printlogo


کد خبر: 253327تاریخ: 1401/6/30 00:00
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا مطرح کرد
وجود 3 میلیون مشمول غایب سربازی

«مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند»؛ این جمله را رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته سردار تقی مهری در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ گفت: ۳ میلیون مشمول غایب داریم و با توجه به آغاز مهر و بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، تمام کسانی که در کنکور قبول شده‌اند، می‌توانند درخواست معافیت تحصیلی را به صورت اینترنتی ثبت کرده و به صورت خودکار و سامانه‌ای، جواب درخواست از سازمان وظیفه به دانشگاه مربوط ارسال می‌شود. وی افزود: مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند. وی در پاسخ به پرسشی درباره آمار مشمولان غایب گفت: حدود ۳ میلیون نفر وارد غیبت سربازی شده‌اند؛ حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب شده‌اند. 
سردار مهری تصریح کرد: عدم استخدام در دستگاه‌های دولتی و جریمه کارفرما حین استخدام در دستگاه‌های خصوصی، عدم خروج از کشور و نپرداختن وام بانکی به این افراد از جمله محرومیت‌های پیش‌روی مشمولان غایب است. وی در پاسخ به سوالی درباره خرید خدمت سربازی نیز اعلام کرد: الان هیچ قانونی درباره خرید سربازی نداریم. سردار مهری درباره دریافت وام توسط مشمولان غایب اعلام کرد: وب‌سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمی‌شود. وی افزود: از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از ۸ سال غیبت داشتند، می‌توانستند جریمه را پرداخت کنند ولی از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم. رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا تصریح کرد: تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند، می‌توانند معافیت دریافت کنند. درباره ۳ رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد؛ همچنین می‌توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند. وی به موضوع مهارت‌آموزی سربازان هم اشاره و اظهار داشت: این طرح ۴ سال است در حال اجراست. از سال گذشته برای سربازان منقضی خدمت تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته می‌شود. این تسهیلات سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود؛ همچنین سربازان گواهینامه مهارت‌آموزی بین‌المللی دریافت می‌کنند. 
وی ادامه داد: تمام افراد ذکوری که به ۱۸ سالگی می‌رسند مشمول خدمت هستند. افرادی که کفالت پدر بیمار را بر عهده دارند یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند یا دارای بیماری باشند، بعد از برگزاری کمیسیون و تایید می‌توانند کارت معافیت دریافت کنند. 
سردار مهری درباره حقوق مشمولان نیز خاطرنشان کرد: حقوق سربازان نسبت به سال‌های گذشته بویژه در مناطق عملیاتی افزایش یافته است؛ نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۱۵ درصد افزایش حقوق داشته‌ایم. همچنین افرادی که متاهل هستند ۲ ماه کسر خدمت دریافت کرده و به ازای هر فرزند ۳ ماه کسر خدمت برای آنها محاسبه می‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec