printlogo


کد خبر: 253621تاریخ: 1401/7/9 00:00
اخبار

سرلشکر باقری: 
با هر گونه اقدام خصمانه آمریکا مقابله ‌می‌کنیم
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره ادعای انهدام یک فروند پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در اقلیم شمال عراق گفت: آمریکایی‌ها نسبت به پهپاد ایرانی اقدام داشته باشند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این اقدام خصمانه پاسخ خواهند داد و این حق مقابله و انتقام را برای خود محفوظ می‌داریم. 
سرلشکر محمد باقری با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اطلاعات کامل و دقیقی نسبت به پایگاه‌های حریر، اربیل و دهوک در عراق دارند، خاطرنشان کرد: ما تنها با تجزیه‌طلب‌های تروریست در حال برخورد سخت نظامی هستیم و هیچ اقدامی در این مقطع نسبت به آمریکا‌یی‌ها نداریم و آنها بدانند انتقام این حرکت برای نیروهای مسلح ما محفوظ است و به جای خود و مناسب با آن برخورد خواهیم کرد. 
وی تصریح کرد: ادعای آمریکایی‌ها درباره انهدام پهپاد رزمی جمهوری اسلامی ایران ثابت می‌کند آمریکا با تروریست‌ها و تجزیه‌طلب‌ها همدست و در حال همکاری با گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با توصیه به کشورهای همسایه که پایگاهای آمریکایی و صهیونیستی در آنها مستقر است، گفت: اگر اقدام خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، امنیت ملی و منافع ملی از پایگاه‌های آمریکایی در کشورهای همسایه اتفاق بیفتد، حتماً به آن پایگاه‌ها جواب خواهیم داد. سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه دوستی کشور ایران با کشورهای همسایه رسم و رسومی دارد و اگر این رسم و رسوم رعایت نشود باید انتظار پاسخ منطقی و متقابل ما را داشته باشند، گفت: مقابله با هر گونه دشمنی را حق قانونی خود می‌دانیم. در همه جای دنیا این حق وجود دارد و ما از این حق به‌موقع استفاده خواهیم کرد. 
چهارشنبه هفته گذشته همزمان با حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر گروهک‌های تروریستی مستقر در کردستان عراق، مقام‌های آمریکایی مدعی شدند یک پهپاد ایرانی در اربیل عراق را به ظن حرکت به سمت نیروهای آمریکایی سرنگون کرده‌اند. 
در همین رابطه «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است این پهپاد تقریبا همزمان با پرتاب موشک‌های ایرانی به سمت اهدافی در اقلیم کردستان در حال نزدیک شدن به نیروهای آمریکایی در اربیل عراق بوده است.
 
***
گزارش رویترز از عملیات موفق ایران در دستگیری ده‌ها جاسوس سیا
خبرگزاری رویترز در گزارشی به عملیات موفق دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در شناسایی و دستگیری ده‌ها نفر از جاسوسان سیا پرداخت. 
رویترز می‌گوید برای تهیه این گزارش ده‌ها ساعت مصاحبه با ۶ نفر از ایرانی‌هایی که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ توسط حکومت ایران به جاسوسی متهم شده‌اند انجام داده است. 
رویترز این گزارش را با شرح داستان به دام افتادن فردی به نام «غلامرضا حسینی»، یکی از مأموران سیا در ایران در سال ۲۰۱۰ آغاز کرده است. 
رویترز می‌نویسد: «تنها چند دقیقه مانده بود جاسوس [سیا] از ایران خارج شود که دستگیر شد. غلامرضا حسینی اواخر سال ۲۰۱۰ در فرودگاه امام خمینی آماده پرواز به سمت بانکوک بود. این مهندس ایرانی قرار بود در آنجا با مدیرانش در سیا ملاقات کند اما قبل از آنکه مالیات خروجش را پرداخت کند، دستگاه خودپرداز فرودگاه اعلام کرد کارتش معتبر نیست. لحظاتی بعد، یک مأمور امنیتی خواستار بررسی گذرنامه‌اش شد و سپس، او را به سمتی دیگر هدایت کرد». خبرگزاری رویترز نوشته تحقیقات این رسانه درباره نحوه مدیریت جاسوسان در سازمان سیا نشان می‌دهد غلامرضا حسینی، قربانی غفلت و قصور این سازمان جاسوسی شده است. 6 ایرانی که رویترز با آنها مصاحبه کرده به مجازات‌هایی از ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند. 4 نفر از آنها از جمله حسینی بعد از آزادی‌شان در ایران باقی ماندند و کماکان در خطر دستگیری مجدد قرار دارند. 2 نفر دیگر از ایران فرار کرده و پناهنده شده‌اند. 
هر ۶ نفر گفته‌اند مرتبطان سیا به آنها وعده‌های محکمی برای کمک در صورت دستگیری نداده بودند، با این وجود، همگی معتقد بوده‌اند آمریکا بالاخره یک روز به آنها کمک خواهد کرد. 
رویترز نوشته این شکست می‌تواند به مخدوش شدن اعتبار سیا منجر شود که در تلاش برای بازسازی شبکه جاسوسی خود در ایران است. رسانه‌های دولتی ایران بعضی از این پرونده‌ها را علنی کرده و آن را نشانه ناکارآمدی و بی‌خاصیت بودن سیا دانسته‌اند. 
 
***
کنعانی: 
حق ایران برای دفاع از امنیت ملی از مبدأ هر قلمرویی محفوظ است
ناصر کنعانی روز جمعه بیانیه‌ها و مواضع صادره برخی کشورها از جمله آلمان و آمریکا درباره حمله نیروهای مسلح کشورمان به مقر گروهک‌های تروریستی که از اقلیم کردستان عراق، عملیات تروریستی در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام داده و به اغتشاشات داخلی در ایران دامن می‌زنند را مردود دانست و بشدت محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل و مفاد منشور ملل متحد، حق خود برای دفاع از امنیت ملی در برابر اقدامات تجاوزکارانه از مبدأ هر قلمرویی را محفوظ می‌دارد و قاطعانه با هر گونه اقدامات تروریستی مقابله می‌کند. 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها از مقامات دولت مرکزی عراق و همچنین مسؤولان اقلیم خواسته است با اعمال حاکمیت سرزمینی و برخورد حداکثری، مانع فعالیت عناصر و گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، شوند.

Page Generated in 0/0069 sec