printlogo


کد خبر: 253645تاریخ: 1401/7/10 00:00
دور دنیا

حماس: شعله انتفاضه ملت فلسطین جز با آزادی قدس خاموش نمی‌شود
جنبش حماس اعلام کرد شعله انتفاضه فلسطین جز با آزادی قدس و مسجدالاقصی و پایان اشغال خاموش نخواهد شد. به گزارش فلسطین الیوم، محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس در شهر قدس گفت: در زمانی که اشغالگران و صهیونیست‌های افراطی جنایت‌ها و تجاوز‌های‌شان را علیه قدس و مسجدالاقصی از طریق یهودی‌سازی و یورش افزایش داده‌اند، ملت ما هفتمین سالروز انتفاضه قدس را که یکی از نقاط عطف‌ در تاریخ مبارزه ملت ما در دفاع از قدس و الاقصی است، گرامی می‌دارد. وی گفت: انتفاضه قدس در درون ملت ما در سرتاسر کرانه باختری و قدس همواره جاودان است. قهرمانی‌های ملت ما در جنین و اردوگاه‌های آن و نابلس و تمام شهرهای کرانه باختری و در مقابله با یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی بهترین دلیل بر پایدار بودن انتفاضه‌ای است که شعله آن جز با آزادی قدس و مسجدالاقصی و پایان اشغال خاموش نخواهد شد. وی گفت: ما از ملت صبور خود می‌خواهیم به پایداری و انتفاضه علیه اشغالگران و شهرک‌نشینان برای دفاع از قدس و مسجد‌الاقصی ادامه بدهند. 
***
آمریکا: نشانه‌ای از تصمیم پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای نیست
وزیر دفاع آمریکا با محکوم کردن تهدیدهای هسته‌ای مسکو، گفته است نشانه‌ای حاکی از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای کاربرد تسلیحات هسته‌ای در جنگ کنونی اوکراین ندیده است. به گزارش تارنمای «سی‌ان‌ان»، لوید آستین درباره تهدیدهای مسکو با تسلیحات هسته‌ای در برنامه جی‌پی‌اس با اجرای فرید زکریا، افزود: آشکار بگویم که فرد تصمیم‌گیرنده در این باره یک نفر و آن هم رئیس‌جمهور روسیه است و همان گونه که پوتین تصمیم غیرمسؤولانه تهاجم به اوکراین را گرفت، ممکن است برای کاربرد تسلیحات هسته‌ای نیز تصمیم بگیرد اما تاکنون نشانه‌ای که مرا به این باور برساند چنین تصمیمی گرفته، مشاهده نکرده‌ام. آستین افزود: پیش از این به سرگئی شویگو، همتای روس خود گفته‌ام که این مسیر را نپیماید و از چنین رفتارهای غیرمسؤولانه‌ای خودداری کند. هر چند لوید بتازگی با شویگو گفت‌وگو نکرده اما دیگر اعضای رهبری دولت ایالات متحده بتازگی پیام‌های همانندی به مقام‌های بلندپایه روسیه انتقال داده‌اند. بر اساس گزارش‌های پیشین سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های ایالات متحده، واشنگتن در چند ماه گذشته به صورت خصوصی به روسیه اعلان کرده که رو آوردن احتمالی به گزینه کاربرد تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین، پیامدهایی خواهد داشت.
***
اردوغان بار دیگر فنلاند و سوئد را تهدید به ممانعت از عضویت در ناتو کرد
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه بار دیگر تهدید کرد آنکارا از پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جلوگیری می‌کند. به گزارش شبکه رادیویی فرانس اینفو، وی در مجلس ملی ترکیه گفت: تا زمانی که وعده‌های داده شده به کشور ما عملی نشود، موضع خود را حفظ می‌کنیم. اردوغان که بر اهمیت مبارزه با تروریسم تاکید دارد 2 کشور فنلاند و سوئد را به حمایت از نیروهای کرد حزب «پ‌ک‌ک» و یگان‌های مدافع خلق که از سوی آنکارا تروریست خوانده می‌شوند، متهم می‌کند. تاکنون ۲۸ کشور از مجموع ۳۰ کشور ائتلاف آتلانتیک ناتو با عضویت سوئد و فنلاند در این نهاد موافقت کرده‌اند. تنها 2 کشور مجارستان و ترکیه موافقت نهایی خود را نسبت به عضویت این 2 کشور در ناتو اعلام نکرده‌اند. سوئد به نشانه امتیاز دادن به ترکیه روز جمعه اعلام کرد صادرات تجهیزات نظامی به آنکارا را بار دیگر مجاز شمرده است. لغو این تحریم‌ها در میان شروط تعیین شده از سوی ترکیه بوده است. چندی پیش در جریان اجلاس ناتو در مادرید، سوئد، فنلاند و ترکیه تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که امکان پیوستن 2 کشور اروپایی به ناتو را فراهم می‌کرد اما رئیس‌جمهوری ترکیه بلافاصله تهدید کرد در صورت محقق نشدن شروط آنکارا، این توافق را وتو می‌کند. قرار است یک هیات نمایندگی از سوئد در هفته جاری از ترکیه دیدن و در ارتباط با این مساله مذاکرات بیشتری داشته باشد.  
***
پشت‌پرده انتصاب محمد بن‌سلمان به منصب نخست‌وزیری عربستان
برخی ناظران معتقدند انتصاب محمد بن‌سلمان به سمت نخست‌وزیری تلاشی برای مصونیت وی در برابر شکایت‌ها در دادگاه‌های کشورهای مختلف است. روز سه‌شنبه 27 سپتامبر بود که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با صدور حکمی، محمد بن‌سلمان را با حفظ سمت ولیعهدی به‌ جای خود به‌ عنوان رئیس شورای وزیران (نخست‌وزیر) نیز منصوب کرد. قابل توجه است که در نیم‌قرن گذشته تاکنون برای نخستین ‌بار است در ساختار سیاسی عربستان فردی غیر از پادشاه، منصب نخست‌وزیری را به ‌عهده می‌گیرد و همواره پادشاه، ریاست شورای وزیران را به‌ عهده داشته است. ناظران به‌ اتفاق آرا معتقدند عنوان جدید نخست‌وزیری محمد بن‌سلمان می‌تواند در خارج از کشور مهم‌تر از داخل کشور باشد؛ جایی که وی در زمان حاضر از قدرت برخوردار است. بر اساس گزارش برخی ناظران، اعطای مقام نخست‌وزیری به محمد بن‌سلمان تلاشی برای مصون نگاه داشتن او در برابر شکایت‌ها در دادگاه‌های کشورهای مختلف است. ناظران اعلام کردند تصادفی نیست که این انتصاب با فرمان سلطنتی، پیش از مهلتی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا باید درباره اینکه آیا محمد بن‌سلمان واجد شرایط مصونیت از شکایت‌های مطرح‌شده در دادگاه‌های آمریکایی است یا خیر، تصمیم بگیرد. اخیرا یک قاضی آمریکایی به دولت بایدن تا اول آگوست مهلت داد بگوید آیا معتقد است محمد بن‌سلمان واجد شرایط مصونیت از شکایت‌های مطرح شده است یا خیر اما پس از اینکه بایدن در ماه جولای از عربستان سعودی بازدید کرد و از وعده‌های خود مبنی بر منزوی کردن عربستان سعودی کناره گرفت، دولت دموکرات 60 روز دیگر از دادگاه مهلت خواست تا در این باره تصمیم‌گیری کند که این مهلت روز دوشنبه (فردا)  پایان می‌یابد.

Page Generated in 0/0065 sec