printlogo


کد خبر: 253644تاریخ: 1401/7/10 00:00
نتایج نظرسنجی‌ها از پیشی‌گرفتن نامزد چپ‌گرای انتخابات برزیل حکایت دارد
بازگشت چپ‌ها به برزیل؟

گروه بین‌الملل: امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل برگزار خواهد شد و نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور سابق و چپ‌گرای این کشور پیروز می‌شود. کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری برزیل نیمه‌شب پنجشنبه به وقت محلی پایان یافت اما برگزاری میتینگ‌ها و پخش کردن تراکت‌های انتخاباتی تا شنبه‌شب، یعنی یک ‌روز قبل از رای‌گیری ادامه داشت و امروز انتخابات برگزار خواهد شد. بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه ایپِک (Ipec)، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین برزیل با کسب ۴۴ درصد آرا گزینه اصلی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوم اکتبر خواهد بود. به این ترتیب، داسیلوا به عنوان رهبر سابق اتحادیه کارگری برزیل که سکان ریاست‌جمهوری این کشور بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ را بر عهده داشت، ۱۲ درصد از رقیب خود «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی برزیل جلوتر است. نتایج این نظرسنجی، حمایت ۳۲ درصدی شهروندان برزیلی از بولسونارو، رئیس‌جمهوری راست افراطی را نشان می‌دهد. افزایش محبوبیت بولسونارو در ماه‌های اخیر هر چند با روندی کند اما مشهود است. پس از داسیلوا و بولسونارو، «سیرو گومس» عضو حزب کارگر با احتمال کسب 6 درصد آرا قرار دارد. وی سال ۲۰۱۸ نیز عنوان سومین نامزد با بالاترین تعداد آرا را از آن خود کرده بود. «سیمون تِبت» از حزب «جنبش دموکراتیک برزیل» به عنوان سنتی‌ترین حزب راست میانه این کشور با ۲ درصد آرا در رده بعدی جا دارد. انتخابات برزیل که تحلیلگران از آن به‌ عنوان «قطبی‌ترین» انتخابات این کشور یاد کرده‌اند با مناظره این ۲ چهره جنجالی (بولسونارو و داسیلوا)، وارد مرحله حساسی شد. ژائیر بولسوناروی ۶۷ ساله در همان ابتدای مناظره‌ها رقیب ۷۶ ساله خود را به فساد متهم کرد. او گفت زمانی که چپ‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ قدرت را در برزیل در دست داشتند، باند او از کشور «دزدی» می‌کرده‌ است. وی لولا داسیلوا را با صفت‌هایی همچون «دروغگو» و «خائن به میهن» توصیف کرد. اشاره بولسونارو به ماجرای رسوایی فساد در شرکت نفتی «پتروبراس» بود که بابت آن لولا، این سندیکالیست سابق، قبل از آنکه دادگاه عالی برزیل محکومیت وی را ملغی کند، ۱۸ ماه پشت میله‌های زندان ماند. لولا در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی بولسونارو با اشاره به اینکه فلاویو، پسر ژائیر بولسونارو در مظان ‌اتهام به اختلاس قرار دارد، گفت: «واقعا زشت است که یک رئیس‌جمهور بدون وقفه دروغ بگوید... چطور می‌توانی در آیینه به خود نگاه کنی وقتی می‌بینی چه مسائلی در زمان تو رخ داده‌؟ مردم روز ۲ اکتبر تو را خانه‌نشین خواهند کرد». نتایج نظرسنجی جدید که در آستانه آغاز رسمی کارزارهای انتخاباتی منتشر شد، وضعیت دوقطبی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی برزیل را به وضوح نشان می‌دهد. داده‌های ایپک تخمین می‌زند در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، لولا ۵۱ درصد آرا و بولسونارو ۳۵ درصد آرا را به دست خواهند آورد. 
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل نوشت: «کارشناسان برزیلی می‌گویند انتخابات به طور گسترده به عنوان مهم‌ترین انتخابات کشور در دهه‌های اخیر است که تاثیر بسزایی در آینده برزیل خواهد گذاشت». وعده‌های انتخاباتی هر دو نامزد برزیل هم جالب بوده و 180 درجه متفاوت از یکدیگر است. 
بولسوناروی ۶۷ ساله می‌خواهد شرکت نفت دولتی برزیل را بفروشد، جنگل‌های آمازون را به روی استخراج بیشتر معادن باز کند و مقررات مربوط به ممنوعیت اسلحه را کاهش دهد. از سویی داسیلوای 76 ساله وعده افزایش مالیات بر ثروتمندان را برای گسترش خدمات برای فقرا، از جمله گسترش شبکه بهداشت، افزایش حداقل دستمزد، تغذیه و اسکان افراد بیشتر  را سرفصل برنامه‌های خود قرار داده است.

Page Generated in 0/0063 sec