printlogo


کد خبر: 253233تاریخ: 1401/6/28 00:00
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره:
فایده‌ای در مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینم

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران یک دور مذاکره مستقیم با آمریکا را تجربه کرده است، گفت: فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده و ثابت شده آنها دنبال امتیازگیری‌های بیشتر هستند. ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و 1+4 در وین گفت: موضوع بحث و انتظار ما از مذاکرات وین رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این توافق آنکه به تعهد خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قریب به ۱۵ بار اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم صلح‌آمیز است. وی ادامه داد: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و این کشورهای اروپایی بودند که که به تعهدات خود عمل نکردند. در وین مساله رفع تحریم‌ها را دنبال کردیم و البته تاکید داشتیم هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد. دلیل مطالبه تضمین نیز این است که طرف‌های ما در توافق، نقض پیمان کردند و حالا به طور طبیعی باید اعتمادی حاصل شود که آنها دوباره نقض پیمان نمی‌کنند؛ پس تضمین ضرورت دارد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها باید با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد، اظهار کرد: اگر قرار باشد موضوعات ادعایی که ما معتقدیم سیاسی و بی‌اساس است، علیه جمهوری اسلامی باقی بماند، توافق اثر و فایده‌ای ندارد، چون ممکن است طرف‌های توافق همان‌گونه که حین مذاکرات به شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کردند، با سوءاستفاده از نفوذ و ارتباطاتی که وجود دارد، دوباره مشکل ایجاد کنند. رئیسی ادامه داد: پس موضوعات پادمانی باید حل‌وفصل و تمام شود و در رابطه با رفع پایدار و نه موقتی و مقطعی تحریم‌ها، تضمین اطمینان‌بخش داده شود. اگر مساله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد. الان هم این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند، چون آنها بودند که نقض پیمان کردند. آنها از برجام خارج شدند و الان آنها باید تصمیم بگیرند که به تعهد خودشان پایبند باشند. 
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره موضوعاتی که مانع انجام توافق نهایی بین ایران و آمریکا شده است، گفت: آنچه مانع می‌شود، تعهدی است که آمریکایی‌ها باید بدهند؛ ما موضع‌مان را اعلام کردیم. تیم مذاکره‌کننده ما همچنان پای میز مذاکره حضور دارد و بارها اعلام کردیم به یک توافق عادلانه و خوب پایبند خواهیم بود، لکن آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند. این مشکل در واقع مشکل آمریکایی‌هاست که باید تصمیم بگیرند چه می‌خواهند بکنند. رئیسی در پاسخ به این سوال که ارائه چه نوع تضمین‌هایی از طرف غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای برای ایران قابل قبول خواهد بود، گفت: تضمین‌هایی که غرب اعلام می‌کند، باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد. شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده است و خودشان هم قبول دارند نقض پیمان کردند. وقتی خودشان قبول کردند نقض پیمان کردند، طبیعتا برای اینکه بتوانیم به توافق با آنها به نحوی اطمینان کنیم، لازم است تضمین‌های اطمینان‌بخشی ارائه کنند. وی همچنین درباره امکان انجام مذاکرات مستقیم و رودررو با مقامات آمریکایی خاطرنشان کرد: ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم. فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده و ثابت شده آنها دنبال امتیازگیری‌های بیشتری هستند. ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم. چرا آمریکایی‌ها تعهدات خود را در رابطه با این قرارداد انجام نمی‌دهند؟ ملت ایران باید ببیند آیا آنها در گفتار و عمل خود صادق هستند یا باز در میانه مذاکرات به دنبال افزایش و گسترش تحریم‌ها علیه ملت ایران می‌روند! آمریکایی‌ها باید حسن نیت خود را به ایران اثبات کنند. 
رئیسی در ادامه درباره سیاست دولت سیزدهم در تعامل با قدرت‌های شرق گفت: در سیاست خارجی‌ این دولت تعادل و توازن وجود دارد. ما می‌خواهیم با همه کشورها بویژه کشورهای مستقل، ارتباط داشته باشیم. ما با چین برنامه همکاری ۲۵ ساله داریم و به دنبال اجرای این برنامه هستیم. ارتباط با چین را هم متأثر از ارتباطات دیگر بین‌المللی نمی‌کنیم. ارتباط جمهوری اسلامی ایران با چین از ابتدای پیروزی انقلاب برقرار بوده و رو به گسترش است. با روسیه هم همین‌طور، یعنی ارتباط وجود داشته و الان هم در حال توسعه است. وی ادامه داد: بنای دولت سیزدهم گسترش روابط با کشورهای دیگر منطقه، بویژه کشورهای همسایه است و در واقع نگاه متعادل و متوازن را قبول داریم. در این راستا هم با کشورهای همسایه، هم با کشورهای شرقی و هم با آن دسته از کشورهای غربی که نخواهند با روحیه سلطه‌طلبی و استکباری با ما برخورد و دشمنی کنند، می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. در ابتدای کار دولت اعلام کردم دست همه کشورها بویژه همسایگان را به گرمی می‌فشارم و همین سیاست را ادامه می‌دهم. نه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم دیگران خواهیم رفت؛ این سیاست جمهوری اسلامی است.

Page Generated in 0/0042 sec