printlogo


کد خبر: 253517تاریخ: 1401/7/6 00:00
اخبار

تا پایان مرداد انجام شد
پرداخت 23.6 هزار میلیارد تومان وام بدون ضامن به ۷۰۳ هزار نفر
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد بانک‌های دولتی از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه امسال ۲۳ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون تومان تسهیلات به ۷۰۳ هزار و ۴۶۰ نفر پرداخت کرده‌اند. سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اواخر دی‌ماه سال گذشته بانک‌های دولتی را موظف کرد در پرداخت تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک پرداخت قرار دهند و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند. به دنبال این رویکرد، وزارت امور اقتصادی و دارایی در ۲۹ دی‌ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای بانک‌های دولتی را به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن مکلف کرد و با وجود آنکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در ۱۲ تیرماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد اما بانک‌های دولتی از همان ابتدای بهمن‌ ۱۴۰۰ اعطای تسهیلات بدون ضامن و بر اساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار دادند. در همین راستا از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان تسهیلات در قالب ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است که این آمار در پایان مردادماه با جهشی قابل توجه به ۲۳ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون تومان تسهیلات به ۷۰۳ هزار و ۴۶۰ نفر رسید که تنها در یک ماه ۷ هزار و ۷۴۱ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان رشد داشته است. 
***
۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد
وزیر جهاد کشاورزی از افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم و پرداخت صددرصدی مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: بحث الگوی کشت بر اساس قانون ۱۴۰۱ آماده شده و رسما به استان‌های کشور ابلاغ می‌شود. سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار داشت: روز دوشنبه با پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان، مجموع پرداخت‌ها به کشاورزان گندمکار کشور به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید.
وی افزود: امسال یک سال استثنایی در تحویل گندم به دولت نسبت به سنوات اخیر بود که در این راستا ۶۰ درصد افزایش خرید گندم داشتیم. وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از همه کشاورزان و حافظان امنیت غذایی مردم کشورمان، بیان کرد: ۵۱۰ هزار کشاورز ایرانی امسال به دولت گندم تحویل دادند که این کشاورزان تقریبا یک خانواده و جامعه ۲ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند. ساداتی‌نژاد تصریح کرد: استان خوزستان با یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن گندم، گلستان با بیش از ۷۵۸ هزار تن، کردستان با ۶۱۹ هزار تن، فارس با حدود ۵۰۰ هزار تن و کرمانشاه با ۴۷۳ هزار تن، رتبه‌های اول تا پنجم را بین استان‌های کشور در تحویل گندم به دولت به خود اختصاص داده‌اند.ساداتی‌نژاد کل گندم خریداری شده به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را 7.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: خرید گندم همچنان ادامه دارد ولی مقدارش روزانه کم شده است. وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: سال گذشته خرید گندم 4.5 میلیون تن بود.
***
رئیس سازمان بورس ۸ عامل روند نزولی بازار سهام را اعلام کرد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور با بررسی شرایط کنونی بازار سرمایه، ۸ چالش عمده و ۶ پیشنهاد برای مدیریت نااطمینانی‌ها در این بازار را اعلام کرد. مجید عشقی در نامه‌ای رسمی خطاب به «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور با بررسی شرایط کنونی بازار سرمایه در ایران، چالش‌ها و عوامل نگرانی در بازار سهام در شرایط فعلی را ۸ محور اعلام کرد. در این نامه مهم‌ترین چالش‌ها و عوامل ایجادکننده نگرانی‌های بازار سهام در محورهای هشت‌گانه شامل روند افزایشی نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر خروج نقدینگی از بازار، کاهش حاشیه سود شرکت‌های ناشی از افزایش نرخ خوراک و حامل‌های انرژی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات صنایع از قبیل خودرو، شوینده، لاستیک و...، انجام معاملات شرکت پالایش و پخش در بورس انرژی، نوسان در نرخ ارز و تاثیر آن در افزایش نااطمینانی‌های صنایع برای توسعه فعالیت، واگذاری سهام در شرکت‌های خودروسازی، اتخاذ تصمیمات برای شرکت‌های صادرات‌محور بدون در نظر گرفتن منافع کلان اقتصادی و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان و آثار منفی آن بر تولید و بهای تمام شده نام برده شده است.
در پایان این نامه ۷ صفحه‌ای پیشنهادهایی برای مدیریت نااطمینانی‌ها در بازار سهام نیز در ۶ محور با عنوان تثبیت نرخ سود بین‌بانکی در کانال از پیش تعیین شده، حذف نرخ هاب اروپایی از فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک و سوخت گاز، حذف قیمت‌گذاری دستوری، شفاف شدن روابط مالی فی‌مابین دولت و بنگاه‌های اقتصادی، تعیین تکلیف واگذاری سهام خودروها و واریز مابقی تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه ارائه شده است.
***
افزایش ۴۵ درصدی صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر
مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت از رشد ۴۵ درصدی صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد. رحمت‌الله خرمالی اظهار کرد: بر اساس آمارهای گمرکی، در 5 ماه نخست سال جاری، صادرات ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر ۸۱۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۵ درصد رشد داشته است. مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در میان ۴ کشور حاشیه دریای خزر، بیشترین درصد افزایش صادرات محصولات ایران در این مدت به کشورهای آذربایجان با ۸۴ درصد، ترکمنستان با ۴۰ درصد و فدراسیون روسیه با ۳۱ درصد اختصاص داشته است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: دومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی خزر با حضور نخست‌وزیران و رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای این منطقه نیز ۱۲ تا ۱۵ مهر سال جاری با حضور مقامات عالی رتبه کشورمان در مسکو برگزار شود.

Page Generated in 0/0048 sec