printlogo


کد خبر: 253183تاریخ: 1401/6/27 00:00
دور دنیا

آلمان: باید بهترین نیروی مسلح اروپا شویم!
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان رو جمعه گفت آلمان باید به بهترین نیروی مسلح در اروپا تبدیل شود. وی تحلیل سال‌های پیش در این باره که آمریکا در میان کشورهای دوست احاطه شده است را اشتباه توصیف کرد. صدراعظم آلمان که در میان افسران ارتش این کشور صحبت می‌کرد، افزود: «ما اروپایی‌ها باید مسؤولیت‌های بسیار بیشتری را در پیمان آتلانتیک شمالی بپذیریم». این در حالی است که روزنامه «دی‌ولت» چاپ برلین اخیرا گزارش داده از نظر آمریکا عملکرد آلمان از لحاظ کمک تسلیحاتی به اوکراین با سایر کشورهای عضو ناتو همخوانی ندارد. طبق گزارش این روزنامه، آمریکا خواستار آن شده که آلمان رویکرد قاطعانه‌تری درباره کمک‌های نظامی به کی‌یف اتخاذ کند. یکشنبه گذشته، سفیر آمریکا در برلین در مصاحبه با شبکه ZDF خواستار آن شده بود که برلین «نقش رهبری مصمم‌تری» در این موضوع ایفا کند. 
 
***
شرط پوتین برای اروپا
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه وجود هر گونه ارتباط میان کشورش با بحران انرژی اروپا را رد کرد و گفت چنانچه اتحادیه اروپایی خواستار گاز بیشتری است باید تحریم‌های مربوط به خط لوله گاز «نورد استریم۲» را رفع کند. پوتین که بعد از نشست سازمان همکاری شانگهای صحبت می‌کرد، تاکید کرد که مسکو به تعهدات خود در قراردادهای انرژی پایبند خواهد بود. پوتین گفت: «مخلص کلام اینکه اگر شما نیاز دارید و اگر برای‌تان دشوار است، تحریم‌های اعمال‌شده علیه «نورد استریم‌۲» را که معادل ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز در سال خواهد بود بردارید. فقط دکمه را فشار دهید و همه چیز مرتب می‌شود». «نورد استریم ۲» که در بستر دریای بالتیک و موازی با «نورد استریم‌ یک» قرار گرفته یک سال پیش ساخته شد اما آلمان چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفت مشارکتش در این پروژه را قطع کند. 
 
***
حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
تلویزیون دولتی سوریه روز گذشته گزارش داد پدافند هوایی این کشور در حال مقابله با حمله رژیم صهیونیستی در جنوب دمشق است. هنوز به جزئیات بیشتری درباره این حمله اشاره نشده است. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با نقض حریم هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند. این رژیم ۱۵ شهریورماه هم فرودگاه حلب را هدف حملات خود قرار داده بود. این حمله باعث آسیب به باند فرودگاه حلب شد. قبل‌تر از آن، رژیم صهیونیستی ۹ شهریورماه هم به اهدافی در جنوب دمشق حمله کرده بود.
 
***
دیدار رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با همتای سوری در دمشق
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گفت رئیس سازمان اطلاعات ترکیه نشست‌هایی را با همتای سوری خود طی هفته‌های گذشته برگزار کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع منطقه‌ای گفت هاکان ویدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و علی مملوک، همتای سوری وی طی روزهای اخیر در دمشق، پایتخت سوریه با یکدیگر دیدار کرده‌اند. این منبع خاطرنشان کرد این تماس‌ها بازتاب تحول و نشانه‌ای از تلاش‌های روسیه برای ترغیب ترکیه به احیای روابط با سوریه است. 
 
***
رأی اعتماد به السودانی بعد از اربعین
چارچوب هماهنگی شیعیان عراق مجددا بر نامزدی محمد شیاع السودانی برای پست نخست‌وزیری عراق تاکید کرد. به نقل از بغداد الیوم، عارف الحمامی، نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت: موضوع تشکیل دولت جدید با ریاست محمد شیاع السودانی یک موضوع قطعی است و تمام گروه‌های سیاسی عراق درباره آن اتفاق نظر دارند و این مساله لغو نخواهد شد. وی گفت: بعد از پایان مراسم زیارت اربعین موضوع تشکیل دولت جدید قطعی خواهد شد، بویژه اینکه محمد شیاع السودانی نامزد چارچوب هماهنگی شیعیان برای پست نخست‌وزیری از سوی بیشتر فراکسیون‌های پارلمان حمایت می‌شود. در زمان کنونی طرحی برای تغییر محمد شیاع السودانی وجود ندارد. 
 
***
7 بانک لبنانی هدف حمله مسلحانه قرار گرفت
رسانه‌های لبنانی خبر دادند ۷ بانک در این کشور هدف حملات مسلحانه قرار گرفته است. طبق گزارش رسانه‌های لبنانی، همه این حملات را سپرده‌گذاران با هدف پس گرفتن پول‌های مسدود شده خود انجام داده‌اند. در پی تشدید این حملات، تمام بانک‌های این کشور از دوشنبه به مدت 3 روز تعطیل خواهند بود. شبکه اسکای‌‌نیوز گزارش داد یک فرد مسلح که برای گرفتن سپرده خود به بانکی در شهر «الغازیه» در جنوب لبنان حمله کرده بود، توسط نیروهای امنیتی لبنانی دستگیر شد. بر اساس گزارش منابع لبنانی، این فرد دیروز توانست بخشی از سپرده خود را به زور سلاح از بانک «بیبلوس» در الغازیه آزاد کند. این 7 حمله مسلحانه در حالی انجام شده است که چهارشنبه هفته گذشته نیز رسانه‌های لبنانی خبر دادند زنی به نام «سالی حافظ» با استفاده از یک کلت کمری اسباب‌بازی توانست سپرده خود را از یکی از بانک‌های بیروت آزاد کند. منابع لبنانی اشاره کرده بودند که وی برای درمان خواهرش که مبتلا به سرطان بوده، به این پول نیاز داشته است. بانک‌های لبنان در سایه بحران اقتصادی شدیدی که این کشور با آن مواجه است، از آزادسازی سپرده‌ها خودداری می‌کنند. حدود 5 عملیات مسلحانه در 5 ماه گذشته در بانک‌های لبنانی رخ داده است. این کشور از سال ۲۰۱۹ تاکنون با یک بحران اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می‌کند؛ بحرانی که بانک جهانی آن را جزو بدترین بحران‌های اقتصادی از سال ۱۸۵۰ تاکنون معرفی کرده است.

Page Generated in 0/0061 sec