printlogo


کد خبر: 253596تاریخ: 1401/7/9 00:00
دور دنیا

حماس: وضعیت کرانه باختری در حال انفجار است
معاون رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد وضعیت کرانه باختری در حال انفجار است و تعیین‌تکلیف نبرد با دشمن تنها با مقاومت مسلحانه ممکن است. صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: وضعیت کرانه باختری در حال انفجار است، اعضای مقاومت در کنار یکدیگر می‌جنگند و شهید می‌شوند و این نشان‌دهنده انتفاضه جدیدی است که بسیار از انتفاضه‌های قبلی قوی‌تر است. ملت ما در برابر اشغالگران یک صف واحد را تشکیل دادند. مقاومت برای دشمن منشأ نگرانی است. تعیین تکلیف نبرد با دشمن تنها با مقاومت مسلحانه ممکن است. وی درباره هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و مقامات اسرائیلی گفت: ما امیدواریم کارمندان مسؤول هماهنگی امنیتی در این دستگاه‌ها این امر را به مقاومت واگذار کنند. دستگاه‌های امنیتی در کرانه باختری سلاح‌های افراد تحت تعقیب را مصادره می‌کنند. ما از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم تصمیم استراتژیکی را برای گرد هم آوردن ملت فلسطین اتخاذ و مسیر استراتژیکی را برای مقاومت ترسیم کند. 
 
***
قطع برق بیش از ۲ میلیون نفر بر اثر توفان در فلوریدا
توفان سهمگین «ایان» که یکی از قوی‌ترین توفان‌های ثبت‌ شده در آمریکاست باعث به راه‌افتادن سیلاب‌ در خیابان‌های ایالت فلوریدا شد. توفان برق بیش از 2 میلیون نفر را قطع کرد و باعث وارد شدن خسارت‌های فاجعه‌بار در این ایالت شد. «سی‌ان‌ان» روز جمعه گزارش داد برق 2.2 میلیون مشترک در این ایالت قطع شده است. ساعاتی قبل‌تر، گزارش‌ها حاکی از آن بود که نزدیک به 2.6 میلیون مشترک بر اثر توفان بدون برق مانده‌اند. شرکت «پاور‌اند لایت» در ایالت فلوریدا که بزرگ‌ترین شرکت تأمین‌کننده برق در این ایالت است در توئیتی اعلام کرد شرایط توفان باعث شده تعمیرات با دشواری همراه شود. در پی وقوع این توفان بسیاری از خانه‌ها تخریب شده یا بر اثر جاری شدن سیل به زیر آب رفته‌‎اند و راه‌های ارتباطی در این ایالت تخریب شده‌اند. تاکنون مرگ چند نفر در ایالت فلوریدا بر اثر وقوع توفان «ایان» تایید شده است. این توفان خسارت و ویرانی‌های گسترده‌ای را بر جا گذاشته و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، یک فاجعه بزرگ در فلوریدا اعلام کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا گفته «ایان» می‌تواند مرگ‌بارترین توفان در تاریخ فلوریدا باشد.
 
***
رادیو بی‌بی‌سی فارسی تعطیل می‌شود
شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی» اعلام کرد به دلیل مشکلات مالی ضمن تعدیل صدها نفر از کارکنانش، رادیوهای زبان فارسی و عربی خود را تعطیل خواهد کرد. این شبکه ضمن فاش کردن خبرهایی مبنی بر تعطیلی برنامه‌های رادیویی‌اش به زبان‌های فارسی و عربی، گزارش داد در تصمیمی برای تعدیل نیرو، ۳۸۲ نفر از کارکنانش در سراسر جهان بیکار شده‌اند. طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، سرویس جهانی بی‌بی‌سی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هزینه‌های بالا و تامین منابع مالی برای مجوزهای ثابت و نقدی منجر به انتخاب‌های دشواری شده است». شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی همچنین اعلام کرد همزمان با تعطیل شدن شبکه‌های رادیویی به زبان‌های عربی و فارسی، سرویس جهانی آن صدها کارمند خود را در سراسر دنیا اخراج خواهد کرد. سرویس جهانی بی‌بی‌سی در ادامه بیانیه‌ خود افزود: بر اساس طرح در نظر گرفته شده برای تعدیل نیرو و تعطیلی رادیوهای بی‌بی‌سی عربی و بی‌بی‌سی فارسی، تاکنون ۳۸۲ نفر از کارکنان اخراج شده‌اند. 
 
***
انتشار ویدئویی از انتقاد تند نخست‌وزیر احتمالی ایتالیا از مکرون
«جورجیا ملونی» رهبر ائتلاف پیروز انتخابات ایتالیا که قریب به یقین نخست‌وزیر جدید این کشور و نخستین نخست‌وزیر زن تاریخ ایتالیا خواهد شد سابقه انتقاد تند از فرانسه در سال ۲۰۱۸ را داشته است. «جورجیا ملونی» در ویدئویی که این روزها با توجه به هراس فرانسه از پیروزی احتمالی او در انتخابات دست به دست می‌شود، گفته است: «امانوئل مکرون از ما به‌عنوان تهوع‌آور، بدبین و بی‌مسؤولیت یاد کرد. اکنون رسانه‌های ایتالیا این سوال را می‌پرسند که آیا شنیدی مکرون درباره ما چه گفت؟ او گفت که ما بی‌مسؤولیت هستیم، شرم‌آور است»! ملونی خطاب به مکرون گفته است: «کسانی بی‌مسؤولیت هستند که لیبی را بمباران کردند، زیرا می‌ترسیدند ایتالیا با قذافی به توافق‌های مهمی در حوزه انرژی برسد. همان افراد، ما را در مواجهه با آشوب مهاجرت غیرقانونی کنونی، تنها گذاشتند». طبق فایل ویدئویی این سخنرانی، او ادامه داد: «امانوئل مکرون! بدبین، فرانسوی‌هایی هستند که نیروهای امنیتی و ژاندارمری را برای بازگرداندن هر مهاجری که قصد عبور از مرز ونتیمیلیا (شهری در ایتالیا) داشت، اعزام کردند». نخست‌وزیر احتمالی ایتالیا که دیگر میزان عصبانیتش از توهین‌های مکرون در لحن سخنرانی‌اش آشکار شده بود، تاکید کرد: «چون باید همه چیز را گفت؛ مهم‌تر از همه اینها، اقدام تهوع‌آور فرانسه است که به بهره‌کشی و سوءاستفاده از آفریقا با چاپ پول [بدون پشتوانه] برای ۱۴ کشور آفریقایی ادامه می‌دهد و از آنها هزینه ضرابخانه می‌گیرد». ملونی درباره استعمار و استثمار فرانسه در کشورهای آفریقایی توضیح داد: «کودکان را در معادن به کار اجباری می‌گیرند و مواد خام آنها (کشورهای آفریقایی) را استخراج می‌کنند، چیزی که هم‌اکنون در نیجر رخ می‌دهد؛ جایی که فرانسه ۳۰ درصد اورانیوم مورد نیاز خود برای فعالیت رآکتورهای اتمی را استخراج می‌کند ولی ۹۰ درصد مردم نیجر بدون برق زندگی خود را می‌گذرانند». وی در ادامه با فریاد خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «مکرون، برای ما موعظه نکن! تو کاری کردی که آفریقایی‌ها مجبور به ترک قاره خود شده‌اند. راه‌حل، انتقال آفریقایی‌ها به اروپا نیست، بلکه آزاد کردن آفریقا از بند برخی کشورهای اروپایی است. ما به موعظه‌های شما گوش نمی‌دهیم، مفهوم است؟»

Page Generated in 0/0145 sec