ایران و چین در تلاشند در راستای افزایش همکاریهای دوجانبه، قطار مستقیم چین به ایران را احیا کنند
توسعه تجارت و ترانزیت کالا از طریق ایران، یکی از مهمترین اهداف دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی بوده است؛ امری که با تکمیل عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای میتواند بیش از پیش افزایش یابد.
در همین رابطه مدیرکل تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راهوشهرسازی گفت: تلاش داریم قطار مستقیم چین به ایران را راهاندازی کنیم که نشانه مثبتی در چارچوب حمایتی و تقویتکننده عضویت در سازمان شانگهای برای بخش ترانزیت و حملونقل است.
امین ترفع درباره منافع عضویت ایران در سازمان شانگهای اظهار کرد: امیدواریم چارچوب شانگهای بتواند باعث افزایش حجم تجارت و افزایش چسبندگی اقتصادی بین اعضای این سازمان باشد.
وی افزود: ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در چارچوبهای حمل و نقلی مشابهی عضو هستند، مثلا با تعدادی زیادی از اعضای این سازمان در کریدور شمال- جنوب عضو و با تعدادی دیگر در چارچوب سازمان اکو و همینطور تراسیکا (کریدوری به سوی اروپا) عضویت و توافقنامه داریم.
مدیرکل تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راهوشهرسازی تصریح کرد: عضویت در شانگهای میتواند علاوه بر همکاریها در چارچوبهای حمل و نقلی، زمینههای ایجاد چسبندگی اقتصادی و افزایش ظرفیت تجاری بین کشورها را فراهم کند؛ وقتی ظرفیت تجارت بین کشورها افزایش مییابد، حملونقل و ترانزیت هم رشد میکند.
ترفع گفت: جز چین با دیگر کشورها ارتباطات دوجانبه زمینی و ریلی وجود دارد. تلاش داریم در رابطه با افزایش همکاریها با چین، قطار مستقیم چین به ایران را احیا کنیم که مبدا آن از شانگهای خواهد بود که نشانه مثبتی است که چارچوب سازمان همکاری شانگهای میتواند تقویتکننده باشد.
همچنین هفته گذشته برای نخستینبار پس از سالیان متمادی، قطار کانتینری ترانزیتی که از کشور چین به مقصد جلفا حرکت کرده بود، وارد مرز ریلی اینچهبرون شد. هفته گذشته مدیرکل راهآهن شمال شرق در همین رابطه گفت: راهاندازی این مسیرها در افزایش حجم تبادل تجاری ۲ کشور، کاهش زمان ارسال کالا، اتصال چین به غرب آسیا و توسعه کمربند- راه به اروپا اهمیت بسزایی دارد. محسن اعتماد افزود: این واگنها حامل ۵۰ کانتینر۴۰ فوتی حاوی قطعات خودرو، ۸ شهریور از استان شاندونگ چین حرکت خود را به قصد جلفا آغاز کرد و به مرز اینچهبرون رسید. او افزود: بعد از انجام تشریفات گمرکی، کانتینرها روی واگنهای ایرانی ترانسشیپ میشود و به مقصد جلفا حرکت خواهد کرد.
اعتماد ادامه داد: فعال بودن حوزه ریلی گلستان - بویژه ایستگاه راهآهن بینالمللی اینچهبرون - در بخشهای مختلف صادرات، واردات و ترانزیت سبب ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد گلستان و در مراحل بالاتر باعث توسعه پایدار و شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد شد.
گمرک ریلی اینچهبرون یکی از ظرفیتهای بسیار بکر برای توسعه تجاری استان گلستان و ایران به وسیله راهآهن است که تحول زیرساختی ریلی آن توسط دولت سیزدهم با برنامه آغاز شده و نویدبخش آینده اقتصادی درخشان برای ساکنان منطقه و کشور خواهد بود. استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با استان مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با سمنان همسایه است.