printlogo


کد خبر: 253431تاریخ: 1401/7/2 00:00
اخبار

تولید برق هسته‌ای ایران به مرز 50 میلیارد کیلووات ساعت رسید
فرآیند تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر توسط شرکت روسی «TVEL » انجام می‌شود و این شرکت در سال 2020 وظیفه تامین سوخت 73 رآکتور در 13 کشور جهان را بر عهده داشته است.  نیروگاه اتمی بوشهر از اوایل سال 1390 در حال تولید 1020 مگاوات برق برای شبکه سراسری کشور است. تا تاریخ 30 تیر 1401 این نیروگاه بزرگ به تنهایی 49 میلیارد و 796 میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه سراسری کشور تحویل داده است. 
بر این اساس یکی از مهم‌ترین سوالات مطرح شده پیرامون این نیروگاه فرآیند تامین سوخت به منظور تولید برق در رآکتور هسته‌ای ‌است. بر اساس اطلاعات مندرج در تارنمای شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، ســوخت نیروگاه اتمی بوشهر از کشور روسیه و از شــرکت تولیدکننده سوخت هسته‌ای «TVEL‌» تأمین می‌شود. شرکت «TVEL‌» در سال 2004 گواهینامه انطباق سیستم مدیریت کیفیت با استانداردهای جهانی ISO 9001  را دریافت کرده است.
 بر این مبنا مؤسســات تولیدکننده اصلی این شــرکت نیز در ســال‌های 200۳ و 200۴ برای دریافت گواهینامه مورد بازرســی قرار گرفته و بر اســاس استاندارد بین‌المللی کیفیــت ISO 2000:9001، گواهینامه را دریافت کردند. مطابق آمار مندرج در تارنمای شرکت روسی، در ابتدای ســال 2020 این شرکت وظیفه تأمین سوخت هسته‌ای 73 رآکتور در 13 کشور جهان را بر عهده داشته است. 
***
افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های صادراتی محصولات آب‌بر
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعرفه‌های صادراتی محصولات جالیزی در نهایت تا ۲ هفته دیگر اعلام می‌شود و حداقل ۱۰۰ درصد افزایش تعرفه‌ای برای محصولات آب‌بر خواهیم داشت. محمد قربانی در واکنش به این موضوع که تا پایان شهریور باید تعرفه‌های صادراتی محصولات کشاورزی اعلام می‌شد، گفت: در قانون هیچ اشاره‌ای به اعلام تعرفه‌های صادراتی در اول مهرماه نشده است اما تعرفه‌های صادراتی محصولات آب‌بر در نهایت تا ۲ هفته دیگر اعلام می‌شود.
 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان افزایش تعرفه‌های صادراتی محصولات آب‌بر هم گفت: حداقل ۱۰۰ درصد افزایش تعرفه‌ای خواهیم داشت. 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در رابطه با سایر کشورها، برای محصولاتی که در گلخانه تولید می‌شود عوارض کمتری در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی تعرفه ۱۰۰ درصد موضوعیت ندارد، چون آب کمتری مصرف می‌شود ولی در محصولات مزرعه‌ای که آب‌بر هستند، طبق سیاست کلی حداقل ۱۰۰ درصد تعرفه صادرات در نظر گرفته می‌شود. 
***
ایران به ترکیه برق صادر می‌کند
وزیر نیرو گفت: با سرمایه‌گذاری طرف ترک، در شهر وان این کشور، بزودی امکان فروش برق ایران به ترکیه فراهم می‌شود. علی‌اکبر محرابیان در سفر یک‌روزه خود به ترکیه با «فاتح دونمز» وزیر انرژی و منابع طبیعی و «واحد کریشچی» وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه در آنکارا، پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. 
وی پیگیری توافقات رؤسای‌جمهوری ایران و ترکیه در سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور به تهران را مهم‌ترین محور مذاکرات با وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه عنوان کرد و گفت: درباره مسائل مربوط به آب‌های مشترک و رودخانه ارس مقرر شد کمیته‌ای دائمی برای بررسی مسائل رودخانه ارس تشکیل و درباره مسائل مورد علاقه ۲ طرف، مذاکره شود. وزیر نیرو با مؤثر دانستن آغاز گفت‌وگوهای فنی و اجرایی درباره مسائل آب‌های مشترک، تصریح کرد: مقرر شد نخستین جلسه کمیته فنی برای بررسی موضوعات درباره آب‌های مشترک، ماه اول سال آینده میلادی در تهران برگزار شود. وی افزود: طبق توافق با وزارت انرژی ترکیه، با نصب و آزمایش این تأسیسات، بزودی امکان فروش برق ایران به ترکیه و بهره‌مندی از بازار صادراتی این کشور فراهم می‌شود. 
***
چه کالاهایی بیشتر قاچاق می‌شوند؟
بر اساس آمار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در مردادماه به ترتیب فلزات معمولی، مبلمان و لوازم خانگی، ملزومات ورزشی، وسایل نقلیه و لوازم یدکی بوده است. در مردادماه ۵۵۴۵ مورد بازرسی برای مقابله با عرضه، نگهداری و فروش کالای قاچاق در سطح عرضه از سوی بازرسان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام شده است. در نتیجه این بازرسی‌ها، در مدت زمان یاد شده ۶۳۶ پرونده به ارزش بیش از ۴۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تشکیل شده است که پس از تحقیقات تکمیلی برای تعیین‌تکلیف در اختیار تعزیرات حکومتی استان‌ها قرار گرفته است. بر اساس این گزارش بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده به ترتیب فلزات معمولی، مبلمان و لوازم خانگی، ملزومات ورزشی، وسایل نقلیه و لوازم یدکی بوده است.

Page Generated in 0/0052 sec