printlogo


کد خبر: 253408تاریخ: 1401/7/2 00:00
دور دنیا

شهادت 4 نمازگزار در پی انفجار مقابل مسجد محمد وزیر اکبرخان کابل
«عبدالنافع تکور» سخنگوی وزارت کشور دولت موقت طالبان از وقوع انفجاری در کابل خبر داد. به گفته وی، انفجاری ظهر روز جمعه برابر دروازه مسجد محمد وزیر اکبرخان رخ داده است. سخنگوی وزارت کشور دولت طالبان گفت قربانیان این رویداد همه غیرنظامی هستند اما درباره شمار دقیق قربانیان و زخمی‌های رویداد اظهارنظری نکرد. «خالد زدان» سخنگوی فرمانده امنیتی کابل نیز بدون ارائه جزئیات، وقوع این انفجار را تایید کرد. وی گفت قربانیان این حادثه همگی غیرنظامیان و نمازگزاران هستند. بر اساس اعلام گزارش‌ها، این انفجار هنگامی رخ داد که نمازگزاران در حال خارج شدن از مسجد بودند. از سوی دیگر بیمارستان ایمرجنسی کابل اعلام کرد این انفجار 14 قربانی بر جا گذاشته است. به گفته مسؤولان این بیمارستان، 4 تن بر اثر این انفجار شهید و 10 تن نیز زخمی شده‌اند. خبرگزاری الجزیره نیز گزارش داد در این انفجار 7 تن به ‌شهادت رسیده و 30 نفر هم زخمی شده‌اند. شاهدان عینی، نوع انفجار را مین مغناطیسی می‌دانند اما مسؤولان امنیتی تاکنون درباره نوع انفجار چیزی نگفته‌اند. این در حالی است که نیروهای امنیتی محل رویداد را به روی رفت‌وآمد مسدود کرده‌اند.
***
رسانه‌های صهیونیستی: نصرالله اسلحه بر سر اسرائیل گذاشته است
رسانه‌های صهیونیستی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی تحت فشار تهدید، پیرامون مرزهای دریایی با لبنان مذاکره می‌کند، اعلام کرد دبیرکل حزب‌الله لبنان اسلحه بر سر رژیم صهیونیستی گذاشته است. دانی دانون، نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به شبکه ۱۳ این رژیم گفت: ما با مذاکرات و توافق با لبنان موافق هستیم اما در حال حاضر می‌بینیم که آنها با تهدید، مذاکره را اداره می‌کنند. نصرالله اسلحه بر سر ما گذاشته است. ما نباید در دوره انتخابات مذاکره کنیم. وی افزود: واقعیت این است که اسلحه بر سر اسرائیل گذاشته شده و اسرائیل در آستانه امضای یک توافقنامه شرم‌آور است؛ توافقنامه‌ای که در پارلمان و در دولت بررسی نمی‌شود و فقط با تصویب کابینه امضا خواهد شد. دانون تاکید کرد: نصرالله (دبیرکل حزب‌الله لبنان) می‌خواهد نشان دهد که موفق شده اسرائیل را به عقب براند، او این کار را با یائیر لاپید (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) که آدم بی‌تجربه و ضعیفی است، انجام می‌دهد. توافق بر سر تعیین مرزها باید توسط یک دولت جدید مدیریت شود. وی گفت: لبنان با اسرائیل خط مرزی تعیین کرد و ما هم آن را پذیرفتیم، بعد هم میدان گازی «قانا» را که میدان بزرگی است، پیدا کرد و گفت ما خط مرزی را به خط دوم تغییر می‌دهیم، ما هم گفتیم باید درباره این خط مرزی با هم صحبت کنیم و وقتی که مذاکرات را شروع کردیم خط مرزی سومی که همان منطقه مورد مذاکره است را پیشنهاد کردند. تحت فشار تهدید نباید مذاکره کرد. این باجگیری از طریق تهدید اسرائیل است. پیش‌تر رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم به تهدیدات دبیرکل حزب‌الله لبنان گوش فرا داده و به بهانه‌های فنی از استخراج گاز منصرف شده است. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز پیش‌تر گفت: مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی به مراحل پایانی خود رسیده است. در این مذاکرات حقوق لبنان برای استخراج گاز و نفت تضمین می‌شود. لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند. مذاکرات غیرمستقیم میان بیروت و تل‌آویو اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان ۲ طرف آغاز و ۵ دوره برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود. 
***
برگزاری رفراندوم در شرق اوکراین
کمیسیون مرکزی انتخابات در لوهانسک و دونتسک دیروز (جمعه) اعلام کرد رفراندوم برای پیوستن این دو منطقه به روسیه در سراسر ۲ جمهوری لوهانسک و دونتسک آغاز شده است. به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون مرکزی انتخابات در جمهوری لوهانسک اعلام کرد: این رفراندوم در ساعت ۸ به وقت مسکو آغاز شده است. ولادیمیر ویسوتسکی، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات در جمهوری دونتسک نیز گفت: رفراندوم پیوستن به روسیه در سراسر این منطقه همانند لوهانسک در ساعت ۸ صبح به وقت روسیه آغاز شده است. وی ادامه داد: رای‌گیری طبق فرم قبلی تعیین شده در سراسر منطقه دونتسک انجام می‌گیرد که توسط مقام‌های این جمهوری کنترل می‌شود. روز چهارشنبه اعلام شد که جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک قرار است ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر برای پیوستن به روسیه رفراندوم برگزار کنند. ۲ منطقه دیگر یعنی زاپوریژیا و خرسون نیز امروز رفراندوم برگزار می‌کنند. این رای‌گیری تا 27 سپتامبر که زمان شمارش آرا است، ادامه خواهد داشت. به دلایل امنیتی، مردم در ۴ منطقه برای رای دادن در نزدیکی خانه‌های‌شان دعوت می‌شوند و نه در مراکز رای‌گیری. دیروز همچنین مراکز رای‌گیری برای آوارگان در تعدادی از شهرهای روسیه آغاز به کار کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات منطقه خرسون انتظار دارد حدود 750 هزار نفر در این همه‌پرسی شرکت کنند و نیم میلیون نفر در منطقه زاپوریژیا به عنوان رای‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند. برگه‌های رای برای 1.5 میلیون رای‌دهنده در دونتسک چاپ شده است. برای ساکنان لوهانسک نیز 450 شعبه رای و بیش از 200 شعبه در روسیه در دسترس است. کمیسیون مرکزی انتخابات لوهانسک نیز 461 شعبه رای در داخل منطقه و 201 شعبه را در سراسر روسیه دارد. به گفته مسؤولان منطقه زاپوریژیا، 394 شعبه رای در این منطقه و 102 مرکز دیگر در روسیه، لوهانسک، دونتسک و منطقه خرسون ایجاد شده است. شهروندان منطقه خرسون می‌توانند در هر یک از 8 کمیسیون انتخابات محلی یا 198 منطقه‌ رای خود را به صندوق بیندازند یا می‌توانند این کار را در شبه‌جزیره کریمه، مسکو یا سایر شهرهای روسیه انجام دهند.  

Page Generated in 0/0066 sec