printlogo


کد خبر: 253412تاریخ: 1401/7/2 00:00
طرح کی‌روش برای بازی‌های لیگ برتر و آماده‌سازی ملی‌پوشان
تعامل شرط اول

طرح کارلوس کی‌روش برای آماده‌سازی بازیکنان ملی‌پوش شاغل در داخل کشور نیاز به هماهنگی بین باشگاه‌ها و فدراسیون و سازمان لیگ دارد تا جلوی مشکلات گرفته شود. سهیل مهدی، مسؤول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد: «قرار است بعد از اردوی تیم‌ ملی در اتریش به دلیل عدم امکان برگزاری اردو‌های بلند‌مدت، بازیکنان ملی‌پوش داخلی 2 روز بعد از مسابقه تیم‌های باشگاهی‌شان، در آکادمی فوتبال با کادر فنی تیم‌ ملی برنامه ریکاوری و افزایش توان بدنی انجام دهند». کی‌روش در دوره قبل حضورش در ایران نیز این رویه را در پیش گرفت و حالا پیش از جام‌جهانی 2022 قطر قرار است یک بار دیگر آن را در دستور کار قرار دهد. در تجربه قبلی اجرای این طرح، مشکلاتی از حیث ناهماهنگی به وجود آمد و برخی سرمربیان که مجبور بودند بازیکنان‌شان را در هفته یکی، دو روز به آکادمی فوتبال بفرستند، گلایه‌هایی داشتند. این شرایط مخصوصاً برای بازیکنان تیم‌های شهرستانی دشوار‌تر بود، چرا که رفت و برگشت آنها به تهران هم زمانبر بود و هم منجر به خستگی بازیکنان می‌شد. این مشکلات در هفته‌هایی که زمان بین بازی‌ها کم بود بیشتر خود را نشان می‌داد. قرار است هفته‌های هشتم تا یازدهم لیگ برتر در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شود و نفرات ملی‌پوش روزهای شنبه و یکشنبه در اختیار کادر فنی تیم‌ ملی باشند. قرار بود تا زمان آغاز جام‌جهانی مسابقات نیم فصل اول برگزار شود و تعطیلات نیم‌فصل در جام‌جهانی قرار بگیرد ولی طبق اعلام سهیل مهدی با برنامه‌هایی که وجود دارد، عملا این اتفاق ممکن نیست. بنابراین دیگر حساسیت خاصی برای اجرای فشرده لیگ وجود نخواهد داشت و می‌تواند تعامل خوبی بین باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال شکل بگیرد. شکل‌گیری این رویه اما نیاز به هماهنگی و تعامل بین باشگاه‌ها و فدراسیون دارد. باشگاه‌ها هزینه‌های زیادی متحمل شده‌‌اند تا اهداف‌شان را پیش ببرند و از سویی تیم‌ ملی نیز پیش از جام‌جهانی در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و نیاز به حمایت برای آماده‌سازی هرچه بهتر دارد. در این بین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نقش خیلی مهمی در ایجاد تعامل دارند و باید شرایط در این مدت به نحوی پیش رود که هم باشگاه‌ها از جدایی موقت بازیکنان‌شان از اردو متضرر نشوند و هم خللی در برنامه‌های کادر فنی تیم‌ ملی ایجاد نشود. برای این کار فردا هم دیر است و باید همین امروز ایجاد تعامل را در دستور کار قرار داد. 
 
* تعریف‌های کی‌روش قائدی را باانگیزه‌تر می‌کند؟
مرخصی زوج بوشهری آبی‌ها چند روز است به پایان رسیده و آنها به صورت منظم در تمرینات استقلال شرکت می‌کنند. مهدی قائدی پس از خط خوردن از لیست نهایی کارلوس کی‌روش در اردوی اتریش به تمرینات استقلال بازگشته است. 
مهدی اگر چه از لیست تیم‌ ملی خط خورد اما مصاحبه کی‌روش درباره او، امیدهای قائدی برای حضور در قطر را زنده نگه داشت. کی‌روش او را «مسی کوچک» خطاب کرد و باعث شد انگیزه‌های این بازیکن بیشتر شود اما مهدی می‌داند برای رسیدن به قطر چه رقبای بزرگی دارد. مهدی ترابی، محمد محبی، سعید صادقی و دیگر وینگرهای لیگ برتری در صف انتخاب‌های کی‌روش هستند و البته انتخاب‌های اصلی مرد پرتغالی مربوط به لژیونرها خواهد بود. باید دید رقابت بهترین وینگرهای لیگ برتری به نفع کدام بازیکن تمام می‌شود و بلیت قطر هدیه کدام ستاره خواهد شد. 
 
