printlogo


کد خبر: 253742تاریخ: 1401/7/12 00:00
دور دنیا

نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور برگزار می‌شود
ائتلاف دوله‌القانون از گروه‌های سیاسی حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، دیروز (دوشنبه ۳ اکتبر) اعلام کرد احتمالا یک توافق اعلام نشده میان احزاب کرد درباره نامزد ریاست‌جمهوری حاصل شده است. «جواد الغزالی» نماینده ائتلاف دوله‌القانون در گفت‌وگو با وبگاه «السومریه»، تصریح کرد: «فرآیند سیاسی در مسیر درستی پیش می‌رود و انتظار می‌رود که کردها بر سر نامزد ریاست‌جمهوری به توافق برسند تا پرونده تشکیل کابینه جدید حل شود. در چند روز آینده و قبل از موعد تظاهرات جدید، بر سر برگزاری نشست جدید پارلمان برای انتخاب رئیس‌‌جمهور و تکمیل پروسه سیاسی کشور توافق می‌شود». وی افزود: «مشکلی که به مانند یک مانع در مقابل تشکیل دولت جدید قرار دارد، عدم توافق کردها بر سر نامزد ریاست‌جمهوری است. انتظار می‌رود توافق میان کردها درباره رئیس کاخ ریاست‌جمهوری السلام، تا پیش از برگزاری نشست چند روز آینده پارلمان علنی نشود». 
***
2 اسرائیلی در تیراندازی جنوب تل‌آویو زخمی شدند
 منابع خبری عبری و عربی از تیراندازی در جنوب تل‌آویو در فلسطین اشغالی خبر دادند. خبرگزاری سوا به نقل از شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد در جریان این تیراندازی که در شهر «حولون» رخ داد، ۲ صهیونیست زخمی شدند. این شبکه اسرائیلی همچنین اذعان کرد که وضعیت این ۲ صهیونیست بشدت وخیم است و نیروهای امنیتی این رژیم هم در حال بررسی این رخداد هستند. هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است. در همین ارتباط، منابع خبری سیزدهم شهریورماه جاری، از تیراندازی به سوی یک اتوبوس حامل شهرک‌نشینان صهیونیست در منطقه «غور اردن» و زخمی شدن دست‌کم 5 شخص خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که عامل این عملیات ضد صهیونیستی، ۵ گلوله به سمت شهرک‌نشینان صهیونیست شلیک کرده بود. کارشناسان بر این باورند که عملیات‌هایی از این نوع، نشانگر این است که عملیات نظامی فردی فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها، پیشرفت چشمگیری کرده است. 
***
انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم رفت
به گزارش رویترز، با شمارش 99.7 درصد آرا، لولا داسیلوا با 48.4 درصد آرا از بولسونارو با 43.3 درصد پیش است اما از آنجا که هیچ‌کدام از کاندیداها حمایت اکثریت (۵۰ درصد) را به دست نیاوردند، این رقابت تا دور دوم رای‌گیری در ۳۰ اکتبر ادامه خواهد داشت. 
***
رئیس هیأت اسرائیلی ترسیم مرزهای دریایی با لبنان استعفا کرد
برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند «اودی ادیری» رئیس هیات این رژیم در مذاکرات غیرمستقیم با لبنان درباره ترسیم مرزهای دریایی استعفا کرد. به گزارش سایت شبکه خبری المیادین، این رسانه‌ها گزارش دادند برخی مسؤولان در دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کردند که ادیری با مواجه شدن با این حقیقت که ایال هولاتا، رئیس شورای امنیت قومی اسرائیل در واقع آن فردی بوده که مدیریت رایزنی‌ها را بر عهده داشته، سمت خود را ترک کرد. رسانه‌های یاد شده به نقل از برخی منابع اعلام کردند ادیری تنها به مساله انرژی توجه دارد و ابعاد امنیتی و سیاسی توافقنامه را نمی‌داند و دولت در حال مطالعه متن توافقنامه از نظر حقوقی و بررسی جزئیات نهایی آن است. همچنین این رسانه‌ها به نقل از برخی نزدیکان این مسؤول اسرائیلی اعلام کردند که دلیل استعفا مخالفت او با توافق به دست آمده با لبنان است. 
***
آمار شهدای انفجار کابل به 53 تن افزایش یافت
رسانه‌های افغانستان اعلام کردند آمار شهدای حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل به 53 شهید افزایش یافته است. طبق این گزارش، شمار شهدا به ۵۴ نفر و تعداد زخمی‌ها به ۱۱۲ نفر رسیده است. پیش از این شمار شهدا ۴۹ نفر شامل ۴۲ دختر، ۳ مرد و 4 جسد بدون هویت اعلام شده بود. همچنین شمار مجروحان ۹۷ نفر اعلام شده است. صبح روز جمعه 8 مهرماه انفجاری در یک مرکز آموزشی در کابل رخ داد که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از 100 نفر از جمله دختران شد. حمله به مرکز آموزشی در منطقه شیعه‌نشین کابل با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بوده است. 

Page Generated in 0/0063 sec