printlogo


کد خبر: 253765تاریخ: 1401/7/12 00:00
اخبار

پول‌های بلوکه آزاد می‌شود؟
رئیس کل بانک مرکزی درباره آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه کشور گفت: پیشرفت‌های عملی در این زمینه ایجاد شده و بزودی خبرهای خوشی اعلام می‌شود. این منابع متعلق به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی است و بانک می‌تواند از آن استفاده کند. 
علی صالح‌آبادی در حاشیه مراسم رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها افزود: با هماهنگی وزارت امور خارجه پیشرفت‌های خوبی در زمینه آزادسازی ارز انجام شده است و نمی‌توانم جزئیات بیشتری ارائه دهم اما در روزهای آینده خبرهای خوبی در این باره منتشر می‌شود. حساب‌هایی نیز برای واریز ارز معرفی شده است. 
وی افزود: منابع ارزی، جزئی از دارایی‌های ملت ایران است و باید در راستای منافع کشور مورد استفاده قرار بگیرد. در همین راستا هم بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای استقرار دولت، پیگیری این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار داد که در یک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازی بخشی از منابع مسدودی در انگلیس پس از بیش از ۴۰ سال شد که رسما هم در این باره اطلاع‌رسانی شد. 
صالح‌آبادی تاکید کرد: درباره سایر منابع مسدودی هم مذاکرات فشرده و مستمری در راستای استیفای حقوق قانونی ملت ایران انجام و طی هفته‌های اخیر هم پیشرفت خوبی در این خصوص حاصل شده، البته برخی ملاحظات بانکی در این زمینه باقی است که به طرف‌های مقابل اعلام شده و نمایندگان ۲ طرف در حال پیگیری این موضوع هستند. 
***
توقیف شناور ایرانی در باکو تکذیب شد
شرکت کشتیرانی دریای خزر ضمن تکذیب خبر توقیف شناور ایرانی، اعلام کرد: شناور ایرانی که از مبدأ بندر انزلی عازم بندر آکتائو قزاقستان بوده، به دلیل شرایط بد جوی مجبور به توقف موقت در یکی از بنادر باکو در آذربایجان شده است. 
شرکت کشتیرانی دریای خزر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شناور متعلق به شرکت کشتیرانی دریای خزر که از مبدأ بندر انزلی عازم بندر آکتائو قزاقستان بوده، به دلیل اوضاع نامساعد جوی و سرعت بالای وزش باد در مسیر، مجبور به توقف و پهلوگیری در یکی از پناهگاه‌های جنوب آذربایجان و باکو شده و به محض مساعد شدن اوضاع جوی به مسیر خود ادامه خواهد داد. 
در این اطلاعیه آمده است، ایمیل‌های رسمی از سوی فرمانده کشتی به شرکت کشتیرانی دریای خزر ارسال شده که در آن رسما به قسمت ایمنی و کنترل کیفی ناوگان اعلام شده است به دلیل شرایط نامساعد جوی، توقف در یک پناهگاه امن را صورت خواهد داد و از روز گذشته (۱۰ مهرماه ۱۴۰۱) در لنگرگاه لنگر انداخته است. 
بر این اساس، شناور ایرانی متعلق به شرکت کشتیرانی دریای خزر به هیچ عنوان توقیف نشده و پس از بهبود شرایط جوی، به مسیر خود به مقصد بندر آکتائو قزاقستان ادامه خواهد داد. 
***
انتقال گاز ایران به ترکیه متوقف شد
شرکت خط لوله نفت ترکیه (بوتاش) اعلام کرد ارسال گاز ایران به ترکیه از دوم اکتبر تا 9 اکتبر به علت عملیات تعمیر برنامه‌ریزی شده، متوقف شد. 
 این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به علت انجام بازرسی و فعالیت‌های تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده از خط لوله گاز طبیعی ایران و ترکیه در بازه زمانی دوم تا نهم اکتبر امسال، ارسال گاز از نقطه ورودی «گوربولاک» به شبکه انتقال ما به مدت 8 روز امکان‌پذیر نخواهد بود».
 این شرکت اعلام کرد هیچ مشکلی در ارتباط با ایجاد توازن در عرضه و تقاضا در شبکه سراسری انتقال گاز ملی در دوره فعالیت تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده وجود ندارد. 
ترکیه تقریبا به طور کامل به واردات گاز از روسیه، آذربایجان و ایران وابسته است. قیمت انرژی در ترکیه به علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جهان و کاهش ارزش لیر در برابر دلار در سال گذشته بشدت افزایش یافته است؛ از زمانی که جنگ روسیه و اوکراین در 24 فوریه آغاز شد، قیمت انرژی بشدت افزایش یافته است. 
***
چند نفر ارز اربعین گرفتند؟
امسال زائران اربعین می‌توانستند تا سقف ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی ارز اربعین بگیرند که به گفته مدیر عامل بازار متشکل ارزی، طی مدت ۲۰ روز تعیین شده برای دریافت این نوع ارز، یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر ارز اربعین از صرافی‌ها و بانک‌ها دریافت کردند. 
برای پیاده‌روی اربعین امسال قرار شد صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام کنند، البته در ادامه تعداد بانک‌های فروشنده ارز اربعین زیاد شد و بانک‌های کشاورزی، رفاه کارگران‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، مسکن‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، کارآفرین‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، پارسیان‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، اقتصاد نوین‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، سامان‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، پاسارگاد، ‏‏‏‏‏‏‏‏سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، پست بانک، سینا‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، توسعه تعاون‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، خاورمیانه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، شهر، دی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و گردشگری‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ نیز مکلف شدند از طریق شعب ارزی خود ارز اربعین بدهند. 
متقاضیان ارز اربعین می‌توانستند درصورت تأمین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیز شده، به جای ۱۰۰ دلار، ۱۵۰ هزار دینار عراق به نرخ توافقی از صرافی‌ها و بانک‌ها بگیرند؛ در همین رابطه روز گذشته امیر هامونی، مدیر عامل بازار متشکل ارزی اعلام کرد طی مدت ۲۰ روز تعیین شده برای دریافت ارز اربعین، یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر از صرافی‌ها و بانک‌ها ارز اربعین گرفته‌اند.

Page Generated in 0/0062 sec