printlogo


کد خبر: 253400تاریخ: 1401/7/2 00:00
تئاتر به تلویزیون بازمی‌گردد
راند جدید تله تئاتر با خط‌شکنی «کاتب اعظم»

یکی از فعالان حوزه تئاتر با اشاره به اینکه تله‌تئاتر «کاتب اعظم» می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع دوباره این گونه نمایشی در تلویزیون باشد، عنوان کرد مدیران دست کارگردان‌ها را برای تولید محتوا باز بگذارند. 
«کاتب اعظم» عنوان تله‌تئاتری به کارگردانی هنری و تلویزیونی مهدی غفوری و علی عبادی است که از ۲۷ شهریور روی آنتن رفته است. متن این نمایش تلویزیونی از رمان «اعترافات کاتب کشته شده» به قلم ساسان ناطق اقتباس شده است. این تله‌تئاتر در ۷ قسمت تهیه شده و به عنوان اولین اثر نمایشی سازمان سینمایی سوره محسوب می‌شود. «کاتب اعظم» پس از سال‌ها دوری تلویزیون از تله‌تئاتر، در حال حاضر از شبکه ۲ سیما روی آنتن می‌رود. 
تینو صالحی، بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر در این باره به مهر گفت: به یاد دارم چندین سال پیش در بین اهالی تئاتر موجی راه افتاد که همگی به سمت اجرای تله‌تئاتر در تلویزیون رفتند. فکر می‌کنم از علت‌های مهم حذف تله‌تئاتر این بود که از شبکه ۴ -که مخاطبان کمتری نسبت به دیگر شبکه‌ها دارد- پخش می‌شد که همین موضوع موجب شد از تعداد مخاطبان آن کاسته شود. همچنین شاید فضای تله‌تئاتر برای مخاطب عام جذاب نباشد. اگر بخواهیم عمیق‌تر به مساله نگاه کنیم، انگشت اتهام شاید به سمت مسؤولانی برود که می‌دانند برای مثال شبکه ۴ مخاطب کمتری دارد اما با این حال، تصمیم به پخش تله‌تئاتر از آن شبکه می‌گیرند. فردی را تصور کنید که محصولی برای فروش دارد، او محصولش را می‌تواند هم در بیابان و هم در سطح شهری پر رفت‌وآمد به فروش بگذارد. کجا می‌تواند به سود برسد؟ مسلما در سطح شهر. تمام این علت‌ها موجب شد تله‌تئاتر کم‌کم از گود خارج شود. 
وی همچنین افزود: در حال حاضر نمایشی پرمخاطب در حال اجراست و اگر تلویزیون راضی شود این نمایش را با همین میزانسی که روی صحنه است ضبط و پخش کند، مطمئن باشید در تلویزیون پرمخاطب خواهد شد. مشکل اینجاست که مدیران سازمان صداوسیما این پیشنهاد را نمی‌پذیرند و معتقدند این نمایش‌ها در چارچوب آنها نیست. اگر مدیران از من بخواهند در سال چند تله‌تئاتر اجرا کنم که دیده هم بشود، مطمئن هستم می‌توانم این کار را انجام دهم اما به شرطی که از تئاترهای پرمخاطبی باشند که قبل‌تر و روی صحنه مخاطب جذب آنها شده باشد. اگر این نمایش‌ها در خود سالن تئاتر ضبط شوند، شک نکنید در تلویزیون هم پرمخاطب خواهند شد. همان‌طور که اشاره کردم در پلتفرم‌های فیلم و سریال‌های ما، فیلم‌تئاترهایی وجود دارند که اغلب با کیفیت پایین ضبط شده‌اند و چند بازیگر شناخته‌شده هم در آن ایفای نقش کرده‌اند اما مخاطب آنها را می‌بیند. برخی از این فیلم‌تئاترها رکورد تماشای فیلم‌های سینمایی موجود را هم زده‌اند. حال فرض کنید این فیلم‌تئاتر در تلویزیونی پخش شود که می‌تواند ۵۰ برابر پلتفرم مخاطب یا مصرف‌کننده داشته باشد. 
صالحی در پایان با اشاره به پخش تله‌تئاتر «کاتب اعظم» از شبکه ۲ گفته است: در کنار مساله کیفیت، شروع تله‌تئاتر «کاتب اعظم» و پخش آن از شبکه ۲ سیما، حرکت بسیار جذابی است. با توجه به اینکه هنرمندان بسیاری مانند امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح و فاطمه گودرزی در آن ایفای نقش کرده‌اند و از شبکه پرمخاطب‌تری پخش می‌شود، شاید بتوان آن را مقدمه‌ای بر حضور تله‌تئاترهای دیگر دانست.

Page Generated in 0/0061 sec