printlogo


کد خبر: 253610تاریخ: 1401/7/9 00:00
اخبار

بیماری‌های قلبی علت ۴۲ درصد فوتی‌ها در کشور
مسؤول بیماری‌های قلب و عروق اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از افزایش بروز این بیماری‌ به دنبال همه‌گیری کرونا خبر داد. دکتر طاهره سماوات در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه 2 دسته عامل خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد، تصریح کرد: دسته اول عواملی هستند که در دست ما نیست. این عوامل شامل ارث، جنسیت، سن و... است که تغییر‌ناپذیر هستند اما برخی عوامل مانند سبک زندگی نادرست،‌ تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و الکل، استرس، کم‌تحرکی و... در دست ما است و می‌توانیم با اثرگذاری روی آنها و با تعدیل و اصلاح آنها، بر روند بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر بگذاریم. 
وی در ادامه گفت: برنامه سلامت ما از شبکه‌های بهداشتی آغاز و تا مراکز جامع خدمات سلامت شهری ادامه دارد. همچنین در سامانه سیب فراخوان می‌دهیم تا افراد ۳۰ سال و بالاتر را از نظر دیابت‌، فشارخون (در 2 نوبت)،‌ چربی‌خون (کلسترول، LDL، HDL و تری‌گلیسرید) و... بررسی کنیم. اگر نشانه‌های دیابت و فشار خون بالا وجود داشته باشد، افراد تحت پوشش قرار گرفته و به شکل دوره‌ای تحت بررسی قرار می‌گیرند. کارشناس مسؤول بیماری‌های قلب و عروق اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی ۴۲ درصد عامل مرگ‌و‌میر در کشور است، گفت: ابتلا به بیماری کرونا، فشار خون افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خیلی از افرادی که فشار خون بالا هم نداشتند به واسطه ابتلا به کرونا به فشار خون بالا مبتلا شدند. 
 
***
معلولان بدون حمایت بیمه‌ خانه‌نشین می‌شوند
مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال‌احمر گفت: اگر بیمه‌های پایه همچنان خدمات ارتز و پروتز را پوشش ندهند، با افزایش چشمگیر هزینه دست و پای مصنوعی و ارتزهای کمک‌ حرکتی، معلولیت افراد منجر به خانه‌نشینی و خروج آنها از مشاغل کنونی و بازار کار می‌شود. 
پیمان پیشگاهی در این باره گفت: در اغلب کشورهای دنیا، حتی جوامع درحال توسعه، بیمه‌های پایه خدمات توانبخشی از جمله تهیه ارتزها و پروتزهای کمک حرکتی را سال‌ها پیش تحت پوشش قرار داده‌اند، چراکه بازگشت توان‌خواه به زندگی عادی برابر با اشتغال او و جلوگیری از پرداخت هزینه‌های بلندمدت درمانی توسط بیمه‌هاست اما در کشور ما بیمه‌های پایه حاضر شده‌اند سال‌ها هزینه‌های درمانی و از کارافتادگی معلولان را بپردازند ولی از پوشش خدمات توانبخشی امتناع کنند. بیمه‌های پایه بی‌آنکه به صدمات روحی و جسمی خانه‌نشینی توجه کنند؛ توان‌خواهان را از بازگشت به محیط کار و جامعه دور می‌کنند.
وی در ادامه افزود: در حالی که بهترین پروتزها عمری بیش از چند سال ندارند، افزایش قیمت‌ها باعث شده آمار تعمیرات پروتز و ارتز در واحدهای توانبخشی ما افزایش و آمار تعویض آنها کاهش یابد. معنی این آمار، افزایش آلام توان‌خواهان در کشور است. 
 
***
دستگیری سارق منازل با ۴ میلیارد ریال اموال مسروقه
فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک سارق حرفه‌ای منازل خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش ریالی اموال مسروق را ۴ میلیارد ریال اعلام کردند. سرهنگ دوستعلی جلیلیان با اشاره به شناسایی سارق منازل اظهار کرد: در پی وقوع چند فقره سرقت منزل در محدوده شهرستان ری، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت. وی افزود: مأموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی و تعقیب و مراقبت شبانه‌روزی، این سارق حرفه‌ای را شناسایی و پس از هماهنگی‌های قضایی و طی یک عملیات غافلگیرانه، وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان ری بیان کرد: متهم که فردی سابقه‌دار بوده طی تحقیقات پلیسی و فنی به ۴ فقره سرقت منزل در همین شهرستان اعتراف کرد. سرهنگ جلیلیان با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش اموال مسروقه را ۴ میلیارد ریال اعلام کردند، ادامه داد: مال‌باختگان شناسایی و به پلیس آگاهی شهرستان ری دعوت شدند. فرمانده انتظامی شهرستان ری تصریح کرد: متهم پس از پایان تحقیقات و تکمیل پرونده تحویل مراجع قضایی شد. 
 
***
هلال‌احمر پارک بحران می‌سازد
رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ریزی برای ایجاد پارک‌های بحران به منظور آموزش اصول ایمنی و امداد و نجات به شهروندان خبر داد. پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا درباره راه‌اندازی یک مرکز آموزشی شبیه‌سازی شده برای آموزش مقابله و پیشگیری از مخاطرات، اظهار کرد: ایجاد پارک‌های بحران و مرکز آموزش‌ شبیه‌سازی شده یکی از اقدامات خوبی بود که پیگیری شده و ساخت آن تا مرحله‌ای نیز پیش رفته است.
وی ادامه داد: تقریبا اقداماتی که باید درباره راه‌اندازی این پارک انجام شود، انجام شده است. از اقداماتی که قرار است در این پارک‌ها صورت گیرد آموزش مقابله با مخاطرات از طریق عینک‌های 3 بعدی است که مخاطرات را شبیه‌سازی کردیم و قصد داریم شیوه مقابله با آنها را در مساجد، مدارس، محلات و... آموزش دهیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد:‌ در این پارک‌ها همچنین مخاطراتی ماننده زلزله را شبیه‌سازی کردیم و حتی در موقعیت زلزله قرار می‌گیریم و بعد از وقوع آن دیگران را نجات می‌دهیم. آموزش‌های اینچنینی آغاز شده است اما قصد داریم شهرک آموزشی را به پارک‌های بحران اختصاص دهیم. وی درباره محل احداث این پارک‌ها نیز گفت: این پارک در محدوده شهرستان شهریار استان تهران خواهد بود. این شهرک آموزشی چند فاز دارد که امیدوارم برخی از این فازها امسال اجرا شود. این شهرک قرار است حتی در سطح بین‌المللی نیز فعالیت کند. 

Page Generated in 0/0056 sec