* لیست 55 نفره تیم‌ ملی برای جام‌جهانی
فیفا دستورالعمل نهایی برای اعلام لیست تیم‌های حاضر در جام‌جهانی را در خروجی وبسایت خود قرار داد. 
کمتر از 2 ماه تا آغاز جام‌جهانی 2022 قطر باقی مانده و تیم‌ ملی ایران نیز همچون سایر تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها، آخرین فیفادی خود پیش از اردوی نهایی جام‌جهانی را پشت سر می‌گذارد و حالا فیفا در دستورالعملی 3 صفحه‌ای، فرآیند اعلام لیست نهایی برای حضور در جام‌جهانی را به فدراسیون‌های عضو ابلاغ کرده است. بر اساس این لیست 2 مرحله برای اعلام اسامی نهایی 32 تیم حاضر در جام‌جهانی وجود دارد. ابتدا روز 29 مهر هر تیم باید لیست اولیه خود متشکل از 35 تا 55 بازیکن را اعلام کند و این لیستی است که در نهایت فهرست نهایی از آن گلچین خواهد شد و هیچ فردی خارج از این لیست نمی‌تواند در جام‌جهانی حاضر شود. به عبارتی کارلوس کی‌روش احتمالا پس از هفته دهم لیگ برتر خلیج‌فارس، باید اسامی 55 نفره تیمش برای حضور در جام‌جهانی را اعلام کند. این در حالی است که او از زمان ورود به ایران 24 بازیکن شاغل در لیگ برتر و 16 لژیونر را در اردو قرار داد تا به این ترتیب 40 بازیکن لیست او تاحدودی مشخص باشند و حالا باید دید سرمربی پرتغالی تیم‌ ملی 15 عضو جدید را هم در لیست قرار خواهد داد یا خیر. نکته مهم اینکه فیفا در دستورالعمل خود تاکید کرده این لیست از سوی فدراسیون جهانی فوتبال علنی نخواهد شد و به این ترتیب احتمالا فدراسیون فوتبال ایران نیز این لیست 35 تا 55 نفره را اعلام عمومی نخواهد کرد اما با توجه به شواهد غیررسمی، باید منتظر انتشار لیست غیررسمی در 29 مهرماه بود؛ زمانی که هنوز یک ماه تا آغاز جام‌جهانی باقی مانده است. فیفا از این رو از تیم‌های حاضر در جام‌جهانی خواسته لیست اولیه را اعلام کنند تا امکان رجیستر کردن آنها وجود داشته باشد. فیفا همچنین اعلام کرده «تغییرات در لیست انتشار بازیکنان و لیست موقت مقامات فقط در موارد استثنایی انجام می‌شود و منوط به تایید فیفا است». با این حال تغییر عمده در لیست نهایی، افزایش 3 سهمیه برای تیم‌های حاضر در جام‌جهانی است؛ بر اساس آنچه در دستورالعمل فیفا آمده، 24 آبان زمانی است که باید آخرین فهرست برای حضور در جام‌جهانی اعلام شود که این لیست امکان حضور 23 تا 26 بازیکن را در خود دارد. به عبارتی از لیست 55 نفره اولیه، حداقل 29 بازیکن خط خواهند خورد تا لیست نهایی در اختیار فیفا قرار بگیرد، البته استفاده از 3 سهمیه اضافه، اختیاری است و تیم‌ها می‌توانند 23 بازیکن را در لیست نهایی قرار بدهند. همچنین در صورت استفاده از 23 بازیکن، شماره پیراهن آنها باید بازه بین یک تا 23 باشد که در این فهرست، شماره یک برای دروازه‌بان رزرو شده است. در صورت استفاده از 24، 25 یا 26 بازیکن، استفاده از این شماره پیراهن‌ها نیز آزاد خواهد بود. فهرست نهایی 27 نفر از مقامات (که یکی از آنها باید پزشک باشد) نیز باید ارائه شود. فیفا تاکید کرده «لطفا توجه داشته باشید که فقط این مسؤولان تیم می‌توانند روی نیمکت بنشینند». به این ترتیب 2 تاریخ سرنوشت‌ساز برای لیست تیم‌ ملی 29 مهر و 24 آبان خواهد بود که در اولی لیست مقدماتی اعلام خواهد شد و در دومی، فهرست نهایی گلچین شده از لیست اولیه به صورت علنی در اختیار همه قرار خواهد گرفت. 
 
* نکونام نیاید، یک ایرانی دیگر دستیار کی‌روش می‌شود
سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت حضور دستیار ایرانی در کادر فنی تیم‌ ملی توضیحاتی ارائه داد. هنوز پرونده قطع همکاری جواد نکونام با فولاد خوزستان و حضور وی در کادر فنی تیم‌ ملی به طور کامل بسته نشده و کارلوس کی‌روش علاقه‌مند است کاپیتان سابق تیمش را به جمع دستیاران خود اضافه کند تا شرایط خوبی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ داشته باشند اما تاکنون باشگاه فولاد با این مساله موافقت نکرده است. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شب‌های فوتبالی» در این باره عنوان کرد: آقای تاج در حال گفت‌وگو و پیگیری با آقای گرشاسبی و باشگاه فولاد است. جواد نکونام انتخاب کی‌روش است و در حال رایزنی در این باره هستیم. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور یک دستیار ایرانی کنار کارلوس کی‌روش در قرارداد این سرمربی وجود دارد یا خیر، ابراز کرد: این مورد جزو تاکیدات هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است و قطعا یک مربی ایرانی در جام‌جهانی در کنار کی‌روش خواهد بود. اصولی در واکنش به اینکه اگر نکونام به کادر فنی تیم‌ ملی اضافه نشود، یک گزینه ایرانی دیگر دستیار کی‌روش خواهد شد یا خیر، گفت: حتما یک پلن B داریم و در حال مذاکره هستیم. سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره حضور افرادی مثل مارکار آقاجانیان که سابقه همکاری با کی‌روش در تیم‌ ملی را دارند، سکوت کرد و با لبخند به ادامه بحث پرداخت. 

Page Generated in 0/0073 sec