printlogo


کد خبر: 253620تاریخ: 1401/7/9 00:00
رابرت مالی: نمی‌توانیم درباره عدم خروج از برجام تضمین بدهیم
آمریکا تکرار کرد

گروه سیاسی: در شرایطی که دولت بایدن به علت موانع داخلی قدرت اخذ تصمیمات لازم برای توافق را ندارد، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بار دیگر با تکرار مواضع آمریکایی‌ها گفت نمی‌توانیم درباره عدم خروج از برجام به ایران تضمین بدهیم. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رابرت مالی که مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌هاست، در مصاحبه‌ای با پایگاه The World از تحریم‌های اخیر اعمال‌شده علیه ایران از جمله تحریم پلیس امنیت اخلاقی ایران حمایت کرد. او با این وجود گفت که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دنبال تغییر حکومت ایران نیست. 
مالی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات رفع تحریم‌ها به بن‌بست برخورد کرده است، گفت: ما یک ماه پیش تصور می‌کردیم به توافق نزدیک هستیم و بعد از آن ایران- به دلایل خودش و دلایلی که باید از آنها پرسید- شروع به طرح مساله‌ای کرد که هیچ ارتباطی با توافق ندارد و مربوط به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های گذشته ایران و وجود ذرات اورانیوم در چند سایت است. 
وی گفت: بنابراین بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم می‌گویم چیزی که ایران خواسته این است که ما، یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی روی آژانس فشار اعمال کنیم تا پرونده این تحقیقات مختومه شود. این مساله هیچ ارتباطی با توافق ندارد، ضمن اینکه ما هم این کار را انجام نخواهیم داد. رابرت مالی ادعا کرد: این وضعیتی است که الان با آن مواجه هستیم ولی این سد، چیزی است که تنها ایران می‌تواند آن را بردارد. رابرت مالی همچنین گفت در صورت حصول توافق برای بازگشت آمریکا به برجام، واشنگتن نمی‌تواند تضمین دهد دولت بعدی این کشور از آن خارج نخواهد شد. او گفت: من می‌توانم درک کنم چرا آنها این تضمین را می‌خواهند اما ما از لحظه شروع این مذاکرات در حدود یک سال و نیم پیش گفتیم سیستم ما به این شکل کار نمی‌کند. وی اضافه کرد: اگر رئیس‌جمهوری آینده در اقدامی بی‌پروا و به صورت یکجانبه تصمیم بگیرد به‌رغم اثربخشی توافق از آن خارج شود، ما هیچ کاری نمی‌توانیم برای متوقف کردن آن انجام دهیم. 
رابرت مالی در ادامه به بی‌اساس بودن ادعاها درباره اینکه ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد نیز اذعان کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا ایران مصمم به ساخت سلاح است، گفت: بدون استناد به آنچه جامعه اطلاعاتی در این خصوص خواهد گفت، می‌توانم بگویم که فکر می‌کنیم در مقطع فعلی به نظر نمی‌رسد ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته باشد. 
 
* آمریکا ۱۰ شرکت و یک نفتکش را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه شب تحریم‌هایی را علیه کشورمان وضع کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه‌شب اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با ایران علیه 10 شرکت و یک نفتکش واقع در چین و امارات که متهم به دست داشتن در صادرات نفت ایران هستند وضع کرده است. این تحریم‌ها بر نهاد‌هایی که تجارت نفت را تسهیل می‌کنند تمرکز خواهد داشت و بخشی از طرح گسترده‌تر برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در هفته‌های آینده خواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد برای جلوگیری از فرار از تحریم‌ها توسط ایران، خزانه‌داری آمریکا 2 شرکت حمل‌ونقل و انبار ژانگو و کشتیرانی دبلیو اس واقع در چین را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: در زمانی که ایران در حال تسریع برنامه هسته‌ای خود است، ما به تسریع اعمال تحریم‌ها علیه نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران که ذیل برجام برداشته شده بودند، ادامه می‌دهیم. وی ادامه داد: این اقدامات با هدف محدود کردن شدید صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به‌طور منظم ادامه خواهد یافت. بلینکن در ادامه هشدار داد که اگر دیگران نمی‌خواهند هدف تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند، باید فورا به اینگونه تبادلات خاتمه بدهند. 

Page Generated in 0/0066 sec