printlogo


کد خبر: 253666تاریخ: 1401/7/10 00:00
اخبار

پرداخت ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود نقدی سهام با سجام
 شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد در شهریورماه امسال بیش از ۹ هزار میلیارد تومان سود نقدی سهام به حساب ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار سهامدار با استفاده از اطلاعات سامانه سجام واریز شد. اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که در سومین ماه از تابستان سال جاری با استفاده از سامانه سجام ۹ هزار و ۶۴۱ میلیارد و ۷۴۰ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۴۸۴ تومان توسط ۷۶ ناشر به حساب ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۷۶ سهامدار واریز شد. در بین ۷۶ ناشری که در شهریورماه سود به حساب سهامداران واریز کرده‌اند، بیشترین سود پرداخت شده با ۴۰۹ میلیارد تومان به شرکت فولاد مبارکه و کمترین سود پرداخت شده با ۴۲ میلیون تومان به شرکت سوژمیران تعلق داشته است.  افزون بر این آمار منتشر شده نشان می‌دهد شرکت صنعتی زرماکارون با یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۳۷ سهامدار دارای بیشترین سهامدار و شرکت سوژمیران با ۱۱۳ سهامدار دارای کمترین سهامداری بودند که سود صاحبان سهام خود را با استفاده از سامانه سجام به حساب سرمایه‌گذاران خود واریز کرده‌اند.   لازم به ذکر است، سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیرحضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود. بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار ندارد. سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir ثبت‌نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام دهند. 
***
عبور دومین قطار ترانزیتی روسیه از طریق کریدور شمال - جنوب ایران
مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد دومین قطار ترانزیتی از مبدأ روسیه وارد مرز ریلی سرخس شد و از آنجا به سمت بندرعباس در حال حرکت است. 
سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن از عبور دومین قطار ترانزیتی روسیه از طریق کریدور شمال- جنوب ایران خبر داد و اظهار کرد: پس از هماهنگی‌های صورت گرفته بین راه‌آهن ۲ کشور، قطار ترانزیتی تشکیل شده از ۳۷ واگن فله‌بر محموله کود شیمیایی از مبدأ کشور روسیه جهت اعزام به بندرعباس از مرز ریلی سرخس وارد کشور شد. وی ادامه داد: این قطار ترانزیتی پس از خروج از روسیه با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافت بیش از ۴ هزار کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و روز جمعه ۸ مهرماه حرکت در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب ایران را آغاز کرده و پس از طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری در کشورمان به بندر شهید رجایی بندرعباس می‌رسد و محموله آن از بندرعباس به‌وسیله کشتی به کشور هند منتقل خواهد شد. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی یادآور شد: برنامه‌ریزی راه‌اندازی این قطار از دی‌ماه سال گذشته و با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم طی سفرهای مقامات راه‌آهن 2 کشور به ایران و روسیه و برگزاری جلسات مختلف حضوری و مجازی فی‌مابین مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر عامل و قائم‌مقام راه‌آهن روسیه آغاز شده است. پس از عبور نخستین قطار در تیرماه و بررسی جزئیات مسیر و پیگیری رفع موانع و با توجه به موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مزایای متعدد این مسیر از جمله کاهش قابل توجه مجموع زمان سیر، حرکت قطارهای بعدی نیز آغاز شده است. مدیرعامل راه آهن در پایان بیان کرد: عبور این قطار، سرآغازی برای ادامه این فرآیند ارزشمند و مستمر خواهد بود و امیدواریم با تثبیت کریدورهای عبوری از کشور، شاهد توسعه قابل توجهی در این راستا باشیم. 
***
مذاکرات ایران و هند برای عملیاتی شدن توافقنامه چابهار
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از سفر مقامات هندی به تهران تا ۲ هفته آینده با هدف حل‌و‌فصل و نهایی‌سازی توافقنامه این کشور درباره بندر چابهار خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵ درصد توافقنامه سه‌جانبه با هند در بندر چابهار عملیاتی شده است. جلیل اسلامی، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی دیروز شنبه در نشست خبری در محل سازمان درباره سرنوشت توافقنامه سه‌جانبه ایران با هند درباره توسعه بندر چابهار اظهار کرد: عملکرد بندر چابهار در ۲ سال اخیر بیش از ۲ برابر شده و ترافیک بندر چابهار افزایش یافته است. وی افزود: در اجرای قرارداد همکاری ایران و هند نیز تامین تجهیزات از جمله تامین ۶ دستگاه جرثقیل بزرگ و ورود آن به بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده است. تجهیزات همچنین مشکل راه‌اندازی و عملیاتی‌سازی ندارد و فقط مشروط به عملیاتی‌شدن قرارداد بلندمدت با هندی‌ها بود که بدون استفاده مانده بود. معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در ماه‌های اخیر تست این تجهیزات انجام و در پی مذاکره با هند، استفاده از این تجهیزات از بند اجرای قرارداد بلندمدت خارج شد و امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد. اسلامی تاکید کرد: در حال مذاکره با هند هستیم تا همکاری در بخش تامین تجهیزات از طریق توافقنامه چابهار انجام شود. وی درباره چرایی توقف قرارداد هند با ایران که تا پیش از این مشکلات حقوقی را دلیل عدم اجرای کامل این توافقنامه عنوان کردند، گفت: توافقنامه‌ای که منتهی به قرارداد قطعی شود، از ابتدا مدنظر سازمان بنادر بود اما به دلایلی که گفته شد این توافقنامه طبق برنامه پیش نرفت.  به گفته اسلامی، قرارداد با هندی‌ها به ‌صورت رسمی عملیاتی نشده است اما این طور نیست که کار انجام نشده باشد، همزمان در همکاری کوتاه‌مدت حضور شرکت هندی در چابهار اتفاق افتاد، حدود ۲۵ درصد این قرارداد انجام شده به اضافه اینکه اپراتور هندی در ۲ دوره ۱۸ماهه به صورت مستقیم در بندر چابهار حضور داشته است.

Page Generated in 0/0061 sec