printlogo


کد خبر: 253387تاریخ: 1401/6/31 00:00
اخبار

فرصت ارزآوری 4 میلیارد دلاری ایران از گازسوز کردن خودروهای نیجریه
عضو انجمن سی‌ان‌جی ایران گفت: اجرای طرح گازسوز کردن خودروها در نیجریه 4 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت. وزیران نفت ایران و نیجریه در دیداری دوجانبه در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت در تاریخ 5 شهریور سال جاری یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند که محورهای آن عبارت بود از: 1- صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به نیجریه 2- گازسوز کردن خودروهای بنزینی نیجریه توسط شرکت‌های ایرانی 3- توسعه میادین و بازسازی پالایشگاه‌های نیجریه
 4- صادرات اوره به نیجریه و 5- استفاده از توانمندی نیجریه در تولید LNG (گاز مایع شده) در ایران. 
به نظر می‌رسد در بین 5 محور توافق شده، موضوع «گازسوز کردن خودروهای بنزینی نیجریه توسط شرکت‌های ایرانی» پیشرفت سریع‌تری داشته و در آستانه عقد قرارداد است. 
در این راستا محسن نامداری، عضو انجمن سی‌ان‌جی ایران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات برای گازسوز کردن خودروهای بنزینی در نیجریه گفت: نیجریه کشوری در غرب آفریقاست که سرشار از منابع طبیعی و میادین مختلف نفت و گاز است. بنزین پرمصرف‌ترین محصول غیرخوراکی در نیجریه از دهه 1970 تاکنون است. با وجود تلاش دولت برای پرداخت یارانه به هزینه بنزین، قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها در سراسر نیجریه سال به سال در حال افزایش بوده است. 
وی اظهار داشت: در دسامبر سال 2020 دولت نیجریه برنامه ملی گسترش گاز خود را اجرا کرد که شامل تبدیل خودروها و ژنراتورها از بنزین‌سوز به گازسوز است، برنامه‌ای که انتظار می‌رود شامل ساخت 2000 جایگاه CNG و حداقل یک میلیون تبدیل خودرو باشد. 
نامداری گفت: خدمات تبدیل رایگان خودروها در برخی از مناطق نیجریه در دستور کار قرار دارد که مناطق منتخب این خدمات شهرهایی از جمله ابوجا، کادونا، کانو، کوگی، کوارا، اوگان، اوندو، اویو، لاگوس، ادو، دلتا، ریورز و بایلسا است. 
عضو انجمن سی‌ان‌جی ایران گفت: در همین راستا با توجه به تجربه و تخصص شرکت‌های ایرانی که در طرح رایگان تبدیل ناوگان عمومی بنزینی به دوگانه‌سوز موفق عمل کردند، شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت توانا با ایجاد یک کنسرسیوم مشترک با شرکت‌های ایرانی و نیجریه‌ای، موفق به عقد تفاهمنامه برای اجرای این طرح در کشور نیجریه شده است. 
وی در پایان عنوان کرد: در صورت اجرای موفق این طرح ارزآوری حدود 4 میلیارد دلاری برای کشور اتفاق خواهد افتاد و تمام کارخانجات و تولیدکنندگان در حوزه محصولات و قطعات CNG فعال خواهند شد. 
***
۵۰۴۰ محدوده اکتشافی معدن تا ۲ هفته دیگر واگذار می‌شود
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از واگذاری ۵۰۴۰ فقره محدوده اکتشافی، پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و معادن متروکه تا ۲ هفته دیگر خبر داد و گفت: این واگذاری تا ۲ هفته دیگر در ۳۱ استان و جنوب استان کرمان در ۴ گروه ۸ استانی برگزار خواهد شد. 
وی گفت: صلاحیت فنی و مالی افرادی که می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند از امروز در سامانه وزارت صمت در قسمت کاداستر معدن احصا شده است. مزایده معادن یاد شده 2.5 ماه طول می‌کشد که سبب رشد بخش معدن در 6 ماهه دوم سال خواهد شد. 
قالیباف همچنین درباره حقوق دولتی معادن گفت: حقوق دولتی به صورت هوشمند و الکترونیکی طراحی شده و اکنون ۳۵ درصد معادن از این ساز‌و‌کار استفاده می‌کنند تا ۲ هفته دیگر ۱۰۰ درصد معادن از آن استفاده خواهند کرد. همچنین به معدنکاران الزام شده تا زمانی که ظرفیت هپکو پاسخگوی نیاز آنهاست باید از آن خریداری و بقیه نیازهای‌شان را وارد کنند. 
به گفته سخنگوی وزارت صنعت، با در نظر گرفتن متوسط عمر ۳۰ سال به عنوان سن فرسودگی، ۵۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات معدنی نیاز است اما اگر عمر فرسودگی به ۲۰ سال کاهش یابد بیش از ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز است، این در حالی است که توان تولید هپکو کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه است. نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با کاهش حقوق ورودی ماشین‌آلات معدنی موافقند. 
***
لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا ۱۵ آذر به مجلس ارسال می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش می‌کنیم تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس ارسال کنیم. 
به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت اظهار کرد: علی‌الحساب پول معلمان را تا شهریور پرداخت کردیم و یک میلیون تومان را هم می‌ریزیم تا احکام آنها توسط آموزش‌و‌پرورش صادر شود. 
وی درباره پرداختی به بازنشستگان در شهریور گفت: بخشی از تخصیص بازنشستگان صادر شده است و خزانه منابع را تأمین کند بعضی پرداخت‌ها انجام می‌شود. 
میرکاظمی درباره آخرین شرایط تهیه برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: چارچوب آن تهیه شده است. تلاش می‌کنیم بودجه۱۴۰۲ را بر اساس سیاست‌های ابلاغی تهیه کنیم و ۱۵ آذر به مجلس برسانیم. همزمان تهیه برنامه هفتم را هم در دستور کار داریم که البته اتفاق خوبی نیست که برنامه هفتم و بودجه همزمان شده است. ابتدا بودجه را به مجلس می‌فرستیم و سپس برنامه هفتم را به مجلس ارسال می‌کنیم، چون تهیه برنامه توسعه زمان‌بر است. 
وی با تکذیب این ادعا که هیچ پرداختی به پیمانکاران امسال انجام نشده است، تصریح کرد: اینگونه نیست. پرداختی داشته‌ایم اما پرداخت‌های عمده در نیمه دوم سال است، چون درآمدها در نیمه دوم بیشتر محقق می‌شود. بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است. پس از تامین منابع، سایر پرداختی‌ها هم انجام می‌شود.

Page Generated in 0/0061 sec