printlogo


کد خبر: 253736تاریخ: 1401/7/12 00:00
نمایندگان بیش از 80 کشور در اسکار 95
سوت پایان معرفی فیلم به اسکار

تا لحظه تنظیم این گزارش که آخرین مهلت کشورها برای معرفی فیلم به اسکار 2023 بود، بیش از 80 کشور نمایندگان‌شان را به این رویداد معرفی کرده‌ بودند، البته احتمال پیوستن چند نماینده دیگر در ساعات پایانی روز هم وجود داشت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، روز گذشته سوم اکتبر ۲۰۲۲ بود و تا ظهر این روز، ۸۰ کشور فیلم برگزیده خود را برای حضور در این شاخه معرفی‌ کردند؛ مصر، غنا، مالزی، نیجریه، بلغارستان، کامبوج، شیلی و آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی بودند که فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار معرفی نکرده بودند. 
آکادمی فیلم روسیه نیز چند روز پیش در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نیازی به جایزه اسکار ندارد و فیلمی برای رقابت در اسکار ۲۰۲۳ ارسال نخواهد کرد. تصمیم دولت روسیه در بایکوت اسکار ۲۰۲۳ که البته بدون اطلاع کمیته اسکار سینمای روسیه بوده در پی افزایش تنش میان این کشور و آمریکا و جنگ در اوکراین اتخاذ شده است. 
پس از پایان مهلت قانونی ارسال فیلم به آکادمی اسکار برای شرکت در اسکار ۲۰۲۳، آکادمی با بررسی این فیلم‌ها بر اساس قوانین اسکار بین‌المللی، فهرست کاملی از فیلم‌های واجد شرایط رقابت را منتشر می‌کند. سینمای ایران امسال فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی را به عنوان نماینده اسکاری خود برگزید. این فیلم در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره ونیز ۲ جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) بخش افق‌ها را به خود اختصاص داد. این فیلم برای کسب شرایط لازم اسکار بین‌المللی، از پنجشنبه ۱۴ مهر تا چهارشنبه ۲۰ مهر به مدت یک هفته به صورت ویژه در پردیس سینمایی مگامال اکران می‌شود. طبق قوانین اسکار بین‌المللی تمام فیلم‌ها باید در بازه قانونی حداقل به مدت یک هفته در کشور مبدأ اکران عمومی و تجاری داشته باشند. 
فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و 5 نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) اعلام می‌شود. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0078 sec