printlogo


کد خبر: 253787تاریخ: 1401/7/16 00:00
دور دنیا

اعلام نتیجه تحقیقات سوئد درباره نشت در خط لوله «نورد استریم» 
خسارات به خطوط لوله گاز جدی است
مقامات سوئد روز پنجشنبه نتیجه تحقیقات این کشور درباره حادثه منتهی به نشت گاز از خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را اعلام کردند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، دادستان عمومی سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «می‌توانیم اینطور جمع‌بندی کنیم که انفجارهایی که در خطوط «نورد استریم 1 و 2» در حوزه اقتصادی ویژه سوئد رخ داده‌اند، خسارات زیادی به این خطوط گاز وارد کرده‌اند». در این بیانیه آمده است: «تحقیقات درباره صحنه جرم، گمانه‌زنی در زمینه رخ دادن خرابکاری را تقویت می‌کند. تکه‌هایی از مدارک از صحنه جرم کشف شده و اکنون آزمایشات روی آنها در حال انجام است». دادستانی سوئد با اشاره به حساسیت این پرونده از ارائه جزئیات بیشتر درباره خرابکاری در این خطوط انتقال گاز خودداری کرد. روز دوشنبه هفته گذشته ۴ مورد نشتی در خطوط انتقال گاز «نورد استریم» گزارش شد که ۲ مورد در حوزه اقتصادی ویژه سوئد و ۲ مورد در محدوده کشور دانمارک بوده‌اند. کارشناسان زمان لازم برای انجام تعمیرات این خط لوله را بالغ بر چند سال برآورد کرده‌اند و روسیه اعلام کرده است این آمریکاست که از انفجار در «نورد استریم‌ها» منفعت خواهد برد. فوریه امسال نیز پیش از تهاجم روسیه به اوکراین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود مانع از تداوم کار «نورد استریم» خواهد شد. 
***
سفر احتمالی هیأتی از حماس به سوریه
یک منبع آگاه تأکید کرد که هیأتی بلندپایه از حماس در ماه جاری میلادی به منظور بهبود روابط به دمشق سفر می‌کند. این مقام به خبرگزاری آناتولی ترکیه افزود که این سفر بعد از نشست آشتی ملی فلسطینیان که قرار است در 10 اکتبر در الجزایر برگزار شود، انجام خواهد شد. رویترز به نقل از یک منبع برجسته حماس تاکید کرد: این دیدار پس از پایان سفر هیات حماس به الجزایر رخ خواهد داد. یک منبع دیگر فلسطینی بدون اینکه موعد مشخصی برای این سفر تعیین کند آن را مورد تایید قرار داد. این در حالی است که یک منبع فلسطینی در سوریه اینکه این سفر برنامه‌ریزی شده باشد را رد کرد. بر اساس این گزارش، مقامات حماس در غزه از هرگونه اظهارنظری در این باره خودداری کرده‌اند. 16 سپتامبر گذشته حماس اعلام کرد که با هدف توسعه روابط با سوریه در راستای تصمیم به ازسرگیری روابط با کشور برادر سوریه گام برمی‌دارد. حماس این گام را خدمت به امت اسلامی و موضوعات برحق آن که در رأس آنها فلسطین است، اعلام کرد. 
***
مرگ بیش از ۳ هزار انگلیسی در تابستان جهنمی
مرکز ملی آمار انگلیس روز جمعه با انتشار گزارشی از مرگ بیش از ۳ هزار شهروند این کشور در تابستان امسال که گرمای هوا برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور رکورد زد، خبر داد. بر اساس آمار منتشر شده در بازه زمانی ژوئن تا آگوست امسال ۳ هزار و ۲۷۱ فوتی بیشتر از میانگین ۵ سال گذشته ثبت شده که یک آمار بی‌سابقه است. طبق این گزارش بیشتر قربانیان که بالای ۶۵ سال سن داشتند در گرم‌ترین روزهای تابستان امسال از دنیا رفته‌اند. گرمای هوا در انگلیس امسال برای نخستین‌بار از مرز ۴۰ درجه سانتیگراد عبور کرد. سازمان هواشناسی اعلام کرد که در ۳۴ رصدخانه مستقر در سراسر کشور، بالاترین رکورد گرمای هوا ثبت شده است. دمای استثنایی علاوه بر اخلال گسترده در سیستم حمل‌و‌نقل کشور، باعث آتش‌سوزی ده‌ها ساختمان در پایتخت و چندین شهر انگلیس شد. صادق خان، شهردار لندن ۲۹ تیرماه اوضاع را بحرانی توصیف و فشار روی نیروهای آتش‌نشانی را با جنگ جهانی مقایسه کرد. کارشناسان معتقدند که با تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن زمین، این واقعیت جدیدی برای تابستان‌های انگلیس خواهد بود. 
***
لبنان: بیروت درباره توافقنامه ترسیم مرزها به پاسخ اسرائیل اهمیت نمی‌دهد
عضو تیم مذاکره‌کننده لبنان با رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی اعلام کرد، بیروت پیرامون پیشنهاداتش درباره توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی، به پاسخ رژیم صهیونیستی اهمیتی نمی‌دهد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال عباس ابراهیم، عضو تیم مذاکره‌کننده لبنان با رژیم صهیونیستی در این پرونده گفت: به جواب اسرائیل اهمیتی نمی‌دهیم. ما از میانجی آمریکایی انتظار داریم مسؤولیتش را بر عهده بگیرد و تا زمانی که موضع لبنان متحد باشد ما قوی‌تر هستیم. گزارش‌های اخیر مطبوعات رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که یائیر لاپید، نخست‌وزیر این رژیم با اصلاحات لبنان در توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی مخالفت کرده که شامل تغییرات اساسی و جدیدی است و بیروت تلاش دارد آن را در این توافقنامه بگنجاند.  

Page Generated in 0/0062 sec