printlogo


کد خبر: 253328تاریخ: 1401/6/30 00:00
اخبار

دانش‌آموزان محیط‌بان می‌شوند
وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: دانش‌آموزان با آموزه‌های محیط‌بانی، محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند. در این زمینه ما باید از روش‌های اختصاص‌سنجی جدا شویم تا دانش‌آموزان ترغیب شوند که در این زمینه لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط‌زیستی داشته باشیم. 
یوسف نوری در نشست امضای تفاهمنامه با سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره معماری مدارس اظهار کرد: در ساخت مدارس موارد مربوط به معماری تمدن اسلامی رعایت شده است و با توجه به مسائل محیط‌زیست از جمله انرژی پاک و استفاده از مصالح مناسب محیط‌زیست، طرحی را برای ساخت مدارس آینده در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن مربوط به رعایت مسائل حوزه محیط‌زیست است. وی افزود: آموزش‌و‌پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، تعدادی معلم غیررسمی و حدود 4 میلیون دانش‌آموز پیش‌‌دبستانی، مهر امسال را آغاز می‌کند که با در نظر گرفتن خانواده‌ها و اولیا، جمعیتی حدود ۵۰ میلیون را شامل می‌شود. 
نوری ادامه داد: باید استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی کنیم و زمینه‌های علاقه‌مندی آنان را دریابیم‌. لازم است علاقه‌مندی دانش‌آموزان به محیط‌زیست نیز مشخص و شکوفا شود. وی ادامه داد: دانش‌آموزان با آموزه‌های محیط‌بانی، محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند. در این زمینه ما باید از روش‌های اختصاص‌سنجی جدا شویم تا دانش‌آموزان ترغیب شوند و در این زمینه لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط‌زیستی داشته باشیم.
***
رئیس شورای شهر تهران:
تعداد اتوبوس‌های تهران باید به ۹۰۰۰ دستگاه برسد
رئیس شورای شهر تهران از ورود تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بر مبنای طرح جامع شهر تهران و بر اساس محاسبات صورت‌گرفته، حداقل اتوبوس‌های شهر تهران باید به عدد ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس برسد. 
مهدی چمران در حاشیه برگزاری نودودومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، گفت: پیش‌بینی شده است تعدادی اتوبوس اضافه شود که البته این تعداد جوابگو و پاسخگوی شهروندان تهرانی نیست. وی افزود: همچنین بنا بر هماهنگی انجام‌شده، قرار است تا پایان شهریورماه از سوی وزارت کشور تعدادی اتوبوس به شهرداری‌ها واگذار شود که در همین ارتباط نیز تعدادی اتوبوس به شهرداری تهران تحویل خواهد شد. 
وی همچنین از ورود اتوبوس‌های دست دوم به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری خبر داد و افزود: این اتوبوس‌ها خریداری شده و شرایط خوبی دارند. آنها نیز وارد این چرخه خواهند شد. چمران با اشاره به اینکه بر مبنای طرح جامع شهر تهران و بر اساس محاسبات صورت‌گرفته، حداقل اتوبوس‌های شهر تهران باید به عدد ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس برسد، اظهار کرد: ما باید بتوانیم برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان تهرانی در بازه زمانی تعیین‌شده در طرح جامع شهری به این تعداد اتوبوس برسیم. 
***
صدور مجوز پایان کار برای پروژه عظیمی که سازه آن دارای شائبه است
بیم از تکرار حادثه متروپل این بار در کیش
در حالی که هنوز ماجرای تلخ متروپل از ذهن مردم پاک نشده، بررسی‌ها حاکی از وجود چندین ساختمان ناپایدار با سازه‌های تغییریافته در شهرهای مختلف کشور است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش بخشی از ساختمان متروپل آبادان به دلیل نقص ضوابط فنی و استاندارد‌ها و نداشتن سازه مناسب فرو ریخت و باعث مرگ ۴۳ نفر و مصدومیت ۳۷ نفر شد. تعداد ساختمان‌های ناپایدار و بدون سازه در چند سال اخیر به دلیل نبود نظارت‌های کافی یا به صرفه نبودن مقاوم ساختن آنها برای سازندگان در مناطق تجاری شهر‌ها بویژه شهر‌های مسافر‌پذیر بسیار زیاد شده است. 
ساختمان‌هایی مانند پاساژ آلومینیوم در تهران و برخی مال‌های جدید از جمله برج‌های دوقلو در کیش و برج‌هایی در تهران با استاندارد‌های روز بین‌المللی ساخته شده‌اند، ولی دخالت و تغییرات غیراصولی در سازه و برخی مشاعات برج، احتمالا در آینده مشکلاتی را برای ساکنان آنها رقم خواهد زد به طوری که در یک مورد بعد از گذشت ۳ سال از نامه‌نگاری‌ها مابین هیات‌مدیره برج و سازنده، پایان کار موقت ساختمان صادر شده در حالی که هنوز مشکلات واحد‌های آن به طور کامل برطرف نشده است. با صدور مجوز پایان کار موقت با وجود عدم رفع نقص و تغییرات جدی در برج‌های دوقلوی کیش، این نظریه قوت می‌گیرد که امضا‌های طلایی پشت پرده این ماجراست و سازنده یا هیات‌مدیره این برج‌ها از رانت و لابی برای دریافت پایان کار و فروش واحد‌های برج استفاده کرده‌اند. 
گفتنی است در پی حواشی مربوط به تغییر در سازه برج‌های دوقلوی کیش، یکی از مدیران وقت منطقه آزاد کیش طی نامه‌ای به هیات‌مدیره برج‌ مذکور به تغییرات در ساختمان بدون مجوز و مغایر با نقشه‌ها در 3 طبقه آن اشاره و اعلام کرده که صدور پایان‌کار مستلزم رفع مغایرت برابر نقشه‌های مصوب است. این در حالی است که با وجود مکاتبات متعدد از سوی سازمان‌های ذی‌ربط،‌ پایان‌کار موقت برج صادر شده است؛ مساله‌ای که با واکنش مدیرعامل شرکت سازنده مواجه و وی خواستار ورود مراجع ذی‌صلاح به این ماجرا برای جلوگیری از تکرار حادثه متروپل شده است. 
حیدر نوروزی اظهار کرد:‌ همه کارهای پایان کار را سال 97 انجام داده بودیم که یکی از مالکان در طبقات 12،11 و 22 تغییراتی را ایجاد کرد. متاسفانه با این اقدامات سازه برج‌های دوقلو دچار آسیب شده و ما از این واهمه داریم که حادثه متروپل تکرار شود.

Page Generated in 0/0067 sec