printlogo


کد خبر: 253590تاریخ: 1401/7/9 00:00
تبیین ضرورت گفتمان‌سازی و بسترسازی حضور اجتماعی زنان
«جهاد اجتماعی زن مسلمان» به کتابفروشی‌ها آمد

کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان؛ ضرورت گفتمان‌سازی و بسترسازی» نوشته عاطفه موسوی، توسط روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده منتشر شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان؛ ضرورت گفتمان‌سازی و بسترسازی» که توسط عاطفه موسوی به رشته تحریر درآمده و به تبیین ضرورت گفتمان‌سازی و بسترسازی حضور اجتماعی زنان می‌پردازد، منتشر شد. این کتاب در 4 فصل با عناوین نظام شخصیت اجتماعی زن مسلمان، نگاهی به رویکردهای رقیب یا نیمه همسو، قدم‌های پیش رو درباره ارتقای نقش اجتماعی زن مسلمان ایرانی و نظم‌بخشی ولایی (حکمرانی ولایی) در حوزه حضور اجتماعی بانوان به بررسی نظام شخصیت اجتماعی زن مسلمان، فمینیسم اسلامی و ریشه‌های آن و خلأ نگاه توحیدی در مساله اصلی فمینیسم پرداخته و در نهایت نگاه جامعی به انواع طیف‌های زنان دارای فعالیت‌های اجتماعی، طراحی شرایط کاری متناسب با شخصیت زن مسلمان، عوامل تربیتی مؤثر در شکل‌گیری نظام شخصیت اجتماعی زن و استفاده از ظرفیت زنان در درون‌زایی اقتصادی همچنین بیدارسازی و کاربرد عاطفه اجتماعی به جای قراردادهای اجتماعی و تعیین شاخص‌های متناسب پرداخته است. در معرفی این کتاب آمده است: «شاید به دلیل غلبه همین نگاه‌های تفریطی است که بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب اسلامی، لااقل در میان بخشی از متدینین و حتی فضلا، حضور اجتماعی زنان به عنوان یک ضرورت پذیرفته نشده است و موضوع جهاد اجتماعی زنان مسلمان نه‌تنها پیش‌تر توسط آنها طرح نشده، بلکه همچنان هضم آن برای‌شان دشوار است. این فضای مبهم و حتی منفی در این حوزه در شرایطی همچنان تداوم یافته است که رهبر انقلاب از جهاد اجتماعی زنان به عنوان یک دستاورد نگاه انقلابی برای جهانی شدن و شکستن بن‌بست‌های بزرگ یاد می‌کنند که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان دست خواهد برد».
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بحثی که در ابتدای هر نوع سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درباره وضعیت فعالیت اجتماعی زنان باید انجام گیرد، احصای انواع طیف‌های زنان دارای فعالیت اجتماعی با روحیات و انگیزه‌ها متفاوت است. به عبارت دیگر، باید در ابتدا مشخص شود که درباره ارتقای وضعیت فعالیت اجتماعی چه افرادی و در چه جامعه و شرایطی صحبت می‌شود. به نظر می‌رسد استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی می‌تواند یکی از بهترین ابزارها برای فرار از حدس و گمان‌های ناصحیح و برنامه‌ریزی دقیق بر اساس واقعیت در این حوزه باشد. در سال‌های اخیر چنین رویکردی در برخی کشورها برای شناخت بهتر وضعیت زنان اتخاذ شده است».

Page Generated in 0/0064 sec