printlogo


کد خبر: 253236تاریخ: 1401/6/28 00:00
برخی استان‌ها از روز‌های آینده با بارش باران مواجه می‌شوند
ورود نخستین سامانه بارشی پاییزی به کشور

روزهای پایانی هفته شاهد ورود سامانه بارشی به استان‌های شمال غرب و همچنین غرب و شمال کشور خواهیم بود. با ورود این سامانه بارشی، طی روز‌های چهارشنبه تا جمعه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، قزوین، ارتفاعات البرز، گیلان و مازندران شاهد بارش پاییزی خواهیم بود.
 
* بارش باران در نقاط مختلف کشور
برخی استان‌های کشور این روزها با بارش باران مواجهند و مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش‌ها در اغلب استان‌های کشور تا چند روز آینده ادامه دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارندگی در نقاط مختلف کشور و خیزش گردوخاک در کرمانشاه، ایلام و خوزستان خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی ۵ روز آینده بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، در شمال و شرق هرمزگان و ارتفاعات کرمان رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت وقوع بارش پراکنده در ارتفاعات شمال و شرق فارس نیز دور از انتظار نیست. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دوشنبه ۲۸ شهریور (امروز) در ارتفاعات جنوبی سیستان‌و‌بلوچستان رگبار، رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای و سه‌شنبه ۲۹ شهریور در شمال آن وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان افزود: در ساعات بعدازظهر سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۹ و ۳۰ شهریور) در ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، بعدازظهر چهارشنبه و طی روز پنجشنبه (30 و ۳۱ شهریور) در شمال آذربایجان شرقی، برخی مناطق آذربایجان غربی و اردبیل نیز شاهد بارش پراکنده خواهیم بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران هم به ایسنا گفت: آسمان تهران ۲۸ شهریور (امروز) صاف تا قسمتی ابری همراه با غبار صبحگاهی و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه ۲۹ شهریور (فردا) صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعات وزش باد و بتدریج افزایش ابر با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
 
* افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور
سازمان هواشناسی همچنین نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۹ استان و افزایش ارتفاع موج تا 1.5 متر در دریای عمان، تنگه هرمز و نواحی شرقی خلیج‌فارس هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با رخداد رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و احتمال گردوخاک، در نقاط مستعد ریزش تگرگ بویژه در ساعات بعدازظهر امروز در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان خبر داد. بر اثر این مخاطره همچنین جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره، اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو در ارتفاعات و پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی را توصیه کرده است. این سازمان با صدور هشدار زرد از رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و گاهی گردوخاک تا سه‌شنبه ۲۹ شهریور خبر داد. در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد.

Page Generated in 0/0058 sec