printlogo


کد خبر: 253735تاریخ: 1401/7/12 00:00
گزیده طنز ابوالفضل زرویی‌نصرآبادی شنیدنی شد
عبدالرحمن جامی با صدای چریکی

نسخه صوتی «گزیده طنز عبدالرحمن جامی» به اهتمام و مقدمه مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد با صدای احسان چریکی از سوی انتشارات نیستان منتشر شد. به گزارش «وطن‌امروز»، انتشارات نیستان نسخه صوتی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی را به کوشش مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد و با صدای احسان چریکی منتشر کرد. 
این کتاب در بخش نخست به مرور گزیده‌ای از طنزهای کتاب بهارستان پرداخته و در بخش دوم گزیده‌ای از مطایبات و حاضرجوابی‌های شاعر را مورد توجه قرار داده و در هر ۲ بخش عبارات و ترکیب‌های جدید و ناشنیده در متن کتاب را نیز با تفسیر و توضیح همراه کرده است. 
مجموعه گزیده طنز در زمره آخرین بازمانده‌های قلم و طبع نکته‌سنج مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد است؛ مجموعه‌ای که کوشیده با دقیق شدن بر ظرایف و نکات نغز و طنزآمیز شاعران و نویسندگان کهن ایران‌زمین، ضمن انجام پژوهشی تازه در آثار آنها، نگاهی تخصصی و خاص بر یکی از گونه‌های روایت زبانی آنان داشته باشد. از سوی دیگر این مجموعه در تلاش است قدمت و سیره و شیوه طنزپردازی در ادبیات ایران را از دریچه نگاه خود بازخوانی و ثبت کند. 
این مجموعه سال 1395 به کوشش مرحوم زرویی و با پژوهش و همراهی نسیم عرب‌امیری در دست تالیف و تهیه قرار گرفت و سعی کرد از چند زاویه مقوله طنزنویسی را مورد توجه قرار دهد؛ از جمله سیر روایت طنز و شوخ‌طبعی در تاریخ ادبیات ایران و در کنار آن بازخوانی سنن و فرهنگ عامه و اندیشه ایرانیان در هر عصر. در کنار این موضوع ایجاد متونی خلاصه و کلاسه شده که محتوای آن به طور معمول برای مخاطبان کم‌حوصله این روزگار مناسب به شمار می‌رود را نیز باید به آن اضافه کرد.

Page Generated in 0/0061 sec