افتاد. او در پاسخ به اینکه با توجه به گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه رابرت مالی از مذاکرات وین کنار گذاشته شده است، آیا او هنوز مسؤول پرونده ایران است، توضیح داد: این گزارش‌ها صحت ندارد. رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران است. او هنوز مسؤول این تیم و تلاش‌های‌مان در آنجاست. او سرپرست یک تیم در این وزارتخانه است. مرتب در زمینه تلاش‌های‌مان برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام و برنامه‌های احتمالی‌، با همکاران‌مان در کاخ سفید، وزارت خزانه‌داری، جامعه اطلاعاتی و دیگر بخش‌ها در ارتباط است. 

Page Generated in 0/0063 sec