printlogo


کد خبر: 253312تاریخ: 1401/6/30 00:00
دور دنیا

سفر صدراعظم آلمان به ریاض، امارات و قطر برای تأمین انرژی
رسانه‌ها روز دوشنبه از سفر آتی صدر‌اعظم آلمان به کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس با هدف تامین انرژی خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اولاف شولتس» ابتدا به عربستان سفر و با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد دیدار خواهد کرد. شولتس در این سفر ۲ روزه‌ که روزهای آتی انجام خواهد شد به قطر و امارات عربی متحده نیز خواهد رفت. «استفن هبستریت» سخنگوی دولت آلمان گفت شولتس به همراه یک هیات تجاری ابتدا به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و در آنجا با ولیعهد و احتمالا «ملک سلمان» پادشاه این کشور دیدار خواهد کرد. او به جزئیات سفر شولتس اشاره نکرد اما گفت موضوع انرژی مورد بحث قرار خواهد گرفت. هبستریت همچنین افزود در این دیدار درباره قتل «جمال خاشقجی» منتقد دولت سعودی که در ترکیه به دست عوامل آل‌سعود کشته شد نیز گفت‌وگوهایی خواهد شد. شولتس قرار است پس از سفر به عربستان، به امارات برود و با «شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان» رئیس دولت امارات عربی متحده دیدار کند. در همین ارتباط «رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان گفت شولتس در امارات قراردادهای گازی امضا خواهد کرد تا جایگزین تامین انرژی روسیه شود. صدراعظم آلمان سپس با «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.  هابک پیش از این در ماه مارس از قطر و امارات عربی متحده در تلاش برای یافتن جایگزین‌هایی برای گاز روسیه که آلمان به طور سنتی بشدت به آن وابسته است، بازدید کرد.
***
میشل عون: 
مذاکرات درباره تعیین مرزهای دریایی در مراحل پایانی است
«میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در نشست با «جوانا فرونیسکا» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان به پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی اشاره کرد و گفت مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی در مراحل پایانی خود قرار دارد و بر اساس آن حق لبنان در منطقه اقتصادی خود برای استخراج نفت و گاز تضمین می‌شود. میشل عون ادامه داد همچنین تماس‌ها با «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی در این پرونده درباره برخی جزئیات فنی مربوط به روند مرزبندی ادامه دارد.  
***
۳  افسر پلیس فرانسه به جرم خشونت محکوم شدند
۳ افسر پلیس فرانسه که سال ۲۰۱۵ در دستگیری منجر به کشته شدن یک سیاه‌پوست مشارکت داشتند، در دادگاه پاریس محکوم شدند. به گزارش تارنمای هفته‌نامه لوپوئن، دادگاه کیفری پاریس روز سه‌شنبه این 3 افسر پلیس را به دلیل قتل عمد «امادو کومه» (Amadou Koumé) به ۱۵ ماه حبس تعلیقی محکوم کرد. این ۳ افسر متهم بودند این شهروند سیاه‌پوست را ۶ مارس ۲۰۱۵ حین بازداشت در یک کافه واقع در پایتخت فرانسه به قتل رساندند. بر اساس این گزارش، مقتول که یک پدر ۳۳ ساله بود، عصر روز مورد اشاره به دلیل خفگی و در حالی که ۶ دقیقه روی زمین با دستان بسته در پشت سرش قرار داشت، جان داد. 
***
پیشتازی لولا داسیلوا در نظرسنجی‌های انتخاباتی برزیل
بر اساس یک نظرسنجی مشخص شد کمتر از ۲ هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در برزیل، لولا داسیلوا همچنان از بولسونارو در نظرسنجی‌ها جلوتر است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس نظرسنجی موسسه IPEC، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین برزیل و کاندیدای کنونی انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دور نخست رای‌گیری که دوم اکتبر است، از حمایت ۴۷ درصدی رای‌دهندگان برخوردار خواهد بود، در حالی که ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری کنونی و رقیب داسیلوا ۳۱ درصد رای دارد. همچنین در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، لولا داسیلوا می‌تواند ۵۴ درصد آرا را در مقابل ۳۵ درصد بولسونارو کسب کند. میزان محبوبیت بولسونارو روی عدد ۳۰ درصد و میزان نارضایتی از وی ۴۷ درصد اعلام شده است. نظرسنجی موسسه مذکور از ۳۰۰۸ نفر و در بازه زمانی ۱۷ و ۱۸ سپتامبر انجام شده است. 
***
گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و فرانسه درباره نیروگاه زاپروژیا
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «کارتین کولونا» همتای فرانسوی او در یک گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه درباره موضوع تضمین امنیت در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» صحبت کردند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «بعد از گفت‌وگوی تلفنی میان روسای‌جمهوری روسیه و فرانسه در تاریخ 11 سپتامبر 2022، مسؤولان وزارتخانه‌های خارجه ۲ کشور نیز به تفصیل درباره وضعیت در اوکراین، عمدتا با تمرکز بر تضمین امنیت در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا صحبت کردند». به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک،‌ طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، لاوروف تاکید کرد اوکراین از تسلیحات تامین شده توسط غرب برای هدف گرفتن زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا استفاده کرده و به این ترتیب اروپا را در معرض خطر یک فاجعه هسته‌ای قرار داده است. وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «طرف روس بار دیگر بر ضرورت توقف فوری و کامل گلوله‌باران علیه این نیروگاه و شروع یک تحقیقات بی‌طرف درباره موارد وقوع حملات عمدی علیه این تاسیسات تاکید کرد». به گفته وزیر خارجه فرانسه، وضعیت در محل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و اطراف آن بحرانی است. کولونا همچنین خواستار ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف این تاسیسات در سریع‌ترین زمان ممکن شد. کولونا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ «وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا همچنان باعث نگرانی ما است... ما قرار است چهارشنبه ساعت 11:30 به وقت محلی در نشست سازماندهی شده از سوی فرانسه و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف اطمینان یافتن از تضمین ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا صحبت کنیم».

Page Generated in 0/0071 sec