printlogo


کد خبر: 253731تاریخ: 1401/7/12 00:00
سازمان رسانه‌ای اوج تلاش دارد 4 فیلم از زندگی شهدا را به فجر برساند
4 شهید راهی عملیات فجر

گروه فرهنگ و هنر: 4 ماه تا چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده و فیلمسازان و مؤسسات سینمایی بسیاری هستند که قصد دارند آثار خود را به این جشنواره برسانند. سازمان رسانه‌ای اوج نیز یکی از آنهاست که علاوه بر تدارک یک انیمیشن برای این جشنواره، در نظر دارد 4 فیلم از زندگی 4 شهید را نیز راهی این جشنواره کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سینمای دفاع‌مقدس این روزها از جمله حوزه‌های مورد توجه و البته مورد تاکید رهبری است و به همین جهت آثار بسیاری در این عرصه در حال تولید است. سازمان رسانه‌ای اوج، از جمله موسساتی است که توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و 4 فیلم از زندگی 4 شهید شاخص دفاع‌مقدس یعنی سرداران شهید محمد بروجردی، محمدابراهیم همت، علی هاشمی و مهدی زین‌الدین را در دست تولید دارد. هر چند جزئیات ساخت این آثار هنوز رسانه‌ای نشده است اما طبق شنیده‌ها این فیلم‌ها توسط 3 کارگردان مطرح تولید خواهند شد و این موضوع، پتانسیل تبدیل شدن به آثاری ماندگار و ارزشمند را در این فیلم‌ها بالا می‌برد. افزون بر تولید این آثار، حضور آنها در جشنواره فجر و رقابت با فیلم‌های این جشنواره، دیگر حسن این قضیه است. به بهانه این اتفاق، سراغ مهدی همایونفر، تهیه‌کننده سینما رفتیم؛ تهیه‌کننده‌ای که سابقه کارهای دفاع مقدسی مانند «اتوبوس شب» را در کارنامه دارد و نظرش را درباره حضور این 4 فیلم در جشنواره فجر پرسیدیم.
همایونفر با اشاره به قطعی نبودن حضور این 4 فیلم در جشنواره فجر تا به این لحظه، تصریح کرد: فرصت چندانی تا زمان آغاز جشنواره فیلم فجر باقی نمانده و رسیدن این 4 فیلم به جشنواره، منوط به این است که در چه مرحله‌ای از تولید قرار داشته باشند. با این فرض که هر 4 فیلم در شرایطی باشند که به جشنواره برسند، در فجر امسال باید منتظر 4 کار بزرگ از سوی سازمان اوج باشیم. این سازمان نشان داده که توجه ویژه‌ای به آثار دفاع‌مقدس دارد. فیلمنامه شهید همت سال‌هاست نوشته شده و به تولید رسیدن آن عزمی می‌طلبید که اوج نشان داد آن عزم را دارد. ساخت فیلم دفاع‌مقدس زمان می‌طلبد و اگر هر یک از این 4 فیلم حداکثر تا پایان ماه مهر کلید نخورد، رسیدن آن به جشنواره فیلم فجر امسال با اما و اگرهایی همراه می‌شود. امیدوارم هر 4 فیلم در شرایطی باشند که به جشنواره برسند و در آن بدرخشند. 
وی در پاسخ به اینکه این 4 فیلم چقدر برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی شانس دارند، گفت: تجربه سالیان متمادی پس از انقلاب نشان داده دنیای غرب به سختی اجازه می‌دهد فیلم‌های ارزشی در جهان به نمایش درآیند و دیده شوند. حتی برخی آثار غیردفاع مقدسی مثل فیلم «پیامبر» مجیدی هم از چنین ظرفیتی محروم ماندند. بنابراین جشنواره‌های بین‌المللی‌ای که ارزش‌های‌شان تحت لوای غرب تعریف می‌شود، در راه نمایش جهانی اینگونه فیلم‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند و برای حضور این 4 فیلم در دیگر جشنواره‌ها شانس پایینی می‌بینم. 
تهیه‌کننده فیلم «اتوبوس شب» وضعیت فعلی سینمای دفاع‌مقدس را اینگونه توصیف کرد: در چند سال گذشته آثار انگشت‌شماری دیده‌ایم که خوب و قابل تأمل است؛ لیکن ظرفیت دفاع‌مقدس خیلی بیشتر از آن چیزی است که امروز بر پرده سینمای ایران نقش بسته است. به عقیده من در جریان 8 سال دفاع‌مقدس، تمام آنچه لازم بود جامعه بشری بداند، ظهور و بروز پیدا کرد. وقتی دفاع‌مقدس به سینمای ما وارد شد، شاهد چیزهایی بودیم که پیش از این حضور اندکی در این عرصه داشتند. برای بارور کردن این ظرفیت، به این آثار انگشت‌شمار نباید بسنده کرد. 
وی همچنین اضافه کرد: جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و رسانه‌ها کمتر به آن توجه جدی داشتند، یک بخشش به همین نمایش ارزش‌های دفاع‌مقدس در آثار هنری برمی‌گردد. نسل جوانی که آن سال‌ها را ندیده، برای درک کردن ارزش‌های دفاع‌مقدس نیاز به تماشای این ارزش‌ها در قالب آثار هنری دارد. من در این سال‌ها، در بین سریال‌ها کمتر اثر شاخصی دیدم و در بین آثار سینمایی هم همانطور که عرض کردم، تعداد آثار شاخص انگشت‌‌شمار است. 
همایونفر در پاسخ به اینکه کدام شهید از بین شهدا باید برای ساخت فیلم در اولویت قرار بگیرد، گفت: سخت است بخواهیم روی یک شهید خاص انگشت بگذاریم و از بین این همه مردان بزرگ یکی را انتخاب کنیم. از شهیدان خرازی و همت گرفته تا شهید سلیمانی همگی شهدایی هستند که ما باید با هنرمان دین خویش را به آنها ادا کنیم. البته نباید نگاه‌مان فقط به رده‌های بالا باشد، چرا که ما در سطح بسیجی‌ها هم گاهی شهدای بزرگی داریم. حتی بین شهرستانی‌ها هم موارد بسیار خوبی می‌توان یافت. به عنوان مثال، شهید چیت‌سازیان از شهدایی است که در سال 66 به شهادت رسید و در این سال‌ها ندیدیم سینماگران به زندگی وی بپردازند. در پرداختن به شهدا، نباید تبعیضی قائل شد و فرقی گذاشت، بلکه باید همگی آنها به نسل جوان ما معرفی شوند.

Page Generated in 0/0102 sec