printlogo


کد خبر: 253562تاریخ: 1401/7/7 00:00
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: کسب‌وکارهای اینترنتی در فضاهایی که پایبند به قوانین کشور نیستند، سرمایه‌گذاری نکنند
سرمایه‌گذاری پر ریسک در پلتفرم‌های خارجی

گروه اقتصادی: نزدیک یک هفته است که دسترسی به اینترنت در برخی شهرها با محدودیت‌هایی مواجه شده است به طوری که دسترسی به پلتفرم‌های و پیام‌رسان‌های خارجی در بیشتر ساعات شبانه‌روز امکان‌پذیر نیست اما دسترسی به پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست‌وجوی داخلی بدون مشکل جریان دارد.  
به گزارش «وطن‌امروز»، با توجه به اینکه موضوع دسترسی به اینترنت اهمیت بسیار زیادی برای کسب‌وکارهای اینترنتی بویژه مشاغل ایجاد شده در پلتفرم‌های اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و واتساپ دارد، محدودیت‌های اخیر باعث واکنش‌های بسیاری توسط اکوسیستم فناوری کشور شده است. روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روند اعمال محدودیت‌ها در فضای مجازی به دلیل وجود برخی پلتفرم‌های آمریکایی که در ناآرامی‌های اخیر نقش سازماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند، گفت: محدودیت‌های ایجاد شده بر اساس تشخیص مراجع ذی‌صلاح بوده و برداشتن آن هم به صلاحدید همان مراجع خواهد بود. عیسی زارع‌پور ادامه داد: برخی پلتفرم‌های عمدتا آمریکایی هستند که در این اغتشاشات نقش سازماندهی داشتند که موجب خسارت زیاد به مردم شد و ما برای جلوگیری از آسیب به کسب و کارها ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات با مشکلات روبه‌رو نشوند. وی با بیان اینکه کسب‌وکارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیده‌اند و خساراتی برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشته است، گفت: هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند. وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات درباره تشخیص دائمی یا موقتی بودن فیلترینگ تصریح کرد: این بر عهده همان مراجعی است که به ما ابلاغ کردند. زارع‌پور در پاسخ به سوالی درباره زمزمه‌هایی برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای از سوی آمریکا اظهار داشت: اهداف آنها در فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای برای ایران روشن است؛ آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچ‌گاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده‌اند. آنها از هیچ اقدامی برای ضربه ‌زدن به مردم فروگذاری نکرده‌اند و این اقدام هم در همین راستاست. به گفته وزیر ارتباطات ‌و فناوری اطلاعات اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، دست او را به گرمی می‌فشاریم زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند. وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای ‌عالی فضای‌ مجازی مبنی بر فیلترینگ دائمی پلتفرم اینستاگرام گفت: شورای عالی فضای مجازی در این مدت هیچ جلسه‌ای نداشته است. وزارت ارتباطات تنها یک رأی از ۱۳ رأی کمیته تعیین مصادیق محرمانه را که تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ را بر عهده دارد، داراست که این کمیته هم طی این مدت جلسه‌ای تشکیل نداده است. زارع‌پور درباره آغاز طرح صیانت از فضای مجازی گفت: محدودیت بنا به شرایط کشور ایجاد شده است و ارتباطی با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ندارد. 
 
* نحوه سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکارهای اینترنتی
وی در پاسخ به سوالی درباره کسب‌و‌کارهای اینترنتی آسیب‌دیده در روزهای اخیر گفت: پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس این است که کسب‌وکارها بر فضاهایی که پایبند به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران نیست، سرمایه‌گذاری نکنند، چرا که اگر مجدد باز شود، باز هم ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوند. وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد: شبانه‌روز در تلاشیم در فضاهای مجازی داخلی ظرفیت فنی لازم را برای فعالیت فراهم کنیم و امروز محیط خوبی در این فضاها وجود دارد که با پیام‌رسان‌های خارجی رقابت می‌کنند. وی درباره کندی پلتفرم‌های داخلی گفت: پلتفرم‌های داخلی با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه شده است و از امروز کیفیت و سرعت پیام‌رسان‌های داخلی به مرور افزایش خواهد یافت و قابلیت‌های جدید به آنها افزوده می‌شود و مردم می‌توانند براحتی از آنها استفاده کنند. 
بنا بر این گزارش، با توجه به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عدم دسترسی به پلتفرم‌های خارجی طولانی‌مدت بوده و فعالان این حوزه باید به فکر کوچ به سمت زیرساخت‌های داخلی باشند. پیش‌تر رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفته بود: قطعی اینترنت امروز ضربات بسیار جبران‌ناپذیری به اقتصاد تمام کشورهای جهان وارد می‌کند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. وی همچنین با بیان اینکه زیان قطعی اینترنت تنها مختص ایران نیست، اظهار داشت: برای مثال طبق آمار انتشار یافته زیان هر روز قطعی اینترنت در کشوری مثل آمریکا ۱۱ میلیارد دلار است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی گفت: اقتصاد ایران بعد از شیوع کرونا به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده است. وی در ادامه افزود: پس از کرونا بسیاری از کسب‌و‌کارها در کشور از جمله مشاغل خرد، خانگی و حتی کسب‌وکارهای آفلاین و شبکه‌های اجتماعی به اینترنت پناه آوردند. 
 
* 2.5 میلیون کسب‌وکار از اینستاگرام امرار معاش می‌کنند
وی ادامه داد: طبق اعلام رسمی دبیر شورای عالی فضای مجازی در چند ماهه گذشته حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کسب‌و‌کار در کشور از فضای اینستاگرام به نحوی در حال امرار معاش هستند. عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران معاش نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در ایران به فضای اینستاگرام گره خورده است. وی افزود: متاسفانه امروز همه شاهد قطعی شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام در کشور هستند به طور مسلم این اقدام بنا به دلایل امنیتی بوده اما نگرانی از این جهت است که این اتفاق بخواهد ادامه داشته باشد. وی در پایان اظهار داشت: متاسفانه زیان قطعی اینترنت در ایران به ازای هر روز ۳۷ میلیون دلار برآورد شده است.

Page Generated in 0/0158 sec