printlogo


کد خبر: 253333تاریخ: 1401/6/30 00:00
اخبار

تجارت ایران و چین از ۱۱ میلیارد دلار گذشت
 تجارت ایران و چین در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی ۱۹ درصد رشد کرد و به ۱۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسید. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 8 ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۹‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسیده است. ارزش مبادلات ۲ کشور در ماه‌های ژانویه تا آگوست سال قبل بالغ بر ۹ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار اعلام شده بود.
واردات چین از ایران در ۸ ماهه نخست ۲۰۲۲ با رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۴  میلیارد و ۹۴۶ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۴ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا آگوست امسال نیز با رشد ۲۴ درصدی مواجه شده و به ۶ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار رسیده است. چین در ماه‌های ژانویه تا آگوست سال قبل ۵ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. بر این اساس تراز تجاری ۲ کشور در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی به میزان یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به نفع چین بوده است. چین در ماه آگوست سال جاری یک میلیارد و ۱۴میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۴۷۶ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. صادرات چین به ایران در این ماه ۳۶ درصد افزایش یافته اما واردات این کشور از ایران ۳۳ درصد نسبت به ماه آگوست سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است.
***
رکورد 4 ساله رشد تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات شکست
رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات کشور در بهار امسال بالاترین رقم ۴ سال اخیر بود و متوسط رشد فصلی این شاخص در دولت سیزدهم به مثبت ۴ درصد رسید. رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات به معنای افزایش تمایل سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات صنعتی در کشور است. بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات کشور در دولت دوازدهم بشدت نزولی بود. از بهار ۱۳۹۷ تا بهار ۱۴۰۰ متوسط رشد فصلی تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات، منفی 16.3درصد بود اما از تابستان ۱۴۰۰ با تغییر دولت شاهد روند مثبت تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات هستیم به طوری که در بهار ۱۴۰۱ رشد این شاخص به 5.8 درصد رسید که در ۴ سال اخیر بی‌سابقه است.
از تابستان ۱۴۰۰ تا پایان بهار ۱۴۰۱ متوسط رشد فصلی تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات، مثبت ۴درصد بوده اما همانطور که ذکر شد در دولت دوازدهم متوسط رشد فصلی این شاخص منفی ۱۶.۳ درصد بود.
***
نفت 92 دلار شد
به دلیل نگرانی درباره افزایش نرخ بهره آمریکا که با کاهش رشد اقتصادی موجب کاهش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان خواهد شد، قیمت نفت در معاملات دیروز افزایش یافت. به علت نگرانی درباره افزایش نرخ بهره آمریکا، در این هفته برای مقابله با تورم که رشد اقتصادی را کاهش خواهد داد و به دنبال آن تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت کم خواهد شد، قیمت نفت در معاملات روز گذشته افزایش یافت. هر بشکه نفت با 79 سنت افزایش 92.79 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 29 سنت افزایش 86.02 دلار فروخته شد. همچنین دلار در معاملات دیروز در آستانه برگزاری نشست بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، کمتر از بالاترین میزان 2 دهه اخیر خود باقی ماند. احتمالا بانک مرکزی آمریکا یک افزایش 0.75 درصدی دیگر در نرخ بهره برای مقابله با تورم اعمال خواهد کرد. هرچه ارزش دلار بالاتر باشد، قیمت کالاهایی مانند نفت برای خریداران مالک ارزهای دیگر گران می‌شود و انتظار افزایش نرخ بهره سبب تقویت نگرانی‌ها درباره بروز رکود در جهان شده است.
***
دلار به 31 هزار و 700 تومان رسید
هر دلار روز گذشته در صرافی‌های بانکی با ۲۷ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۸۲۳ تومان به فروش رسید. هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۱۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۸۳۳ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی روز گذشته ۲۸ هزار و ۵۳۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۴۶ تومان اعلام شد.
در بازار آزاد همچنین هر دلار آمریکا 31 هزار و 700 تومان معامله شد. علاوه بر این، نرخ اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۳۶۹ تومان و نرخ فروش در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۶۲۷ تومان و همچنین نرخ یورو ۲۸ هزار و ۳۷۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۳۵ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۱۸ تومان و حواله دلار به بهای ۲۷ هزار و ۱۱۱ تومان معامله شد.

Page Generated in 0/0060 sec