printlogo


کد خبر: 253656تاریخ: 1401/7/10 00:00
سرازیر شدن سیل ‌آوارگان جنگ اوکراین به دیگر کشورهای اروپایی باعث تشدید بیکاری در این منطقه شده است
موج بیکاری در اروپا
خشکسالی در اروپا باعث شده تولید غلات این منطقه در سال جاری 7.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد

با گذشت 7 ماه از آغاز جنگ اوکراین، سیل آوارگان به سوی کشور‌های اروپایی باعث شده است بیکاری در آلمان و سایر کشور‌های قاره سبز، پس از پیوستن تعداد بیشتری از پناهجویان از جنگ اوکراین به جمعیت نیروی کار افزایش یابد. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از رویترز، آلمان تاکنون ورود نزدیک به یک میلیون نفر آواره جنگ اوکراین را ثبت کرده است؛ اگرچه تعداد واقعی کسانی که وارد شده‌اند و برنگشته‌اند نامشخص است.  آلمان یکی از کشورهایی است که به واسطه کاهش عرضه گاز از سمت روسیه، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. تعداد فزاینده‌ای از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که حتی اگر اروپا زمستان امسال بتواند از سهمیه‌بندی انرژی جلوگیری کند اما وارد رکود اقتصادی خواهد شد. وابستگی اروپا به انرژی روسیه، جنگ اوکراین را به یک بحران اقتصادی برای اروپا تبدیل کرده و قیمت‌ حامل‌های انرژی را در ماه‌های اخیر به بالاترین حد خود رسانده است. در پاسخ، دولت‌های اروپایی برای یافتن منابع جدید و صرفه‌جویی در انرژی سخت کار کرده‌اند به ‌طوری‌ که تأسیسات ذخیره‌سازی گاز هم‌اکنون 86 درصد پر شده‌اند. اروپایی‌ها متعهد شده‌اند مصرف گاز را تا 15 درصد کاهش دهند. اگرچه سیاست‌های حمایتی دولت‌های اروپایی در کوتاه‌مدت تاثیر‌گذار خواهد بود اما راه‌حل بلندمدت اصلاح خود بازارهای انرژی است. در عین حال، اتحادیه اروپایی مداخلات شدیدی مانند مالیات بر سودهای بادآورده شرکت‌های انرژی و اصلاح بازارهای برق را بررسی می‌کند تا هزینه‌های گاز طبیعی نقش کمتری در تعیین قیمت برق داشته باشد.
 
* نرخ بیکاری آلمان 5.4 درصد شد
نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در ماه سپتامبر به 5.4 درصد رسید. بر اساس نیروی فصلی تعدیل شده، این تعداد ۱۴ هزار نفر ماه به ماه افزایش یافته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این رقم 0.8 درصد افزایش یافته است. این رقم نسبت به رقم سال گذشته نشان می‌دهد که ۲۰ هزار و ۹۴۵ شهروند آلمانی بیشتر از سپتامبر سال گذشته بیکار محسوب می‌شوند.
 
* فوران بیکاری در اسپانیا!
نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه آگوست بدون تغییر به 6.6 درصد رسید. یورواستات در گزارش روز جمعه خود بیان کرد که نرخ بیکاری تعدیل شده فصلی در منطقه یورو بدون تغییر در ماه آگوست در 6.6 درصد به صورت ماهانه باقی مانده است. رقم نرخ سالانه 0.9 واحد درصد کمتر بود. علاوه بر این، نرخ بیکاری در کل اتحادیه اروپایی نیز در ماه آگوست بدون تغییر ماهانه بود و به 6.0 درصد رسید. این رقم نسبت به سال گذشته کاهش 0.8 درصدی داشته است. کشورهای عضو اتحادیه اروپایی که بالاترین نرخ بیکاری را ثبت کردند شامل اسپانیا با 12.4 درصد و یونان با 12.2 درصد بودند. در همین حال، کشورهای چک با 2.4 درصد و مالت با 2.9 درصد کمترین نرخ بیکاری را داشتند.
 
