ایران سند تحول بنیادین آموزش خود را با ابتنا به فلسفه تربیت اسلامی- ایرانی و بدون اتکا به رویکردهای سکولار موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است
گروه سیاسی: رئیسجمهور که برای شرکت در نشست سران هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شده است پس از ورود به آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: سازمان ملل متحد حقیقتا باید سازمان ملل باشد و نباید سازمان دول قدرتمند باشد و ما هم مواجه هستیم با یک سری از مشکلات و مسائل جهانی که طبیعتا در اینگونه نشستها میتوان نسبت به آن بحث کرد و به دنبال راهکار بود. حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: برای مثال، موضوع تحریم حربهای است که قدرتهای بزرگ به دست گرفتند برای اینکه بر ملتها فشار بیاورند و در مقابل کشورهای دیگر هم رفتار متقابل خواهند کرد و نتیجه این قضیه این است که با صلح و آرامش و با امنیت در تضاد است و به نحوی ملتها متضرر خواهند شد و ضرر خواهند کرد. وی افزود: همگی اینها، جلوههای یکجانبهگرایی در جهان است، یعنی نتیجه یکجانبهگرایی اینگونه مسائل است که امروز جامعه و جوامع بشری را رنج میدهد.
* لزوم نقشآفرینی چندجانبهگرایانه
مهمترین برنامه روز گذشته رئیسی حضور در اجلاس تحول آموزش سازمان ملل بود که با همکاری یونسکو برگزار شد. رئیسجمهور در ابتدای سخنانش با بیان اینکه دانش بشری به دانشمندان ملت ایران مباهات میکند، گفت: تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ فرهنگ اسلامی، آن را اعتلا بخشیده و ستونهای آن را بر اندیشههای آسمانی استوار کرده است. دین مقدس اسلام با هدف تحقق عدالت، گسترش معنویت و پیشرفت و آبادانی، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت میکند. وی ادامه داد: توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغههای عمده کشورهاست و اگر چه دولتها در موارد زیادی توصیهها و نسخههای نهادهای بینالمللی در این زمینه را اجرا کردهاند اما همزمان چالشهای جدی برای فرهنگ ملی و بومی کشورها نیز پدید آمده است.
رئیسی با اشاره به اینکه برای مواجهه با چالشهای آموزش، نخست باید علل ریشهای آن را بدرستی دریابیم، اظهار کرد: ما نسبت به قرائت نهادهای بینالمللی از تاریخ معاصر جهان و صورتبندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است، باید از خوانشهای یکسویه اجتناب شود و بر نقشآفرینی همه طرفها در قالب رویکردهای چندجانبهگرایانه تاکید شود.
* فرهنگ سلطه مانع پیشرفت ملتها
رئیسجمهور در ادامه نظرات جمهوری اسلامی را در این 4 محور خلاصه کرد: 1- پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمیتوان جدا از هم نگریست. 2- هر ایدهای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ کند و در عین حال خانوادهمحور باشد؛ البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورتهای خودساخته که باعث انقطاع نسل بشر خواهد شد. 3- توسعه فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه میشود و پایدار نخواهد ماند. 4- سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بیعدالتی است.
رئیسی با ابراز تأسف از اینکه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده است، گفت: فرهنگ سلطه با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمانهای بینالمللی و تدوین منظومههای فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده.
* عدم اتکای سند تحول بنیادین آموزش ایران به سند 2030
رئیسی با طرح این سوال که آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه پایدار باشد یا توسعه پایدار در خدمت انسان، گفت: محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی انسان منجر نشود، نتیجهای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت. وی ادامه داد: آنچه انتظار میرود این است که نهادهای بینالمللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود. رئیسجمهور با بیان اینکه باید بر ارزشهای اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، رد خشونت و افراطیگری، فراهمسازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به عنوان اولویتهای دگرگونی و تحول تعلیم و تربیت تمرکز کنیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش خود را با ابتنا به فلسفه تربیت اسلامی- ایرانی و بدون اتکا به رویکردهای تکبعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظهمحور به نظام متکی بر پژوهش، خلاقیت، مهارتآموزی و تعهد به تربیت و ارزشهای فرهنگی و دینی را هدفگذاری کرده است. رئیسی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در عین پایبندی به سیاستهای اصولی خود، وارد گفتوگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزشهای والای انسانی شود.