printlogo


کد خبر: 253781تاریخ: 1401/7/16 00:00
اخبار

خسارت 5 میلیاردی ناآرامی‌ها به موسیقی
ناآرامی‌های اخیر در کشور بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری همچون کنسرت‌های موسیقی را دستخوش تغییراتی کرده به طوری که بعضی از آنها لغو یا به زمان مناسب‌تری موکول شده است. برآورد می‌شود تاکنون حدود ۵ میلیارد تومان به کنسرت‌های موسیقی خسارت وارد شده است. به گزارش «وطن امروز»، با توجه به برنامه‌ریزی‌های پیش از پایان ماه‌های سوگواری محرم و صفر، انتشار تک‌آهنگ در فضای مجازی و آلبوم‌های موسیقی توسط خوانندگان پرطرفدار، انتظار می‌رفت پس از وقفه‌ای ۲ ماهه در برگزاری کنسرت‌ها و رویدادهای موسیقایی در گونه‌های مختلف سنتی، کلاسیک، تلفیقی، نواحی و پاپ، شاهد برگزاری کنسرت‌های متعددی در تهران و دیگر استان‌های کشور و حضور قابل توجهی از خوانندگان و هنرمندان در سالن‌های مراکز فرهنگی و هنری و رونق اقتصاد موسیقی باشیم اما با توجه به ناآرامی‌های اخیر در کشور بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری همچون کنسرت‌های موسیقی در تهران و سایر شهرهای کشور دستخوش تغییراتی شد. بر اساس ظرفیت هر یک از سالن‌های برگزاری کنسرت برآورد می‌شود که تاکنون به دلیل ناآرامی‌های اخیر در کشور ۴ میلیارد و ۶۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کنسرت‌های موسیقی خسارت وارد شده است. 
***
نقشه ایران بر دیوار میدان ولیعصر نقش بست
در روزهایی که ایران تنش‌ها و ناآرامی‌هایی را پشت سر گذاشته است، دیوارنگاره مفهومی «دور از تو اندیشه بدان» بر دیوارنگاره ولیعصر نقش بسته است. به گزارش «وطن‌امروز»، تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران با شعار «دور از تو اندیشه بدان» سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ برای ایران عزیز رونمایی شد. 
در مرکز این دیوارنگاره تصویر تمبری است که در میانه آن نقشه ایران خودنمایی می‌کند و در ۴ گوشه هم ۴ نماد اصلی ایران عزیز به چشم می‌خورد؛ حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام در مشهد مقدس، قله دماوند، بنای حافظیه در شیراز و میدان آزادی تهران. در ۲ سوی تمبر با نشانه نقشه ایران و ۴ نماد برجسته آن، این بیت شعر از حسین گل‌گلاب نقش بسته است: «دور از تو اندیشه بدان، پاینده مانی تو جاودان». ترانه «ای ایران ‌ای مرز پرگهر» که این بیت آن روی دیوارنگاره تازه میدان ولیعصر(عج) قرار گرفته، با آهنگسازی مرحوم روح‌الله خالقی و صدای رویایی زنده‌یاد غلامحسین بنان در یاد همه مردم ایران ماندگار شده است. 
انتخاب نقشه ایران با ۴ نماد ارزشمند و بیتی از ترانه «ای ایران» اقدامی پرمعناست؛ آن هم در روزهایی که بخش‌هایی از ایران عزیز اسلامی روزهایی پر از تنش و ناآرامی را تجربه کرد. 
***
اکران کودکانه‌های خاطره‌انگیز در موزه سینما
به مناسبت هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۵ مهرماه ۱۰ فیلم خاطره‌انگیز از سینمای کودک و نوجوان در موزه سینما نمایش داده می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با فرارسیدن هفته ملی کودک ۱۰ فیلم خاطره‌انگیز در حوزه سینمای کودک و نوجوان به میزبانی موزه سینما پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. 
انیمیشن «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان، «خاله قورباغه» ساخته افشین هاشمی، «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر، «مدرسه پیرمردها» ساخته سیدعلی سجادی حسینی، «امین و اکوان» ساخته زحل رضوی، «یکی بود یکی نبود» ساخته ایرج طهماسب، «دزد عروسک‌ها» ساخته محمدرضا هنرمند، «گلنار» ساخته کامبوزیا پرتوی، «دونده» ساخته امیر نادری و «خاله سوسکه» ساخته نادره ترکمانی از ۱۶ مهرماه هر روز ساعت ۱۶ در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده خواهد شد. 
آثار یاد شده توسط فیلمخانه ملی ایران، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گروه هنر پویا، استودیو هورخش، منوچهر شاهسواری، اشکان و آرمان رهگذر، زحل رضوی و مهدی صفارپور در اختیار موزه سینما قرار داده شده است. ضمن اینکه نمایش فیلم‌ها برای عموم آزاد و رایگان است. 
***
سیدرضا مؤید درگذشت
سیدرضا مؤید، شاعر پیشکسوت آیینی درگذشت. به گزارش ایسنا، سیدرضا مؤید، شاعر پیشکسوت آیینی اهل مشهد که عصر دیروز ۱۵ مهرماه از دنیا رفت، سال ۱۳۲۱ در مشهد مقدس دیده به جهان گشوده بود. او تحصیلات مقدماتی را در مکتبخانه‌ پشت سر گذاشت و پس از آن به شغل آزاد رو آورد. 
مؤید سرودن را از ۱۲ سالگی آغاز کرد. علاقه‌اش به شعر پای او را به کتابخانه آستان قدس رضوی گشود و باعث شد ساعت‌ها در جوار حرم مطهر رضوی به مطالعه دیوان اشعار گذشتگان بپردازد. او طی سال‌های متمادی اشعار قابل توجه آیینی سروده که همواره مورد استفاده ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) قرار گرفته است. مؤید از بزرگان شعر آیینی بود و هیچ مناسبتی در تقویم تشیع نبود که برای آن شعری نسروده باشد. «گل‌های اشک»، «جلوه‌های رسالت»، «نغمه‌های ولایت»، «سفینه‌های نور» و «چکامه عشق» بخشی از آثار متعدد او است که منتشر شده است.

Page Generated in 0/0067 sec