printlogo


کد خبر: 253687تاریخ: 1401/7/11 00:00
رونمایی از تولیدات تازه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس
روایت‌های مستند خواندنی و شنیدنی شد

چهارمین مراسم «یادها و نام‌ها» صبح یکشنبه دهم مهرماه در سالن خلیج‌فارس باغ موزه دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد. 
در این مراسم سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس گفت: در سالی که گذشت، همکاران پرتلاش ما در ادامه تاریخ‌نگاری مستند حوادث دوران 8 ساله دفاع‌مقدس و تحولات انقلاب اسلامی و در راستای ارائه روایت‌های صحیح و منطبق با معیارهای اصولی تاریخ‌نگاری، موفق شدند بستر مناسب برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ۶۰ نفر از فرماندهان شاخص و مدیران عالی دوران دفاع‌مقدس را فراهم سازند. وی با بیان اینکه در یک سال اخیر، علاوه‌ بر برگزاری جلسات، تاریخ شفاهی ۴۰۰ نفر از فرماندهان و مدیران ارشد حوزه‌های تخصصی در سطوح عالی جنگ و تاریخ شفاهی ۲ هزار نفر از فرماندهان گردان‌های رزمی در دستور کار مرکز قرار گرفت و از ۴۰۰ نفر از قهرمانان خط‌شکن، در سوم خرداد امسال تجلیل شد، افزود: بخشی از کار تاریخ شفاهی مرکز، گفت‌وگو با روحانیون شاخص در سال‌های دفاع‌مقدس است که در مسؤولیت‌های گوناگون، بویژه فرماندهی گردان ایفای نقش کرده‌اند. در یک سال اخیر، چند پروژه این عزیزان نیز به سرانجام رسیده است. 
مشاور فرمانده کل سپاه اظهار کرد: ۱۰ جلد روزشمار جدید شامل روزشمارهای ۱۲، ۲۵، ۲۶، ۲۹، ۳۴، ۴۸ و ۵۵ مربوط به دوران دفاع‌مقدس و ۳ جلد از روزشمارهای پس از جنگ از آثاری است که در حوزه روزشمار رونمایی خواهند شد. همچنین امروز (دیروز) از 40 کتاب صوتی و ۱۴۲ کتاب سندی جدید که شامل ۱۹ گزارش عملیات و ۱۲۳ دفتر راوی است، رونمایی خواهد شد. 
سردار نائینی با بیان اینکه از تأکیدات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی روایت صحیح است، ابراز داشت: سبک و روش تولید آثار و اعتبارسنجی روایت‎‌های شفاهی و اسنادی در مرکز، ویژه و خاص است. پژوهشگران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای اینکه روایت مستند و معتبر عرضه کنند، از ۳ منبع منحصر به‌ فرد این مرکز شامل گنجینه اسنادی، روایت شفاهی فرماندهان شاخص و روایت مستند راویان، توأمان و محققانه بهره می‌برند. رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس در ادامه خبر از ۲ هزار و ۷۵ پروژه تعریف‌شده در نقشه جامع، ۸۵۰ پروژه فعال و جاری در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس داد و بیان داشت: امروز، مرکز یک نقشه راه، در چارچوب مقاطع و مراحل دفاع‌مقدس و برگرفته از نظام مسائل و موضوعات در اختیار دارد. نقشه جامع پژوهشی مرکز در همین چارچوب تعریف شده است. 
در ادامه ۵۱ اثر پژوهشی، ۱۴۲ کتاب سندی و ۴۰ کتاب صوتی با حضور سردار سلامی رونمایی شد. این آثار شامل ۱۵ عنوان کتاب نبردی، یگانی و واحدهای تخصصی، ۱۰ عنوان کتاب روزشمار، ۱۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و ۱۶ عنوان کتاب در حوزه مطالعات اجتماعی است.

Page Generated in 0/0064 sec