printlogo


کد خبر: 253247تاریخ: 1401/6/28 00:00
رئیس‌جمهور برای شرکت در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح امروز عازم نیویورک شد
از سمرقند تا نیویورک:
«نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» شعار و برنامه کاری رئیس جمهور در نیویورک خواهد بود

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور به منظور شرکت در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» صبح امروز عازم نیویورک شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سیدابراهیم رئیسی صبح دوشنبه به منظور شرکت و سخنرانی در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای تامین منافع ملت ایران و تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» به نیویورک سفر کرد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست که گفته می‌شود از اعضای مذاکرات هستند نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و دیدارهای جانبی دیگری نیز در برنامه کاری رئیس‌جمهور قرار دارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی و معاون سیاسی وزیر خارجه، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری و وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس‌جمهور را در سفر نیویورک همراهی می‌کنند. 
سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در حالی انجام می‌شود که ایران با عضویت کامل در شانگهای با دست پر به عنوان یک رهاورد باارزش از سمرقند به نیویورک می‌رود. این اتفاق برای طرف آمریکایی و شرکایش این پیام را دارد که تهران برخلاف گذشته تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام نگذاشته است و گزینه‌های جایگزین معتبری در گستردن و متنوع کردن سبد دیپلماسی خود در اختیار دارد. 
در حقیقت، از نگاه کارشناسان یکی از دلایل چندگانه‌ای که دولت بایدن را برای بازگشت به توافق هسته‌ای بی‌رغبت کرده و در منگنه قرار داده است به همین بازمی‌گردد: دیگر برجام در وضعیتی نیست که ایران را در «بن‌‌بست راهبردی» قرار داده باشد تا واشنگتن بتواند امتیازاتی فراتر کسب کند. 
آمار رو به رشد تجارت خارجی کشور، رغبت همسایگان و کشورهای مهم جهان برای همکاری با ایران با پیگیری یک سیاست خارجی متوازن در توجه به همسایه‌های شرقی و منطقه‌ای که در دولت گذشته به حاشیه رانده شدند، باعث شده تا حد زیادی فشار از دوش کشورمان برای پذیرش زیاده‌خواهی‌های برجامی غربی‌ها و تحمیل یک توافق ضعیف‌تر و خسارت‌بار بدون لحاظ شدن خطوط قرمز کشورمان برداشته شود. اینها موجب شده که رئیس‌جمهور و هیات ایرانی با اطمینان خاطر بیشتری پیگیری دیپلماسی چندجانبه‌گرایی را در قلب نظم یکجانبه‌گرایی فعلی جهانی یعنی نیویورک دنبال کنند. به همین خاطر است که مقامات آمریکایی و هماهنگ‌کننده اروپایی برجام‌ ساز ناامیدی کوک کرده و از به بن‌بست رسیدن مذاکرات می‌گویند. آمریکایی‌ها که شواهد حاکی است تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آبان‌ماه توانایی حصول توافق را نداشته باشند، در واقع فرار به جلو را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 
بر این اساس وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته مدعی شد مذاکرات رفع تحریم‌های وین به «بن‌بست» خورده است. شرمن در جلسه‌ای به میزبانی واشنگتن‌پست مدعی شد ماه گذشته اتحادیه اروپایی به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات وین پیشنهادی درباره احیای توافق ارائه کرد. او گفت پاسخ ایران به این پیشنهاد «برای ما غیرقابل قبول» بود. شرمن گفت: «ما در بن‌بست هستیم، از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. ما پیام خود درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیزهایی ضروری هستند و مؤلفه‌های اصلی در اینجا چه هستند را برای ایران فرستادیم». چند روز پیش نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت حصول توافق در آینده نزدیک محتمل نیست. «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه مدعی شده مذاکرات برای احیای برجام به بن‌بست خورده است. این در حالی است که در همین مدت دولت بایدن تا می‌توانست علیه کشورمان تحریم‌های جدید وضع کرد. علاوه بر اینها بیانیه ضدایرانی شورای حکام آژانس درباره ادعاهای پادمانی با هدایت آمریکا را نیز باید به تلاش‌های واشنگتن برای ضربه به توافق افزود. 
وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه ۹ سپتامبر / ۱۸ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت اطلاعات و وزیر آن را تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. بر این اساس وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، «وزارت اطلاعات و امنیت ایران» و وزیر اطلاعات این کشور را به دلیل انجام فعالیت‌های سایبری علیه ایالات‌متحده و متحدانش در فهرست تحریم قرار داده است». یک روز قبل از این تحریم نیز وزارت ‌خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه 4 شرکت و یک شخص ایرانی اعمال کرده است. «خدمات هواپیمایی سفیران» یکی از شرکت‌هایی است که ذیل قانون اجرایی آمریکا -که برخی تبادلات با روسیه را ممنوع می‌کند- تحت تحریم قرار گرفته است. همچنین شرکت‌های «پرآور پارس»، «طراحی و ساخت موتورهای هوایی (داما)» و «بهارستان کیش» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. 
در همین حال شماری از قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا، لایحه‌ای را آماده تحویل به مجلس نمایندگان کرده‌اند که هدف آن تثبیت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش وبگاه شبکه «فاکس‌نیوز» این قانون‌گذاران در لایحه خود تحت عنوان «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» آورده‌اند قصد دارند «بازدارندگی» علیه ایران را از طریق هدف قرار دادن بازار انرژی ایران و دشوارتر کردن اختصاص یافتن بودجه به برنامه موشکی ایجاد کنند. 
«میشل استیل» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و ارائه‌دهنده این لایحه مدعی شده: «اکنون بیش از هر زمان اهمیت دارد که از تحقق پیدا کردن تهدید غیرقابل قبول ایران هسته‌ای جلوگیری شود». استیل ادعا کرد: «تحریم‌های کنونی ثابت کرده‌اند که در برابر چنین فاجعه‌ای موفقیت‌آمیز بوده‌اند و باید تضمین پیدا کنیم که می‌توانیم به فشار اقتصادی و راهبردی بر ایران ادامه دهیم تا مانع از ساخت سلاح‌های هسته‌ای یا حمایت از تروریسم توسط آنها شویم». فاکس‌نیوز در ادامه نوشت: این لایحه «اعمال تحریم در رابطه با برنامه تسلیحاتی غیرقانونی ایران و توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم از جمله سپاه پاسداران جمهوری اسلامی» را خواستار شده است. استیل با قدردانی از «تیم اسکات» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی برای همکاری در ارائه این لایحه مدعی شد: «ایالات‌‌متحده تهدیدات ماهوی علیه خود و متحدان» را برنمی‌تابد. علاوه بر استیل، 4 نماینده دموکرات دیگر و همچنین 5 نماینده جمهوری‌خواه از حامیان ارائه این لایحه به کنگره هستند. ماه گذشته، «تیم اسکات» به همراه یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر و 2 سناتور دموکرات، نسخه مخصوص این لایحه برای مجلس سنا را تهیه کردند که در واقع خواستار تثبیت و دائمی کردن «قانون تحریم‌های ایران» است که سال ۱۹۹۶ تصویب شده است. 
***
    مصاحبه رئیسی و بایدن از شبکه CBS پخش خواهد شد   
شبکه «سی‌بی‌‌اس» آمریکا مصاحبه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را در شبکه خود پخش می‌کند. به گزارش تسنیم، طبق گفته این شبکه، این مصاحبه‌ها پشت سر هم پخش خواهد شد و ابتدا مصاحبه رئیس‌جمهور کشورمان پخش می‌شود. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت برنامه‌ای برای دیدار و گفت‌وگو با جو بایدن، همتای آمریکایی خود ندارد. او همچنین افزود هیچ گونه تفاوتی بین دولت‌های ترامپ و بایدن ندیده است. رئیس‌جمهور ایران قرار است در سفر آتی خود به نیویورک در هفتاد‌وهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. 

 


Page Generated in 0/0057 sec