printlogo


کد خبر: 253770تاریخ: 1401/7/12 00:00
اخبار

روایتی از نحوه شهادت فرمانده اطلاعات سپاه زاهدان
روز جمعه 8 مهرماه، عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان در اثنای خطبه‌های نماز جمعه خود مباحثی راجع به شایعات اخیر در این استان مطرح می‌کند؛ مباحثی راجع به ادعای تجاوز یک درجه‌دار نیروی انتظامی چابهار به دختر نوجوان، و جالب اینکه این موضوع از حدود 40 روز پیش از این ماجرا در استان سیستان‌و‌بلوچستان مطرح بود و مسؤولان و نیروی انتظامی نیز بر «بررسی و رسیدگی به این شایعه» و در صورت واقعیت داشتن، برخورد با فرد خاطی تأکید کرده بودند. بعد از نماز، جمعی از مردم به‌ سمت برخی اماکن عمومی از جمله کلانتری حرکت می‌کنند و شعارهایی سر داده می‌شود. در همین حین برخی افراد که میان جمع پنهان شده و احتمالا از قبل برای چنین وضعیتی مهیا شده بودند، اقدام به سنگ‌اندازی به ‌سمت کلانتری می‌کنند. از سوی دیگر، در‌ اقدامی عجیب، تروریست‌ها و اغتشاشگران با یک دستگاه اتوبوس به‌ شیوه عملیات‌های انتحاری تروریستی با سرعت به کلانتری حمله‌ور می‌شوند. پس از دقایقی، خودروی پژو 405 نیز در صحنه حضور می‌یابد و میان برخی افراد حاضر در صحنه اقدام به توزیع سلاح گرم می‌کند و همین مسائل و روش‌های تروریستی موجب شکل‌گیری درگیری‌ میان نیروهای امنیتی و افراد مسلح حاضر در صحنه می‌شود. بر این اساس برخی افراد حاضر در صحنه کشته می‌شوند و تعدادی از نیروهای انتظامی و امنیتی نیز به شهادت می‌رسند. بلافاصله پس از شروع تیراندازی‌ها، همان گروه از ‌پیش ‌آماده، به بسیاری از اماکن عمومی و حتی محل‌های خصوصی و مکان‌های کسب‌وکار مردم حمله می‌کنند. در همین حین، این عده چند بانک و نیز پاساژ خرید را به آتش می‌کشند که موجب شکل‌گیری انزجار مردمی از آنان می‌شود. سیدحمیدرضا هاشمی با نام مستعار سیدعلی موسوی، معاون اطلاعات سپاه سیستان‌وبلوچستان که در صحنه حضور داشته است با مشاهده آتش‌سوزی در یک درمانگاه و در شرایطی که چند زن و کودک داخل این درمانگاه در محاصره آتش درخواست کمک می‌کردند، تلاش می‌کند برای بیرون آوردن آنان وارد درمانگاه شود اما در همین اثنا یکی از همان عوامل تروریست که او را زیر نظر داشته‌ است، با اسلحه تک‌تیراندازی او را هدف قرار می‌دهد. در این حمله ناجوانمردانه، یک تیر به قلب و تیر دیگر به گلوی ایشان اصابت می‌کند. سردار هاشمی به بیمارستان منتقل می‌شود اما به ‌دلیل شدت جراحات، همان شب به شهادت می‌رسد. گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل که یکی از پشت‌صحنه‌های اصلی این ماجراست بلافاصله بعد از این اتفاق، پیامی در این زمینه صادر و نیروهای نظامی و امنیتی را به برخورد شدیدتر تهدید می‌کند. 
***
توافق برای انتقال منابع ارزی آزادشده ایران به یک کشور همسایه
با تداوم گفت‌وگوهایی که با واسطه میان ایران و آمریکا انجام شد، بانک مرکزی یکی از کشورهای منطقه به عنوان بانک عامل برای واریز وجوه آزاد شده ایران در کره‌جنوبی مورد توافق قرار گرفت. مذاکرات مربوط به تبادل زندانیان و آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای خارجی، ماه‌ها قبل انجام شده بود لیکن طرف آمریکایی پس از چند بار کارشکنی، اخیرا برای اجرای توافقات قبلی اعلام آمادگی کرد. تنها مانع در این باره تعیین حساب و بانک عامل مورد پذیرش طرفین بود که اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است این بانک هم در یکی از کشورهای منطقه تعیین شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته است. در همین راستا روز دوشنبه رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جزئیات خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار گفت: خوشبختانه با هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه پیشرفت خوبی حاصل شده و در روزهای آینده هم خبرهای خوبی منتشر خواهد شد. گفتنی است طی روزهای گذشته برخی مقامات رسمی و رسانه‌های غربی با بیان این نکته که آزادسازی باقر نمازی در قبال رفع انسداد منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی نبوده است، سعی کردند خبر آزادسازی وجوه ارزی بلوکه شده ایران در کره را به حاشیه ببرند. همچنین نورنیوز نیز اعلام کرد «تبادل 4 زندانی در ایران با 4 زندانی در آمریکا به‌علاوه آزادسازی منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی» مورد توافق قرار گرفته است، لیکن آزادی «باقر نمازی» که به دلایل انسان‌دوستانه انجام شده، ارتباطی به توافق ذکر شده ندارد. 
***
موضع ایران درباره برگزاری همه‌پرسی در ۴ منطقه برای الحاق به روسیه
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری همه‌پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در اوکراین و الحاق این مناطق به روسیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه و بر مبنای مواضع اصولی خود، بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشورها به عنوان یک قاعده بنیادین حقوق بین‌الملل و احترام به اصول و اهداف منشور ملل متحد تاکید می‌کند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است باید از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز که می‌تواند مسیر رسیدن به صلح و ثبات و آرامش را برهم بزند، پرهیز شود. کنعانی افزود: متاسفانه آتش جنگ خانمانسوز اوکراین که بر اثر اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا به وجود آمد، همچنان شعله‌ور است و تلاش‌های صورت‌گرفته به منظور کاهش تنش و منازعه، به خاطر اقدامات برخی طرف‌های ذی‌نفع که منافع خود را در تداوم بحران و تنش دنبال می‌کنند، به نتیجه‌ای نرسیده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، از هرگونه تلاشی که برای حل و فصل صلح‌آمیز منازعه اوکراین صورت می‌گیرد، حمایت و همواره آمادگی خود را برای کمک و مساعدت به این روند اعلام کرده است. 
***
گزارش نهایی پزشکی قانونی درباره مهسا امینی به مجلس ارائه می‌شود
محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مهسا امینی گفت: قرار است سازمان پزشکی قانونی گزارش نهایی خود را تا پایان هفته جاری به کمیسیون شوراها ارسال کند.

Page Generated in 0/0062 sec