printlogo


کد خبر: 253516تاریخ: 1401/7/6 00:00
طی ۵ ماه نخست امسال از ۱۹ کالای صنعتی بررسی شده، تولید ۱۳ کالا با افزایش مواجه شده است
رشد تولیدات صنعتی

طی ۵ ماه نخست امسال، از ۱۹ کالای صنعتی بررسی شده، تولید ۱۳ کالا با افزایش مواجه شده است که در بین آنها اتوبوس و مینی‌بوس در صدر و روغن نباتی در انتهای جدول قرار دارند.
مروری بر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنجمین ماه سال جاری نشان می‌دهد از ۱۹ کالای صنعتی ۱۳ کالا نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش تولید داشته‌اند.
بر این اساس اتوبوس، مینی‌بوس و ون با تولید یکهزار و ۸۸۵ دستگاه و رشد 147.1 درصدی در صدر رشد تولیدات صنعتی در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۱ قرار گرفته و پس از آن الیاف اکریلیک با تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن و رشد 86.8 درصدی، تراکتور با تولید ۱۲ هزار و ۸۹۲ دستگاه و رشد 53.4 درصدی، وانت با تولید ۴۰ هزار و ۳۲۴ دستگاه و رشد 48.8 درصدی، تلویزیون با تولید ۵۹۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه و رشد 20.7 درصدی، سموم آفات نباتی با تولید ۱۲ هزار و ۴۰۰ تن و رشد 10.6 درصدی، کاغذ با تولید ۴۸۶ هزار و ۹۰۰ تن و رشد 6.8 درصدی، الیاف پلی‌استر با تولید ۸۸ هزار تن و رشد 5.8 درصدی، انواع خودروی سواری با ۳۶۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه و رشد 5.7 درصدی، دوده با تولید ۶۹ هزار و ۷۰۰ تن و رشد 5.3 درصدی، دستگاه الکتروموتور با تولید ۳ میلیون و ۹۰۴ هزار دستگاه و رشد 3.8 درصدی، تایر خودرو با تولید ۱۰۶ هزار و ۱۰۰ تن و رشد نیم درصدی و نخ فیلامنت پلی‌استر با تولید ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ تن و رشد ۹ دهم درصدی به چشم
 می‌خورد.
 
* تولید چه کالاهایی کاهش یافت؟
در این بازه زمانی رشد ۶ محصول با کاهش مواجه شده است که در این فهرست روغن ساخته شده نباتی با ۶۴۵ هزار و ۹۰۰ تن و افت ۲۵.۵ درصدی، نئوپان با ۳۱۳ هزار و ۱۰۰ مترمکعب و افت ۱۴.۳ درصدی، فیبر با ۶۶۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب و افت ۱۱.۲ درصدی، پودر شوینده با ۲۱۰ هزار و ۶۰۰ تن و افت ۸ درصدی، روغن صنعتی و موتور تصفیه اول با ۲۹۸ هزار و ۹۰۰ تن و افت ۵.۴ درصدی و کارتن با ۲۹۶ هزار و ۸۰۰ تن و افت ۲ درصدی به چشم می‌خورد.
بر این اساس، در گزارش‌های قبلی وزارت صمت از وضعیت تولید محصولات صنعتی و معدنی به طور معمول ۲۸ تا ۳۰ محصول مورد بررسی قرار می‌گرفت اما در گزارش ۵ ماهه ۱۴۰۱ تنها جزئیات تولید ۱۹ محصول بررسی شده است؛ از اصلی‌ترین غایبان این گزارش می‌توان به محصولات لوازم خانگی از جمله یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و کولر اشاره کرد.
***
    گازرسانی به صنایع طی ۵ ماه اخیر ۱۳ درصد رشد داشته است     
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: گازرسانی به واحدهای صنعتی عمده کشور از جمله فولاد، سیمان و پتروشیمی در ۵ ماه نخست امسال، رشد ۱۳ درصدی را ثبت کرد. مجید چگنی گفت: گازرسانی به واحدهای صنعتی عمده کشور از جمله فولاد، سیمان و پتروشیمی در ۵ ماه نخست امسال، رشد ۱۳ درصدی را ثبت کرد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در ۵ ماه نخست امسال، صنایع عمده کشور روزانه ۱۴۵ میلیون مترمکعب گاز دریافت کرده‌اند. مقدار گازرسانی به صنایع عمده کشور در بخش‌های فولاد، سیمان و پتروشیمی در مدت مشابه پارسال روزانه ۱۲۸ میلیون مترمکعب بوده و بر این اساس در ۵ ماهه امسال شاهد رشد ۱۳ درصدی گازرسانی به این بخش‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم. وی گفت: با برنامه‌ریزی‌های مناسب و پیچیده، همزمان با برنامه‌های گسترده در تعمیرات اساسی تأسیسات، ایستگاه‌های تقویت فشار و پالایشگاه‌ها در اقصی نقاط کشور، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در تابستان امسال نسبت به پارسال رشد ۶ درصدی داشته که این مهم سبب شد تا امسال با قطعی برق مواجه نشویم.

 


Page Generated in 0/0053 sec