printlogo


کد خبر: 253438تاریخ: 1401/7/2 00:00
اخبار

اجازه سوءاستفاده از مسائل پادمان به‌ عنوان اهرم فشار را نمی‌دهیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران تاکید دارد حصول توافق بدون تعیین تکلیف و بسته شدن پرونده پادمانی مورد ادعای غربی‌ها ممکن نیست، اظهار داشت:‌ اساسا وقتی ایران آمادگی دارد این مسائل را توأمان با حصول توافق هسته‌ای حل‌وفصل کند، اینکه کشورهای غربی و آمریکا از این موضوع امتناع کنند، گواه آن است که می‌خواهند آن را به عنوان اهرم فشار علیه ایران حفظ کنند و ما تن به چنین رویه‌ای نخواهیم داد. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نزدیکی ایران به روسیه و چین گفت: سیاست اصولی و اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباطات خارجی برآمده از همان شعار «نه شرقی، نه غربی» است و ما نه اجازه می‌دهیم کسی بر ما سلطه پیدا کند و نه تلاش خواهیم کرد بر کشوری سلطه یابیم. وی افزود: از آنجا که در گذشته عمده توجه در گسترش روابط خارجی معطوف به کشورهای غرب بود، امروز تلاش دولت در ایجاد توازن و تعادل است و در نتیجه ارتقای سطح مراودات با کشورهایی مثل چین و روسیه و دیگر کشورهای شرق بیشتر به چشم می‌آید. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره راهکار جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق ملت فلسطین اظهار داشت: تجربه نشان داده است که حق اشغال و تضییع شده ملت فلسطین با قراردادهایی مثل کمپ‌دیوید، شرم‌الشیخ و اسلو استیفا نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی مترقی برای حل این مشکل و تامین حقوق فلسطینیان ارائه کرده که کاملا نیز دموکراتیک است. کشورهای غرب اگر در ادعای خود در حمایت از دموکراسی صادق هستند دنبال اجرای این پیشنهاد و برگزاری انتخاباتی آزاد با مشارکت همه فلسطینیان فارغ از نوع دین آنها باشند تا سرنوشت فلسطین توسط خودشان تعیین شود. رئیسی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه سازمان شانگهای و ارتباط با کشورهای عضو این سازمان در تحقق سیاست خارجی متوازن برای ایران تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران و سازمان شانگهای ظرفیت‌های متقابل بزرگ و ارزشمندی برای یکدیگر دارند. حضور کشورهای بزرگی مثل روسیه، چین، هند و دیگر کشورهای آسیایی در این اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند منافع اقتصادی چشمگیری برای ایران به ارمغان آورده و در عین حال ارتباط با کشورهای همسایه و آسیایی و دوست را در راستای ایجاد توازن و تعادل در سیاست خارجی برای ایران تسهیل کند. 
***
امیرعبداللهیان در دیدار وزیر خارجه آذربایجان:
ایران با هر گونه تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای منطقه مخالف است
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی گزارشات درباره جابه‌جایی‌ها در منطقه قفقاز، موضع ایران را در مخالفت صریح و قطعی با هر گونه تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای منطقه مورد تاکید قرار داد. 
حسین امیرعبداللهیان در دیدار جیحون بایرامف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ضمن مرور آخرین روند تحولات در روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف، رفت‌وآمد‌ها و انجام توافقات 2 کشور را در یک سال اخیر مثبت و در مسیر پیشرفت ارزیابی کرد. وی با اشاره به برخی گزارشات و شواهد درباره جابه‌جایی‌ها در منطقه قفقاز، موضع جمهوری اسلامی ایران را در مخالفت صریح و قطعی با هر گونه تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای منطقه مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران در رایزنی با مقامات 2 کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آماده کمک به طرفین مناقشه برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات میان آنهاست. 
 
* آژانس از رویکرد سیاسی فاصله بگیرد
امیرعبداللهیان همچنین در دیدار آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسؤولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد. وی ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: در صورت وجود اراده لازم نزد آمریکا، توافق همچنان در دسترس است. 
وزیر خارجه نروژ نیز در این ملاقات، با تاکید بر موضوعات مطروحه در مناسبات دوجانبه، بر اهمیت همکاری‌های 2 کشور تاکید کرد و همچنین علاقه‌مندی کشورش برای حل سریع‌تر موضوع برجام و گسترش همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد. 
***
در پی تعرض به سفارت ایران در استکهلم
کاردار سوئد در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد
در پی تعرض روز پنجشنبه تعدادی از عناصر معاند به سفارت جمهوری ایران در استکهلم، کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، دیروز توسط مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه، به این وزارتخانه احضار شد. در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت سوئد در قبال این تهاجم وحشیانه و قصور پلیس این کشور در اتخاذ اقدامات تأمینی به‌موقع و کامل وفق کنوانسیون وین، به کاردار سوئد ابلاغ شد. کاردار سوئد ضمن اظهار تاسف اظهار داشت: مراتب را به دولت این کشور منتقل خواهد کرد. همچنین در پی تعرض مشابه به سفارت کشورمان در بروکسل توسط تعدادی از عناصر معاند، مراتب اعتراض شدید کشورمان به وزارت خارجه بلژیک توسط وزارت امور خارجه کشورمان در تهران و نیز سفارت کشورمان در بروکسل انجام و بر مسؤولیت دولت این کشور در حفاظت از اماکن دیپلماتیک وفق کنوانسیون وین تاکید شد. 

Page Generated in 0/0074 sec