printlogo


کد خبر: 253391تاریخ: 1401/6/31 00:00
اخبار

رئیسی در دیدار رئیس‌جمهور سوییس:
مطالبه تضمین با توجه به سابقه آمریکا کاملاً منطقی است
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، گفت: با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملا منطقی است. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار «گای پارملین» رئیس‌جمهور سوییس که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، روابط ایران و سوییس را روابطی دوستانه و خوب خواند و گفت: افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بویژه تسهیل روابط پولی و بانکی ۲ کشور ضرورت دارد. رئیس‌جمهور مشکل توافق هسته‌ای را تصمیم نگرفتن آمریکایی‌ها دانست و افزود: این آمریکا بود که از برجام خارج شد نه ایران و با وجود عمل کردن ایران به تعهدات خود، طرف‌های غربی از انجام تعهدات‌شان سر باز زدند. وی با تأکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، گفت: با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملا منطقی است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با وجود ۴۰ سال فشار و تحریم، ایران نه‌تنها متوقف نشده، بلکه پیشرفت کرده است، بنابراین حربه تحریم کارآیی خود را از دست داده است. رئیسی با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا مدعی مخالفت با تصمیم‌های دولت قبل، و بازگشت به توافق است، گفت: ما تاکنون رفتار عملی و جدی که نشانه جبران رفتارهای گذشته و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد، مشاهده نکرده‌ایم. 
در این دیدار گای پارملین نیز با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های دوجانبه، گفت: از سال ۲۰۱۶ نقشه راهی برای بهبود روابط تجاری ۲ کشور ترسیم شد که همچنان به آن پایبند و معتقدیم باید موانع سیاسی و ژئوپلیتیک را از سر راه همکاری‌های ۲ کشور کنار زد. وی همچنین امنیت ایران و غرب آسیا را ضامن امنیت اروپا دانست و گفت: همکاری‌های پولی و بانکی از جمله عرصه‌های قابل گسترش در روابط دوجانبه است. 
 
* امیدواریم تفاهم طرفین به تشکیل دولتی مقتدر درعراق منجر شود
رئیسی همچنین در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، با ابراز تقدیر صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت ایران از دولت و ملت عراق به خاطر میزبانی خالصانه و برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال، گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر روند سیاسی در عراق با تفاهم و گفت‌وگو به تشکیل دولتی مقتدر منجر شود. 
***
سخنگوی سپاه خبر داد
برگزاری رژه دریایی در بندرعباس
سخنگوی سپاه پاسداران از برگزاری رژه دریایی با شرکت ۱۴۴۴ شناور مردمی و یگان‌های شناوری نیروهای مسلح در بندرعباس خبر داد و گفت: پیش‌قراول یگان‌های شناوری در رژه دریایی، ناو رزمی موشک‌انداز شهید سلیمانی است که چندی پیش به یگان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف گفت: همزمان با آغاز هفته دفاع‌مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره مجاهدت‌ها و رشادت‌های فرزندان غیور ملت ایران در آن دوران عزت‌آفرین؛ بر اساس تدبیر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) مبنی بر برگزاری رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح در بندرعباس همزمان با تهران که از سال 1395 انجام می‌پذیرد، این رژه صبح پنجشنبه با مسؤولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بندر عباس برگزار می‌شود و یگان‌های برگزیده شناوری، هوایی، پیاده و محمول نیروهای مسلح و بسیج دریایی، اقتدار و سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس و تنگه راهبردی هرمز را به نمایش خواهند گذاشت. 
***
جنگ عراق علیه ایران قابل پیش‌بینی بود اما قابل پیشگیری نبود
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پاسخ به این سوال که آیا جنگ 8 ساله علیه ایران قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود، گفت: جنگ تحمیلی قابل پیش‌بینی بود اما قابل پیشگیری نبود. سردار سرلشکر رحیم صفوی تاریخ را حلقه اتصال گذشته به آینده دانست و بیان داشت: امنیت ملی، پیشرفت، عدالت، زایش تحولات فرهنگی و دگرگونی اقتصادی بستگی به تجربه‌اندوزی‌ها از سرگذشت اقوام و ملل مختلف در صلح و جنگ و عبرت گرفتن از آن و نگاه درست به آینده دارد. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تصریح کرد: این سوال مطرح است که آیا جنگ 8 ساله علیه ایران قابل پیش‌بینی بود؟ باید پاسخ داد بله، این جنگ قابل پیش‌بینی بود اما قابل پیشگیری نبود. وی ادامه داد: صدام کافر از سال ٥٨ به فکر تجاوز به ایران بود و در این مسیر از حمایت و موافقت دولت‌های آمریکا، شوروی سابق و برخی کشورهای عربی منطقه اطمینان داشت؛ در همین راستا صدام در این 8 سال، ٥٧ درصد درآمد ملی عراق را وارد جنگ کرد. 
سردار صفوی، هدف اساسی جنگ‌ها را تحمیل اراده یک دولت بر دولت دیگر دانست و گفت: این تحمیل اراده، ممکن است به سقوط نظام سیاسی آن کشور یا تصرف قسمتی از سرزمین یا یک منطقه اقتصادی آن کشور منتهی شود. وی ادامه داد: هدف اساسی غیرقابل تغییر همه حکومت‌ها، حفظ بقای ملی، حفظ ارزش‌ها و حفظ امنیت ملی، استقلال و پیشرفت است و جنگ‌ها این اهداف را با خطر جدی روبه‌رو می‌کنند و دولت‌ها و ملت‌ها برای حفاظت از این اهداف حیاتی حاضر به فداکاری‌های بزرگ و هزینه کردن‌های کلان هستند. 
 

Page Generated in 0/0054 sec