printlogo


کد خبر: 253326تاریخ: 1401/6/30 00:00
هشدار هواشناسی نسبت به مخاطره جوی در ۲۳ استان در پی رگبار باران در نقاط مختلف کشور طی روز‌های آینده
شروع پاییز با بارش باران در برخی استان‌ها

مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی چند روز آینده در برخی مناطق کشور بارندگی‌های پراکنده رخ می‌دهد و برخی استان‌ها در نخستین روزهای فصل پاییز شاهد بارش پراکنده باران خواهند بود. به گزارش «وطن‌امروز»، با آنکه برخی‌ها بروز تنش آبی در فصل تابستان و احتمال جیره‌بندی در برخی کلانشهرها را پیش‌بینی می‌کردند اما بحمدالله فصل تابستان در حالی سپری می‌شود که تنش آبی آنچنانی برای تهران و برخی کلانشهرها اتفاق نیفتاده است. البته در برخی روستاها یا شهرها شاهد کم‌آبی بودیم اما دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها و ارگان‌ها اقدامات خود را برای تهیه و تامین آب مورد نیاز این مناطق به کار گرفتند. از طرح‌های بزرگ آبرسانی به استان خوزستان تا تامین آب پایدار در همدان نمونه‌هایی از عملکرد دستگاه‌ها در مرتفع کردن این نیاز حیاتی در برخی مناطق کشور بوده است. این در حالی است که آب مورد نیاز بخشی از روستاهای کشور نیز به دلیل کم‌آبی ناشی از تغییرات اقلیمی با تانکر تامین می‌شود. 
سازمان هواشناسی کشور دیروز نسبت به رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در مناطقی از کشور هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و گاهی گرد و خاک تا پنجشنبه ۳۱ شهریور خبر داد. این شرایط جوی امروز چهارشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، شمال ایلام، جنوب و غرب اصفهان، شرق چهارمحال‌وبختیاری، شرق کهگیلویه‌وبویراحمد، نیمه شمالی فارس، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و ارتفاعات جنوبی سیستان‌و‌بلوچستان و پنجشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات البرز، ارتفاعات جنوب سیستان‌وبلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب و غرب کرمان و شرق و شمال فارس پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر به طور محلی و آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد. سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی این مخاطره، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارت به صنعت کشاورزی را توصیه می‌کند. سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و غرب و شمال کرمانشاه از اواخر وقت چهارشنبه تا پنجشنبه ۳۱ شهریور خبر داد. بر اثر این مخاطره، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیا از ارتفاع، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود. به توصیه سازمان هواشناسی، پرهیز از ترددهای غیرضرور در فضای باز بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب‌پذیر با بیماری‌های تنفسی، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. 
 
* اتصال 1300 روستا به شبکه آب شرب
با تعریف 800 پروژه ‌شهری آبرسانی در یک سال گذشته ناترازی منابع و مصارف آب شرب 100 شهر کشور به صورت پایدار حل شده و همچنین با سرعت گرفتن طرح جهاد آبرسانی، 1300 روستا با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر به شبکه آب شرب متصل شدند. تابستان سال گذشته همزمان با شروع فعالیت دولت سیزدهم 300 شهر کشور با مساله تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کردند. به معنای دیگر میزان منابع آب تامین شده برای این شهرها تناسبی با مصارف موجود نداشت و در اصطلاح فنی، 300 شهر کشور دچار ناترازی منابع و مصارف آب شرب شده ‌بودند. بر این مبنا با توجه به اینکه کمتر از 8 درصد آب کشور در بخش شرب مصرف می‌شود، میزان اثر کاهش بارندگی روی منابع آب شرب کم بوده و عمده دلیل شکل‌گیری تنش آبی شرب به مساله زیرساخت‌های آبرسانی باز می‌گردد. با توجه به مساله ذکر شده، از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، مساله رصد و پایش وضعیت آب شرب شهرهای کشور با تاسیس قرارگاهی مورد توجه جدی قرار گرفت. به استناد اطلاعات منتشر شده از نحوه فعالیت این قرارگاه، در گام ابتدایی پایش و رصد اولیه شهرهای کشور از نظر توان منابع تامین و مصارف در دستور کار قرار گرفته و سپس جلسات قرارگاه پایش وضعیت آب شرب شهرهای کشور به تفکیک هر استان با حضور مدیران آب منطقه‌ای و آبفای هر منطقه برگزار می‌شود. به استناد آخرین جزئیات ارائه شده از متولیان صنعت آب کشور، تنها در یک سال گذشته مساله تنش آبی در 100 شهر کشور به طور بلندمدت حل شده است که از جمله این شهرها می‌توان به 26 شهر استان خوزستان، همدان و شهرکرد اشاره کرد. علاوه بر شهرهای کشور، پروژه‌های توسعه زیرساخت آبرسانی روستایی نیز در دستور کار قرار گرفته و دولت طی 4 سال تامین آب شرب برای 10 هزار روستا را هدف قرار داده است. بر این مبنا در سال 1400 شاهد تامین زیرساخت آبرسانی برای 1300 روستا در کشور بودیم که جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر را پوشش می‌دهد. 
در همین راستا، سعید فتح‌اللهی، کارشناس حوزه مدیریت منابع آب کشور با اشاره به مساله رفع تنش آبی گفت: «تنش آبی در سال‌های گذشته وارد ادبیات مدیریتی ما شد و متاسفانه بسیاری از متولیان آب با استفاده از تنش آبی در توسعه زیرساخت آبرسانی کوتاهی کردند».
کارشناس حوزه مدیریت منابع آب گفت: «خوشبختانه در یک سال گذشته مدیریت منابع آب در کشور دچار تغییر ریل سیاست‌گذاری شده و در حال حاضر شاهد رفع سریالی مساله آب شرب در شهرها و روستاها هستیم».
***
    رگبار باران در نقاط مختلف کشور   
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد و رگبار باران در نقاط مختلف کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز چهارشنبه (۳۰ شهریور) در ارتفاعات شمال هرمزگان و جنوب کرمان، شمال فارس، برخی نقاط اصفهان و شرق کهگیلویه‌وبویراحمد رگبار پراکنده دور از انتظار نیست، همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه ابرناکی و بارش پراکنده رخ می‌دهد. وی افزود: جمعه اول مهر در ارتفاعات واقع در شمال غرب کشور و شنبه 2 مهر در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان ابرناکی و وزش باد، گاهی بارش پراکنده رخ می‌دهد و در سایر مناطق جوی آرام و پایدار استقرار می‌یابد. 
 

 


Page Generated in 0/0071 sec