* سایه رکود بر اقتصاد آلمان
هفته‌نامه اشپیگل به نقل از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نوشت: آلمان در سال آینده یکی از کشورهایی خواهد بود که بدترین آسیب را از کندی اقتصاد در جهان خواهد دید. بر اساس پیش‌بینی  OECD، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال آینده میلادی 0.7 درصد کوچک‌تر خواهد شد. این سازمان دلیل این رکود را افزایش هزینه‌های انرژی عنوان کرده است. پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از پیش‌بینی موسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo) مستقر در مونیخ در اوایل ماه جاری میلادی، 0.3 درصد و از پیش‌بینی  تحلیلگران رویترز، 0.2 درصد بیشتر است.  بانک مرکزی آلمان نیز در ماه آگوست هشدار داد که رکود اقتصادی در آلمان به میزان زیادی محتمل است و اما هیچ رقمی در این رابطه اعلام نکرد.
رویترز به نقل از بانک مرکزی آلمان اعلام کرده است: «کاهش تولید اقتصادی در ماه‌های فصل زمستان بسیار محتمل‌تر شده است. بر اساس اعلام این بانک، نرخ تورم در پاییز می‌تواند به 10 درصد برسد که حدود 5 برابر هدف بانک مرکزی اروپا برابر با 2 درصد است».
ماه آگوست، نرخ تورم در آلمان به 7.9 درصد رسید که دلیل این افزایش، رشد هزینه‌های انرژی بود. ۲ روز پیش، اداره فدرال آلمان از افزایش 86 درصدی قیمت هیزم در این کشور خبر داد که نشان می‌دهد با وقوع بحران انرژی در کشورهای اروپایی، آلمانی‌ها برای گرم کردن منازل خود به هیزم روی آورده‌اند.
از طرفی، تولیدکنندگان مواد غذایی تازه و یخ‌‌زده در آلمان هشدار داده‌‌اند که افزایش قیمت برق و گاز در این کشور بزودی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور خواهد کرد که کارخانه‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعطیل کنند. آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپایی در حال حاضر با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، از سوی دیگر صادرات گاز روسیه به این کشور هم کاهش یافته است.
***
    ضربه سخت خشکسالی به کشاورزی اروپا     
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با پیش‌بینی افت 1.4 درصدی تولید غلات دنیا در سال جاری اعلام کرد: تولید غلات اوکراین در این سال ۳۸ درصد کاهش اما تولید غلات روسیه بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های دورنمای محصولات و وضعیت غذایی که هر 3 ماه یکبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرد تولید غلات دنیا در سال جاری میلادی 1.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۲۷۷۴ میلیون تن برسد. بر این اساس امسال 38.9 میلیون تن غله کمتری در دنیا نسبت به سال ۲۰۲۱ تولید می‌شود.
پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی از تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ نسبت به گزارش ۳ ماه قبل 17.2 میلیون تن کاهش داشته است. تداوم خشکسالی‌ها در نیمکره شمالی باعث کاهش پیش‌بینی فائو از تولید غلات دنیا در سال جاری میلادی شده است.
بر اساس این گزارش، کشاورزی اروپا بیشترین ضربه را از خشکسالی در مقایسه با مناطق بزرگ دیگر تولیدکننده غلات در سال ۲۰۲۲ متحمل شده است به طوری که انتظار می‌رود تولید غلات این منطقه در سال جاری 7.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۵۰۷ میلیون تن برسد. هوای داغ و خشک بویژه آسیب زیادی به مزارع ذرت در اروپا‌ زده و باعث کاهش ۱۶ درصدی برداشت محصول ذرت در این منطقه نسبت به سال قبل شده است. گندم به عنوان مهم‌ترین غله تولیدی در دنیا با افت تولید چندانی در سال جاری مواجه نخواهد شد. فائو انتظار دارد تولید جهانی گندم امسال تنها 0.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۷۷۷ میلیون تن برسد. در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۷۷۸ میلیون تن گندم در دنیا تولید شده بود.
 
* رشد ۱۰.۶ درصدی تولید غله در روسیه، افت ۳۸ درصدی در اوکراین
روسیه با وجود اینکه درگیر جنگ با اوکراین است تولید غلات خود را 10.6 درصد افزایش داده و به ۱۳۰ میلیون تن می‌رساند. در سال قبل 117.6 میلیون تن غله در این کشور تولید شده بود. تولید گندم این کشور با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به 86.5 میلیون تن در سال ۲۰۲۲ می‌رسد اما اوکراین با افت ۳۸ درصدی تولید غلات خود در سال جاری مواجه شده به طوری که بر اساس انتظار فائو، تنها 53.1 میلیون تن غله در این کشور طی امسال تولید می‌شود که این رقم 32.5 میلیون تن کمتر از سال قبل است. تولید گندم اوکراین از 32.2 میلیون تن در سال قبل به ۲۰ میلیون تن در سال جاری خواهد رسید. تولید برنج در اوکراین همچون سال قبل صفر خواهد بود و تولید سایر غلات، از 53.4 میلیون تن به 33.1 میلیون تن کاهش خواهد یافت.

 


Page Generated in 0/0063 sec