printlogo


کد خبر: 253643تاریخ: 1401/7/10 00:00
طرفداران مقتدا صدر دوباره برای ایجاد آشوب به خیابان آمدند
تقاطع صدر با تشرینی‌ها در خضرا

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی و انتظامی عراق همزمان با سومین سالگرد اعتراضات عراقی‌ها که سال 2019 منجر به سقوط دولت عادل عبدالمهدی شد، به حال آماده‌باش درآمده‌اند و طرفداران صدر هم قصد دارند از این موضوع استفاده کرده و اعتراضات خودشان را آغاز کنند. عراق ۳ سال قبل صحنه اعتراضات خشن به وضعیت سیاسی و اقتصادی بود که معروف به «ثور التشرین» شد. یک سال قبل هم نیروهای طرفدار مقتدا صدر به خیابان آمدند و خواستار پایان نظام سیاسی حاکم بودند. چند هفته قبل هم طرفداران صدر به پارلمان عراق هجوم بردند و آنجا را تصرف کردند که با فرا رسیدن اربعین حسینی این آشوب‌های خیابانی پایان یافت. چند روز قبل پارلمان عراق تشکیل جلسه داد و محمد حلبوسی دوباره به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. از ۲ روز قبل تاکنون طرفداران صدر دوباره قصد ورود به منطقه الخضرای بغداد را داشتند تا جلسه پارلمان برگزار نشود ولی موفق به ورود نشدند و پشت دروازه‌های مجلس ماندند اما همچنان درگیری در پل جمهوری بغداد وجود دارد. همزمان با آشوب‌های خیابانی توسط نیروهای صدر، برخی گروه‌های عراقی مانند تشرینی‌ها قصد دارند راهپیمایی‌ای در بغداد به مناسبت سومین سالگرد اعتراض‌ها در عراق برگزار کنند. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تظاهرات در میدان التحریر و با حضور نیروهای امنیتی آغاز شده است. تظاهرات‌کنندگان در بغداد پرچم عراق را در دست داشتند و شعارهایی علیه فساد و نظام سهمیه‌بندی سر دادند. پیش از این، مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، در ساعات پایانی شنبه‌شب با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد تظاهرات مسالمت‌آمیز حق قانونی است و از همه تظاهرات‌کنندگان خواست با نیروهای امنیتی در حفاظت از نهادهای حکومتی و اموال عمومی و خصوصی همکاری کنند. وی بار دیگر بر دستوراتی که سابقا در این باره صادر شده و مسؤولیت نیروهای امنیتی در حفاظت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و منع هر گونه استفاده از گلوله و دیگر رفتارهای غیرقانونی تأکید کرد. کاظمی همچنین از رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی خواست از پخش شایعات و دامن زدن به اخبار بی‌اساس که هدف آن ایجاد وحشت و آشوب است خودداری کنند. واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق از شناسایی افراد نفوذی در میان تظاهرات‌کنندگان خبر داد که با کوکتل‌مولوتف و تفنگ ساچمه‌ای به نیروهای امنیتی حمله می‌کردند. در بیانیه رسمی واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق که خبرگزاری رسمی این کشور (واع) آن را منتشر کرده آمده: نیروهای امنیتی عراق به روش کاملا حرفه‌ای و بدون حمل سلاح و با خودداری از هرگونه خشونت در حال تعامل با تظاهرات‌کنندگان در بغداد هستند. این بیانیه افزوده: دستگاه‌های امنیتی عراق عناصر نفوذی را در میان تظاهرات‌کنندگان شناسایی کردند که به سمت نیروهای امنیتی کوکتل‌مولوتف پرتاب می‌کنند یا با تفنگ ساچمه‌ای به آنان تیراندازی می‌کنند که خلاف حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات است. 
در این بیانیه از تظاهرات‌کنندگان خواسته شده افراد نفوذی را فورا تحویل دستگاه امنیتی دهند و حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات را حفظ کنند. به نظر می‌رسد جریان صدر با ثورالتشرینی‌ها به یک تقاطع مهم رسیده است. 
بعد از اینکه مقتدا صدر به پیشنهاد گروه‌های عراقی بویژه چارچوب هماهنگی شیعی برای حضور در دولت جواب منفی داد، باید منتظر این می‌بودیم که آنها دوباره راه خیابان را انتخاب کنند. این در حالی است که بسیاری از گروه‌های سنی و کرد که با مقتدا صدر در یک سال گذشته همپیمان شده بودند، از رفتارهای صدریون کلافه شده و راه خود را از صدر جدا کرده‌اند و خواستار تشکیل دولت فراگیر در عراق هستند که به نظر می‌رسد با حضور تمام گروه‌های شیعه، سنی، کرد و مسیحی به نخست‌وزیری «محمد سودانی» تشکیل
 شود. 
 

Page Generated in 0/0073 sec