printlogo


کد خبر: 253614تاریخ: 1401/7/9 00:00
بررسی نیاز کشور به پارچه رومبلی در آستانه انتشار لیست کالاهای ممنوعه توسط وزارت صمت
تولید پارچه رومبلی نیاز داخل را تأمین می‌کند

نیلوفر زارع: جنجال درباره میزان نیاز پارچه رومبلی کشور در روزهای اخیر بالا گرفته است به طوری که گروهی از واردکنندگان نیاز کشور را بیش از 100 میلیون متر مربع و تولیدکنندگان داخلی آن را کمتر از 50 میلیون مترمربع اعلام می‌کنند. اهمیت این موضوع از این لحاظ است که لیست کالاهای ممنوعه واردات هم اینک در حال تهیه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اخیرا محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «بزودی فهرست جدید کالاهای دارای ممنوعیت واردات اعلام می‌شود». از این رو برای تولیدکنندگان بسیار مهم است که در نهایت این کالا در این لیست قرار می‌گیرد و می‌توانند در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند یا خیر. به گزارش «وطن‌امروز»، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با واردات سرسام پارچه‌های رومبلی که حتی صدای قوه ‌قضائیه را نیز درآورده، اظهار داشت: درباره پارچه رومبلی حرف و حدیث‌های گوناگونی مطرح است؛ چالش‌هایی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وجود دارد که در وزارت صمت و ذیل معاونت صنایع، آقای برادران جلسات متعددی را برای حل‌وفصل این موضوع برگزار کرده‌اند. 
بررسی‌ها حاکی است تولید داخل کفاف نیاز داخل را در زمینه پارچه رومبلی می‌دهد. عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در این باره گفته است: ظرفیت اسمی تولید کارخانه‌های پارچه‌های رومبلی حلقوی بیش از ۴۰ میلیون مترمربع و ۱۵ درصد بیشتر از نیاز کشور است. حسن نیلفروش‌زاده افزود: حداکثر پارچه‌ای که برای مبلمان‌های دارای پارچه‌های حلقوی‌بافت مصرف می‌شود، حدود ۳۲ میلیون مترمربع است و در پارچه‌های تاروپودی نیز ۴۰ میلیون مترمربع ظرفیت تولید داریم که هم اکنون ۵۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود. پیش از این افسانه محرابی، مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود بنا بر اطلاعات موجود از میزان مصرف رومبلی کشور، به حدود ۲۴ میلیون مترمربع پارچه رومبلی نیاز است که این میزان در کشور تولید می‌شود. 
 
* نیاز پارچه رومبلی کشور بیش از 100 میلیون مترمربع است
با این وجود، رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران نظر متفاوتی نسبت به تولیدکنندگان پارچه رومبلی و انجمن صنایع نساجی ایران دارد. علیرضا عباسی در گفت‌وگو با «وطن امروز» در پاسخ به این سوال که نیاز پارچه رومبلی در کشور چقدر است؟ اظهار داشت: نیاز سالانه کشور بیش از 100 میلیون متر مربع و حدود 120 تا 130 میلیون مترمربع است. وی در پاسخ به این سوال که هر دست مبل به چه مقدار پارچه نیاز دارد؟ اظهار داشت: یک دست مبل تمام‌پارچه به حدود 30 الی 40 مترمربع پارچه نیاز دارد. عباسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه به صورت سالانه چند دست مبل در کشور تولید می‌شود؟ توضیح داد: این را در نظر بگیرید که 2 نوع پارچه رومبلی در کشور وجود دارد؛ اول پارچه‌های حلقوی‌بافت و دوم پارچه‌های تاروپودی که در زمینه تامین پارچه‌های تاروپودی مشکلی نیست و قیمت مناسبی هم دارد اما در زمینه پارچه‌های حلقوی، اولا تولید داخل آنچنان کیفیت ندارد و ثانیا شاهد یک انحصار هستیم. ضمن اینکه پارچه‌های مورد اشاره صرفا برای تولید مبل نیست و برای پرده، دیوارکوب و اتومبیل نیز مصرف می‌شود، پس پاسخ به سوال که چند دست مبل در کشور تولید می‌شود، دردی را دوا نمی‌کند. وی افزود: در هر صورت مصرف پارچه در کشور بالاست و زمانی که جلوی واردات گرفته می‌شود، پارچه به صورت قاچاق وارد می‌شود که این موضوع به نفع قاچاقچی‌ها و تولیدکنندگان است تا کالای خود را گران بفروشند. عباسی درباره میزان تولید پارچه رومبلی در کشور گفت: طبق آماری که تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند، سالانه حدود 30 تا 40 میلیون مترمربع پارچه رومبلی در کشور تولید می‌شود. رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران درباره این موضوع که تا مشخص نشدن میزان دقیق تولید مبل می‌توان درباره واردات تصمیم گرفت یا خیر؟ اظهار داشت: ما آماری از میزان تولید مبل در کشور نداریم اما میزان مصرف و میزان واردات در سال‌های پیش می‌تواند معیاری از نیاز پارچه رومبلی در کشور باشد. وی افزود: زمانی که قیمت پارچه رومبلی افزایش پیدا می‌کند، به دنبال آن قیمت بخش‌های دیگر تشکیل‌دهنده مبل هم گران می‌شود؛ حدود 25 درصد قیمت تمام شده مبلمان پارچه است. 

Page Generated in 0/0181 sec