printlogo


کد خبر: 253714تاریخ: 1401/7/11 00:00
اخبار

رئیس شورای هماهنگی‌ بانک‌ها:
جلوی تسهیلات خرد گرفته نشده صف طولانی است
رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: جلوی تسهیلات خرد گرفته نشده ولی چون تقاضا زیاد است متقاضیان در صف هستند. محمدرضا فرزین درباره پرداخت تسهیلات خرد به مردم توسط بانک‌ها اظهار داشت: طبق آمار بانک مرکزی، 150 هزار میلیارد ریال تسهیلات خرد از ابتدای سال تاکنون توسط بانک‌ها پرداخت شده که بخشی از این تسهیلات به کمیته امداد و بخش عمده‌ای از آن هم به وام ازدواج اختصاص یافته است. وی افزود: تسهیلات خرد بسیار گسترده است که شامل ازدواج، فرزندآوری، کمیته امداد، برکت و... می‌شود. رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها ادامه داد: این‌طور نیست که شعبه‌ای تسهیلات خرد را ندهد؛ چون تعداد تقاضاها زیاد است متقاضیان در صف هستند. فرزین با تأکید بر اینکه جلوی تسهیلات خرد گرفته نشده است، تصریح کرد: تمام تلاش‌مان این است تا جایی که تراز نقدینگی بانک‌ها اجازه می‌دهد، تسهیلات خرد را پرداخت کنیم.
***
چرا تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص نشد؟
انتقال سهام عدالت متوفیان به مرحله تحقق نرسیده و وراث همچنان چشم‌انتظار تعیین‌تکلیف سهام متوفیان خود هستند. پس از آزادسازی سهام عدالت، تعیین‌تکلیف سهام متوفیان و انتقال آن به وراث از جمله معضلاتی بود که از همان ابتدا مورد پیگیری مسؤولان قرار گرفت و تصمیمات مختلفی در راستای اجرای هر چه سریع‌تر آن اتخاذ شد. پیمان حدادی، دستیار ویژه سهام عدالت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین روزهای شهریورماه وعده تعیین تکلیف وراث سهام عدالت تا پایان شهریورماه را داده و در توئیتی اعلام کرده بود: از ۴۹ میلیون سهامدار عدالت ظرف ۱۶ سال گذشته 3.5 میلیون نفر فوت کرده‌اند. در ادامه این توئیت آمده بود: تکلیف سهام این 3.5 میلیون متوفی سهام عدالت تا پایان شهریور مشخص می‌شود. با توجه به اعلام چنین خبری اما هنوز وعده داده شده به مرحله تحقق نرسیده و همچنان وراث سهام عدالت چشم‌انتظار تعیین تکلیف انتقال سهام متوفیان هستند. پیگیری‌ها حاکی از آن است که زیرساخت‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای اجرایی شدن این طرح آماده است اما وجود برخی موانع منجر به تأخیر در تعیین‌تکلیف وراث سهام عدالت شده است. بیش از ۲ سال است که نامه‌نگاری‌های مختلفی از سوی سازمان بورس و وزارت اقتصاد با قوه‌ قضائیه برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث صورت گرفته و در این نامه به تعیین تکلیف وراث این سهام به صورت الکترونیک اشاره شده اما به نظر می‌رسد هنوز فرآیندهای الکترونیک در قوه‌قضائیه عملیاتی نشده و مراجع ذی‌صلاح به دنبال راهکار دیگری در این زمینه هستند. قرار است در جلسه آتی شورای‌ عالی بورس درباره متوفیان سهام عدالت تصمیم‌گیری شود.
***
سازمان برنامه:
لایحه بودجه 1402 تا ۲ ماه آینده نهایی می‌شود
ساختار و مبانی اقتصادی بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ و جهت‌گیری‌های اصلی منابع و مصارف بودجه سال آینده در نشستی با حضور جمعی از معاونان و مدیران ستادی و استانی سازمان برنامه و بودجه کشور تشریح و بررسی شد. طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست ساختار و مبانی اقتصادی بخشنامه بودجه افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲؛ جهت‌گیری‌های اصلی منابع و مصارف بودجه و تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و روسای امور این معاونت، برای حاضران در نشست تشریح شد. مطابق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده در این نشست، پس از تصویب خط‌مشی‌ها و سیاست‌های بخشنامه بودجه در شورای اقتصاد، بخشنامه بودجه توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و در ادامه با اعلام بودجه پیشنهادی دستگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه کشور تا پایان مهرماه و جمع‌بندی این پیشنهادها تا ۲۵ آبان‌ماه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تا ۱۰ آذرماه در دولت نهایی شده و لایحه تا ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.
***
واردات طلای چین رکورد ۴ ساله را شکست!
واردات طلای چین در ماه آگوست از طریق هنگ‌کنگ به بالاترین حد خود در ۴ سال گذشته رسید. داده‌ها نشان داد واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه آگوست نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود در بیش از ۴ سال گذشته رسیده، زیرا تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز در جهان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. داده‌های اداره آمار هنگ‌کنگ نشان می‌دهد واردات خالص به بالاترین میزان خود از ژوئن ۲۰۱۸ و به 68.227 تن در ماه آگوست رسید، در حالی که در جولای 48.773 تن بود. در همین حال، کل واردات طلا از طریق هنگ‌کنگ که شامل صادرات مجدد نیز می‌شود، نزدیک به 33.3 درصد افزایش یافت و به 71.855 تن رسید. دلالان چینی تا ماه آگوست، طلا را به قیمت‌های جهانی بین ۴ تا ۱۶ دلار آمریکا در هر اونس فروختند. بانک خلق چین از طریق سیستم سهمیه‌بندی که به بانک‌های تجاری داده می‌شود، میزان ورود طلا به کشور را کنترل می‌کند. داده‌های هنگ‌کنگ ممکن است تصویر کاملی از خریدهای چینی ارائه نکند، زیرا طلا از طریق شانگهای و پکن نیز وارد می‌شود. چین معمولا بیشتر فلز زرد خود را از استرالیا، آفریقای جنوبی و سوییس وارد می‌کند.

Page Generated in 0/0062 sec