printlogo


کد خبر: 253478تاریخ: 1401/7/4 00:00
اخبار

رشد ۶۵ درصدی تولید فولاد ایران در هشتمین ماه ۲۰۲۲
انجمن جهانی فولاد اعلام کرد تولید فولاد ایران در هشتمین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه حدود ۶۵ درصدی داشته و کل تولید فولاد ایران در ۸ ماهه امسال به 19.5 میلیون تن رسیده است. انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد کل تولید فولاد جهان در هشتمین ماه سال جاری میلادی 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به 150.6 میلیون تن رسیده است. با وجود کاهش 3 درصدی تولید فولاد جهان طی ماه آگوست 2022، تولید فولاد ایران در این ماه 64.7 درصد رشد کرده و به 2.1 میلیون تن رسیده است. این گزارش کل تولید فولاد ایران در 8 ماهه نخست سال جاری میلادی را نیز 19.5 میلیون تن اعلام کرده است. تولید فولاد ایران در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.8 درصد رشد داشته است. ایران با تولید 19.5 میلیون تنی فولاد در 8 ماهه امسال به عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان طی این دوره شناخته شده است. در میان 10 تولیدکننده بزرگ فولاد جهان فقط ایران و هند بوده‌اند که در 8 ماهه امسال با رشد تولید مواجه شده‌اند و تولید فولاد سایر کشورها کاهشی بوده است. کل تولید فولاد جهان در  8 ماهه نخست سال جاری میلادی نیز 1253.9 میلیون تن گزارش شده که این رقم با افت 5.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.
***
صدور ۶۰ مجوز در بازار سرمایه
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مدت زمان صدور مجوز در بازار سرمایه کاهش یافته است، گفت: امسال ۶۰ مجوز برای نهادهای مختلف در بازار سهام صادر شده است. سیداحسان خاندوزی درباره بازار سرمایه اظهار کرد: برنامه‌های بازار سرمایه از سال گذشته توسط شورای‌ عالی پول و اعتبار و سازمان بورس در حال بررسی و اجراست. وی افزود: در این بازار در بخش‌هایی که در گذشته مورد اعتراض بود همچون حوزه‌های نظارتی سازمان بورس که گمان می‌رفت نظارت منصفانه‌ای نیست و برخی با تولید اطلاعات غلط افراد را گمراه می‌کردند، سازمان نظارتی برخط ایجاد شد که لحظه به لحظه خرید و فروش در این بازار را رصد می‌کند. وزیر اقتصاد گفت: انحصارهایی در بازار سرمایه وجود داشت که فعالان بازار سرمایه از ندادن مجوز ناراضی بودند که سازمان بورس مدت زمان صدور مجوزها را کاهش داد و نزدیک به ۶۰ مجوز برای نهادهای مختلف حوزه بازار سرمایه صادر شد. وی اظهار داشت: در زمینه بنیان‌های بازار سرمایه نیز اقدامات خوبی انجام شده است، برای مثال از ریت‌های که در حوزه املاک و مستغلات فعال هستند و واحدهای سرمایه‌گذاری منتشر می‌کنند، استفاده شد که اینها را در کشور نداشتیم و برای نخستین‌بار شکل گرفت.خاندوزی تصریح کرد: اقدامات بازار سرمایه در آستانه عملیاتی شدن است و مقیاس آن خیلی بزرگ نیست که نیازمند زمان است تا به نتیجه برسد؛ علاوه بر این مجموع عوامل اقتصادی و نااطمینانی‌هایی که در داخل و خارج کشور وجود دارد بر بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین نتیجه مطلوب و ایده‌آل محقق نشده است.
***
ورود خودروهای خارجی به بازار از آذرماه
رئیس مجمع واردات با بیان اینکه دولت باید مراقب واردات خودرو و حفظ منافع مردم باشد، گفت: اگر همه مراحل بر اساس پیش‌بینی‌‌ها جلو برود، احتمالا خودروهای خارجی از آذر یا دی وارد بازار می‌شوند. علیرضا مناقبی در گفت‌و‌گو با مهر درباره واردات خودرو، اظهار کرد: به نظر می‌رسد از ابتدای مهرماه امکان واردات خودرو وجود داشته باشد ولی از آنجا که شرکت واردکننده بر اساس قانون باید فرآیند ثبت سفارش را طی کند و همچنین مراحل تخصیص و تأمین ارز را نیز بگذراند، بنابراین اگر همه مراحل بر اساس آنچه پیش‌بینی  شده جلو برود، احتمالا از آذر و دی‌ماه باید شاهد ورود خودروهای وارداتی به بازار کشور باشیم. رئیس مجمع واردات با اشاره به ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو، افزود: حدود ۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو گذشته و متأسفانه واردات خودرو، از یک مساله کوچک و متعارف در تجارت بین‌المللی تبدیل به یک ابرمساله شده است. مناقبی ادامه داد: واقعیت این است که در طول سال‌های گذشته، اهتمام ویژه‌ای نسبت به آرا و نظرات نخبگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی نشده و تصمیم‌گیری‌ها منطبق بر واقعیت جامعه نبوده است و به همین دلیل است که معتقدم موضوعاتی که به سادگی قابل رفع و رجوع بوده‌اند، تبدیل به ابرمساله شده‌اند. وی افزود: در رابطه با آزادسازی واردات خودرو، آنچه حائز اهمیت بوده آن است که باید به شکلی انجام شود که به کم شدن رانت‌های موجود منجر شود، در غیر این صورت گرفتاری‌های بیشتری بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

Page Generated in 0/0182 sec