printlogo


کد خبر: 253222تاریخ: 1401/6/28 00:00
دور دنیا

تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان یک ساله شد
نمایندگی سازمان ملل در افغانستان با ابراز نگرانی از ادامه تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان از طالبان خواست در این باره تجدیدنظر کند. یوناما (نمایندگی سازمان ملل در افغانستان) در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از ادامه تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان از طالبان خواست اقدامات لازم را در این باره اتخاذ کند. «مارکوس پوتزل» سرپرست نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در این باره گفت: «یک سال غم‌انگیز از محرومیت دختران افغانستان از تحصیل گذشته است و این اقدام از سوی طالبان هیچ توجیهی ندارد». وی افزود: محرومیت از تحصیل دختران به این قشر جامعه و همچنین به آینده افغانستان ضربه جبران‌ناپذیر وارد خواهد کرد. یوناما همچنین ضمن تاکید بر اینکه محرومیت از تحصیل دختران نمونه آشکار نقض و تبعیض علیه زنان در افغانستان بوده است، از طالبان درخواست کرد اجازه آموزش دختران در افغانستان را فراهم کند. 
***
زلنسکی: فعلا پایانی برای جنگ با روسیه نمی‌بینم
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایت جنگی در این کشور گفت پایان زودهنگامی برای جنگ نمی‌بیند. زلنسکی بامداد شنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت نتیجه جنگ با روسیه که وارد هفتمین ماه شده، اکنون بیش از هر چیز به ارسال سریع تسلیحات توسط کشورهای خارجی به کی‌یف وابسته است. وی با تکرار درخواست کشورهای غربی از دولت‌های متحد برای تحریم روسیه و ارسال سلاح به اوکراین توضیح داد: «ما کمک بیشتری از ترکیه می‌خواهیم، ما کمک بیشتری از کره‌جنوبی، جهان عرب و آسیا نیاز داریم». رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به «سد روانی» که رژیم سابق نازی در آلمان بر افکار مقامات کنونی این کشور برای ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف ایجاد کرده است، گفت: «این تسلیحات برای دفاع اوکراین از خود در برابر روسیه ضروری است». به نوشته رویترز، زلنسکی با وجود بزرگ جلوه ‌دادن عملیات ضدحمله نیروهای اوکراینی در جنوب اما درباره زمان اتمام جنگ اظهار داشت: «هنوز زود است بخواهیم درباره پایان این جنگ صحبت کنیم». این در حالی است که پیش‌تر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته بود مسکو هر کاری انجام خواهد داد تا هر چه سریع‌تر جنگ در اوکراین به پایان برسد. 
***
ضربه جدید آمریکا به ترکیه
تصمیم آمریکا برای رفع تحریم‌های دفاعی قبرس و اشاره مستقیم به ضرورت تقویت این کشور اروپایی در برابر ترکیه، پیام مستقیمی درباره سطح روابط واشنگتن و آنکاراست. ظاهرا دولت بایدن تصمیم گرفته از هر زمینه، ظرفیت و امکانی برای اعمال فشار علیه ترکیه استفاده کند. اقدام جدید آمریکا درباره قبرس جنوبی، به این معنی است که واشنگتن، رویکرد دفاعی ترکیه را همچون یک تهدید تلقی می‌کند و لازم می‌داند این کشور را مهار کند. تنها یک روز پس از آنکه اردوغان از تاشکند ازبکستان به نیویورک آمریکا رفت و امیدوار است با جو بایدن دیدار کرده و از او جنگنده «اف‌16» بخرد، رئیس‌جمهور ترکیه به معنی واقعی کلمه با دوش آب سرد مورد استقبال قرار گرفت، چرا که آمریکا اعلام کرده تحریم دفاعی علیه جمهوری قبرس در سال آینده را از میان برداشته و لازم می‌داند این عضو اتحادیه اروپایی را در برابر تمامیت‌خواهی‌ها و تهدیدات ترکیه و ترک‌های قبرس، تقویت کند. تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای تمدید رفع تحریم‌های دفاعی درباره قبرس و اشاره مستقیم به ضرورت تقویت این کشور اروپایی در برابر ترکیه، پیام مستقیمی درباره سطح روابط واشنگتن و آنکاراست. اقدام معنی‌دار آمریکا علیه ترکیه در شرایطی است که بین آنکارا و آتن تنش‌های فراوانی روی داده و کار به تهدید نظامی کشیده شده است.
***
اعتراض به دعوت از بن‌سلمان برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس
دعوت از محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان برای شرکت در مراسم خاکسپاری الیزابت دوم، با موجی از اعتراض فعالان حقوق بشر روبه‌رو شده است. این در حالی است که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در پیامی خطاب به شاهزاده ویلیام، ولیعهد جدید بریتانیا اعلام رسمی چارلز سوم به عنوان پادشاه انگلیس و ایرلند شمالی» را تبریک گفت. بن‌‌سلمان در این پیام ضمن تبریک صمیمانه به شاهزاده ویلیام، برای او موفقیت، بهروزی، سلامتی و شادکامی و برای انگلیس پیشرفت بیشتر را آرزو کرده است. بر اساس برآورد سازمان «سی‌آی‌ای» (CIA)، محمد بن سلمان اجازه قتل و قطعه قطعه کردن جمال خاشقجی را در سال ۲۰۱۸ صادر کرده است. 
محمد بن‌سلمان دست داشتن در قتل جمال خاشقجی را تکذیب کرده است اما او از زمان قتل خاشقجی در دنیای غرب به انزوا کشیده شد و اگر در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم شرکت کند، نخستین سفرش به بریتانیا از زمان قتل جمال خاشقجی خواهد بود. یکی از سخنگویان سفارت عربستان در لندن تایید کرد محمد بن‌سلمان به لندن خواهد آمد اما هنوز روشن نیست آیا او در مراسم خاکسپاری نیز شرکت خواهد کرد یا نه. این مراسم قرار است امروز برگزار شود.

Page Generated in 0/0193 sec