printlogo


کد خبر: 253452تاریخ: 1401/7/4 00:00
دور دنیا

کره‌شمالی یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد
 در آستانه سفر کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به کره‌جنوبی و ژاپن، کره‌شمالی صبح دیروز یک فروند موشک بالستیک را به سمت سواحل شرقی خود شلیک کرد. بر اساس گزارش رویترز، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد این موشک، یک فروند موشک بالستیک با برد کوتاه بوده که در نزدیکی منطقه تاکون در شمال پیونگ‌یانگ پیش از ساعت 7 صبح به وقت محلی و حدود 600 کیلومتر و با ارتفاع 60 کیلومتری پرتاب شده است. رئیس کارکنان ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام کره‌شمالی در پرتاب این موشک نقض جدی صلح و امنیت شبه‌جزیره کره و جوامع بین‌المللی است. پس از این پرتاب، رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی و فرماندهی نیروهای آمریکا در کره، به بررسی شرایط و لزوم آمادگی خود برای پاسخ به هرگونه تهدید احتمالی از سوی کره‌شمالی پرداختند. شورای امنیت ملی کره‌جنوبی نیز نشستی اضطراری برای بحث درباره نحوه پاسخ به این تهدید برگزار و این اقدام را به عنوان نقض جدی منشور شورای امنیت سازمان ملل تلقی و آن را بشدت محکوم کرد. همچنین دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد یون سوک یول، رئیس‌جمهور این کشور که بتازگی از سفر انگلیس بازگشته و مقامات آمریکا و کانادا نیز در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند. روز گذشته خبرگزاری یونهاپ گزارش داد ارتش کره‌جنوبی نشانه‌هایی را از آمادگی کره‌شمالی برای پرتاب یک فروند موشک بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی شناسایی کرده است. 
***
تکاپوی آلمان برای زمستان برلین و ابوظبی توافق گازی امضا کردند
تکاپوی «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان برای مقابله با مصائب زمستان ادامه دارد. بر این اساس برلین و ابوظبی در زمینه ارسال گاز و گازوئیل توافق کردند. بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای از ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده، دولت این کشور از یک «توافق تاریخی» با آلمان در زمینه انرژی خبر داد. به گزارش «بلومبرگ»، به دنبال سفر «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان به امارات عربی متحده، شرکت ملی نفت ابوظبی برای فروش گاز طبیعی مایع (ال‌‎ان‌جی) و همچنین ارسال گازوئیل به آلمان توافق امضا کرد. خبرگزاری رسمی امارات (وام) گزارشی درباره جزئیات این توافق منتشر و آن را «یک توافق جدید تاریخی» توصیف کرد. اعلام توافق آلمان و امارات عربی متحده در حالی است که اولاف شولتز پیش از سفر به ابوظبی، به عربستان سعودی سفر و با مقام‌های ریاض دیدار کرده بود.
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان شنبه‌شب طی سفر دوره‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد امارات شد. طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت امارات «وام»، شولتز در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال «مریم حارب المهیری» وزیر محیط‌زیست امارات قرار گرفت. 
صدراعظم آلمان روز یکشنبه با «محمدبن‌زاید آل‌نهیان» رئیس امارات دیدار و گفت‌وگو داشت. وی پس از این سفر از ابوظبی عازم قطر خواهد شد. شنبه، ۲۴ سپتامبر صدراعظم آلمان وارد عربستان سعودی شده و با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در شهر جده دیدار و گفت‌وگو کرده بود. 
***
تشدید کنترل‌های مرزی برای مقابله با پناهجویان در دستور کار آلمان
وزیر کشور آلمان ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش هجوم پناهندگان به این کشور، از تصمیمات خود برای تشدید کنترل‌های مرزی برای مقابله با هجوم پناهندگان خبر داد. اتحادیه اروپایی در کنار بسیاری از بحران‌ها همچنان با معضل ساماندهی پناهندگان مواجه است و نتوانسته راهکاری برای حل این مساله بیابد. سازوکار موسوم به سامانه دوبلین در اتحادیه اروپایی ناکارآمد است. این سامانه مسؤولیت اصلی پناهندگان را به نخستین کشوری که به آنجا می‌رسند، واگذار می‌کند. بنابراین مسؤولیت نامتوازنی را بر دوش کشورهای مرزی می‌گذارد. طرح تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپایی هم تا به حال مورد توافق اعضا قرار نگرفته و همچنان به دلیل مخالفت برخی اعضا بی‌نتیجه باقی مانده است. در این شرایط کشورهای عضو اتحادیه اروپایی هر کدام به طور مستقل سیاست‌های سختگیرانه و بازدارنده‌ای را در سایه حمایت‌های بروکسل علیه مهاجران در پیش گرفته‌اند که با انتقاد بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است. «نانسی فایزر»، وزیر کشور فدرال آلمان هم اعلام کرده که می‌خواهد با افزایش کنترل مرزی، ورود غیرقانونی پناهندگان را متوقف کند. وی همچنین مراقبت از پناهندگان اوکراینی را اقدامی با دشواری‌های روزافزون ارزیابی می‌کند. 
***
لاوروف: آمریکا می‌خواهد تمام دنیا را به حیاط خلوت خود تبدیل کند
وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند همه دنیا را به حیاط خلوت خود تبدیل کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف گفت: واشنگتن خود را پیروز جنگ سرد می‌داند و تقریبا خود را فرستاده خدا بر زمین می‌شمارد؛ بدون هیچ مسؤولیتی برای خود این حق را قائل می‌شود که در هر کجا و هر زمان مصون از مجازات عمل کند. وی افزود: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند همه دنیا را به حیاط خلوت خود تبدیل کنند. لاوروف همچنین واکنش غرب در محکوم کردن همه‌پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را، «روس‌هراسی رسمی با ابعاد مضحک» خواند. وی با کنایه به محکومیت برگزاری همه‌پرسی درباره الحاق بخش‌هایی از اوکراین به روسیه که هم‌اکنون توسط کشورهای غربی در حال برگزاری است، گفت: آنها در اعلام نیت خود برای تحمیل شکست نظامی به کشور ما و حتی نابودی روسیه، تردید نمی‌کنند. 

Page Generated in 0/0065 sec