printlogo


کد خبر: 253498تاریخ: 1401/7/6 00:00
دور دنیا

وخامت حال ولیعهد سابق عربستان در زندان
یک منبع دیپلماتیک دیروز در گفت‌وگو با سایت سعودی‌لیکس فاش کرد وضعیت جسمانی محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان سعودی وخیم است. این منبع گفت: بن نایف به شکل خودسرانه تحت حبس خانگی قرار گرفته و همچنین اخباری مبنی بر زندانی شدن وی در زندان بدنام «الحائر» منتشر شده و همین مساله منجر به بدتر شدن حال وی شده است. طبق گفته منبع سعودی‌لیکس، رفتار بسیار بدی با محمد بن نایف می‌شود و او از دیابت و فشار خون بالا رنج می‌برد؛ این در حالی است که وی در حبس هیچ دارویی دریافت نکرده و همین مساله باعث شده است تقریبا ۲۲ کیلو وزن کم کند و دچار افسردگی و اختلال روانی شود. این منبع در ادامه فاش کرد اخبار موثقی از شکنجه وحشیانه محمد بن نایف به دست آورده است و وی گاهی از خوابیدن منع شده و برای چند روز دست و پا و چشم بسته نگه داشته شده است.  
***
تشکیل پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور
رئیس پارلمان لبنان خواهان تشکیل جلسه پارلمان رأس ساعت ۱۱ پیش از ظهر روز پنجشنبه ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲ برای انتخاب رئیس‌جمهور شد. به گزارش النشره، پیش‌تر نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در سخنانی گفته بود تشکیل دولت یک ضرورت است اما انتخاب رئیس‌جمهور فراتر از یک ضرورت است تا از این طریق، راه به روی کسانی که چشم به بروز خلأ در نهاد ریاست‌جمهوری دارند، بسته شود. وی گفت: ما خواهان تشکیل دولت در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم اما با این وجود نمی‌خواهیم از نتایج نشست آتی میشل عون، رئیس‌جمهور و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف لبنان پیشی بگیریم. 
***
قرضاوی درگذشت
منابع رسانه‌ای از مرگ «یوسف القرضاوی» موسس و دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان در 96 سالگی در دوحه خبر دادند. حساب کاربری این عالم سنی مصری در توئیتر خبر مرگ وی را تایید کرد. یوسف القرضاوی که پدر معنوی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رفت، متولد سال ۱۹۲۶ در یکی از روستاهای حومه محله الکبری در استان «غربیه» مصر بود. وی را یکی از تئوریسین‌های اصلی جریان موسوم به الوسطیه و تربیت‌ شده مدرسه حسن البنا و اخوان‌المسلمین می‌دانند که به دلیل کتاب‌هایش و برنامه‌های دینی تلویزیونی و موضع‌گیری علیه برخی حکام عرب و سران کشورهای غربی بسیار مشهور شد.  
***
مدودف: تهدید اتمی روسیه بلوف نیست
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه دیروز با بیان اینکه موضوع روزهای اخیر غرب «تهدید اتمی روسیه» است، گفت مسکو حق استفاده از تسلیحات اتمی در صورت لزوم را دارد. 
وی در کانال تلگرامی خود با اشاره به ادعاهای لیز تراس، جو بایدن و سایر مقامات آمریکایی نوشت: «مرتباً ما را با پیامدهای وحشتناک در صورت استفاده روسیه از سلاح اتمی تهدید می‌کنند، باید برای آن دسته از افراد ناشنوا که فقط خودشان را می‌شنوند یادآوری کنم که روسیه حق دارد در صورت لزوم و در موارد از پیش تعیین شده طبق اصول سیاست دولتی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای در صورتی که ما یا متحدان‌مان با این نوع تسلیحات مورد حمله قرار بگیریم، از تسلیحات اتمی استفاده کند. یا اگر تجاوز با تسلیحات متعارف موجودیت ما را تهدید کند. 
رئیس‌جمهور روسیه اخیرا [بر این موضوع] تاکید کرد. علاوه بر این ما هر کاری برای جلوگیری از دستیابی همسایگان متخاصم خود به تسلیحات اتمی انجام خواهیم داد. به طور مثال، اوکراین نازی که امروز به طور مستقیم توسط کشورهای ناتو کنترل می‌شود».   
***
نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه اکثریت خواستار جدایی از اوکراین
کمیسیون‌های انتخاباتی، نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه در ۴ منطقه اوکراین را دیروز در روز پایانی رای‌گیری منتشر کردند. به گزارش «راشا تودی»، شمارش ۱۴ درصد آرای ارائه شده در خرسون نشان داد 96.97 درصد رای‌دهندگان در این منطقه به نفع پیوستن به فدراسیون روسیه رای داده‌اند.  در منطقه زاپروژیا هم بررسی ۱۸ درصد آرا نشان داد 98.19 درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی خواستار الحاق به روسیه هستند. 
در ۲ جمهوری دونتسک و لوهانسک در منطقه شرقی دونباس هم رای اکثریت به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه بود. شمارش ۱۴ درصد آرای ارائه شده در دونتسک نشان داد 97.91 درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به نفع پیوستن به روسیه رای داده‌اند. همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد و تا ۲۷ سپتامبر (دیروز) ادامه داشت. به گزارش رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

Page Generated in 0/0052 sec