printlogo


کد خبر: 253243تاریخ: 1401/6/28 00:00
اخبار

پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تسریع می‌شود
در جلسه شورای عالی مسکن به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی توسط شبکه بانکی کشور بر مبنای ضمانت‌نامه سازمان برنامه و بودجه تاکید شد. محمد مخبر ظهر دیروز (یکشنبه) در جلسه شورای عالی مسکن، یکی از مسائل و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاری در کشور را استفاده نکردن از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری دانست و اظهار داشت: متاسفانه در بخش سرمایه‌گذاری از روش‌های سنتی استفاده می‌شود و روش‌های تامین مالی جدید آنطور که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باید تدابیری اندیشیده شود که از قوانین و مقررات موجود حداکثر بهره‌برداری و استفاده صورت گیرد و به جای روش‌های سنتی تامین مالی، به روش‌های نوین در این زمینه رو آوریم. وی با یادآوری اینکه احداث مسکن همواره از طریق خود مردم و با استفاده از تسهیلات بانکی در کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: دولت باید در برنامه احداث مسکن،‌ از مشارکت و ظرفیت‌های خود مردم حداکثر استفاده را بکند تا روند تولید واحدهای مسکونی با سرعت هر چه بیشتر انجام شود. مخبر همچنین بر لزوم مولد‌سازی دارایی‌های وزارت راه‌وشهرسازی تاکید و تصریح کرد: وزارت راه‌وشهرسازی باید سریعا دارایی‌های خود را مولد‌سازی کرده و منابع مالی حاصل از آن را در صندوق ملی مسکن قرار دهد تا از این منابع جهت پیشبرد برنامه‌های دولت در تولید مسکن استفاده شود. در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، معاون وزیر راه وشهرسازی گزارشی از ضرورت‌های احداث مسکن روستایی ارائه کرد و به تشریح برنامه‌های این وزارتخانه جهت تولید مسکن در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر پرداخت. در این جلسه همچنین موانع تسریع ساخت مسکن روستایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از ارائه گزارش بانک مرکزی درباره تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان، تصمیمات لازم درباره سرعت بخشیدن به روند احداث یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی روستایی طی 3 سال اتخاذ شد. 
***
تکلیف سهام عدالت فوت‌شدگان تا پایان شهریور مشخص می‌شود
مطابق آخرین وعده‌ مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تکلیف وراث سهام عدالت تا پایان شهریور جاری مشخص می‌شود. عسگر توکلی، رئیس هیات‌مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشور، شمار فوت‌شدگان سهام عدالت را 3 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانست و اظهار داشت: تعیین تکلیف سهام این افراد 3 سال معطل مانده است. 
وی تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری 3 سال تعیین تکلیف سهام این افراد را معطل و بلاتکلیف گذاشته است. توکلی با انتقاد از اینکه پول‌های مردم دست شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مانده است، افزود: با آنکه زیرساخت‌ها مهیاست اما همچنان تعیین تکلیف سهام فوت‌‌شدگان اجرایی نشده است.  بر این اساس، پیمان حدادی، دستیار ویژه سهام عدالت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اظهار داشت: از ۴۹میلیون سهامدار عدالت، ظرف ۱۶ سال گذشته، 3.5 میلیون نفر فوت کرده‌اند.  وی ادامه داد: تکلیف سهام این 3.5 میلیون متوفی سهام عدالت تا پایان شهریور مشخص می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید سهام عدالت فوت‌شدگان طی چند روز آینده چه سرنوشتی پیدا می‌کند و وراث این افراد چگونه می‌توانند از این سهام استفاده کنند. 
***
آخرین جزئیات پرداخت وام ازدواج فرزندآوری و ودیعه مسکن
شبکه بانکی از ابتدای امسال تا ۲۴ شهریور بیش از ۸۶۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت کرده است. مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی آخرین آمار پرداخت وام‌های ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن را اعلام کرد. به گفته وی، از ابتدای امسال تا ۲۴ شهریور تعداد ۴۵۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۶۲هزار میلیارد تومان به زوج‌های جوان پرداخت شده است. همچنین در این مدت تعداد ۳۴۲ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده که ارزش کل وام‌های پرداختی این بخش ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این، بانک‌های کشور جمعا ۴ هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت کرده‌اند که نصیب ۷۱ هزار مستأجر شده است. بر همین اساس، شبکه بانکی از ابتدای امسال تا ۲۴ شهریور بیش از ۸۶۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت کرده است. 
***
کشت قراردادی گندم گسترش می‌یابد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرای کشت قراردادی گندم در بیش از ۱۵۲ هزار هکتار با ۱۲ هزار کشاورز در ۷ استان خبر داد و گفت: در قالب این طرح بیش از ۳۵۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد. سیدسعید راد با اعلام اینکه این طرح در سال گذشته زراعی به صورت آزمایشی در استان‌های خوزستان، فارس، گلستان، کرمان، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر به اجرا درآمد، تأکید کرد: این طرح در سال جدید زراعی به صورت گسترده در اغلب استان‌ها و در سطح زیرکشت بیشتری به اجرا در می‌آید.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بالغ بر ۵۹۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم بود که از این میزان ۱۹۰۰ هزار هکتار زیرکشت آبی و ۴ هزار هکتار زیرکشت دیم بود، اظهار کرد: از سطح زیر کشت گندم آبی و دیم، مجموعا ۷۱۰۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شد که نسبت به سال گذشته بیش از ۵۶ درصد رشد برخوردار بود.  معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ۵۲ درصد گندم کشور به ترتیب در ۵ استان خوزستان، گلستان، کردستان، فارس و کرمانشاه تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: به ترتیب ۵ استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان و آذربایجان شرقی، بیشترین میزان رشد خرید تضمینی گندم را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. 

Page Generated in 0/0065 sec