printlogo


کد خبر: 253811تاریخ: 1401/7/16 00:00
اخبار

اعلام اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات خودرو تا پایان مهر
سخنگوی وزارت صمت گفت: اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات خودرو تا پایان مهر اعلام می‌شود. امید قالیباف گفت: بنا بر درخواست شرکت‌های متقاضی برای تکمیل مدارک مندرج در آیین‌نامه وارادت خودرو یک ماه به آنها فرصت داده شد و اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات تا آخر مهر اعلام می‌شود. سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: در ۳ هفته گذشته جلسات متعددی با شرکت‌ها برای بررسی مدارک برگزار شد که در نهایت ۲ شرکت مرحله تکمیل الزامات قانونی را با موفقیت گذراندند و حداکثر تا آخر مهر اسامی تمام شرکت‌های واجد شرایط اعلام می‌شود. وی افزود: وزارت صمت با دقت الزامات قانونی را از شرکت‌ها مطالبه خواهد کرد و توانمندترین شرکت‌های کشور که تضمین دهند خدمات پس از فروش و انتقال فناوری را ارائه دهند جهت واردات خودرو مجوز خواهند گرفت. قالیباف گفت: سرمایه‌گذارانی جهت سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌و‌نقل عمومی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال مذاکره و اخذ مجوز هستند. 
***
علاقه روسیه برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران
معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: ایران می‌تواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل می‌شود در اختیار داشته باشد، روسیه نیز برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران علاقه دارد. شهریار افندی‌زاده با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی‌ای‌اس (CIS) متصل می‌شود، گفت: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم بود که می‌تواند موجب توسعه ترانزیت میان کشورهای همسایه این دریا شود. افندی‌زاده افزود: در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه که ۲ هفته پیش برگزار شد، هدف‌گذاری برای ترانزیت کالا تا 10 میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساخت‌ها هر چه سریع‌تر اجرا شود. وی با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامه‌ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است، اظهار داشت: این میزان ترانزیت از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام می‌شود و با رفع گلوگاه‌های مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا در این اجلاس مورد تمرکز طرفین قرار خواهد داشت، گفت: ایران سرمایه‌گذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روس روسازی و ریل‌گذاری را انجام خواهد داد. افندی‌زاده با اشاره به علاقه‌مندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی و جنوبی کشور نظیر چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است. 
***
رشد ۱۵ درصدی مصرف برق در بخش صنایع
سخنگوی صنعت برق با اشاره به رشد ۱۵ درصدی مصرف برق در بخش صنایع، گفت: به اذعان فعالان بخش صنعت، در تابستان امسال با وجود محدودیت‌ها رشد مصرف برق اتفاق افتاد. مصطفی رجبی‌مشهدی اظهار کرد: اطلاع از رشد مصرف برق بخش صنایع در تابستان امسال کار چندان سختی نیست و افراد می‌توانند برای آگاهی از این موضوع به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مربوط مراجعه کنند. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: به ‌عنوان نمونه در بخش فولاد در مردادماه امسال رشد ۵ درصدی اتفاق افتاده و در ماه قبل‌تر نیز رشد ۳۵ درصدی به ثبت رسید. رجبی‌مشهدی ادامه داد: علاوه بر این، صنعت برق نیز برای بخش صنعت نسبت به پارسال ۱۵ درصد انرژی بیشتری تأمین کرده که این امر به رشد مصرف آنها انجامیده است. وی در ادامه درباره چگونگی پشت سر گذاشته شدن تابستان امسال بدون خاموشی افزود: اقدام‌های خیلی متنوعی برای عبور از پیک‌بار تابستان امسال صورت گرفت. سخنگوی صنعت برق اقدام نخست در این زمینه را ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید یا ارتقای نیروگاه‌های موجود برشمرد و گفت: همچنین استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های موجود برای ارتقای توان انجام شد که این نیز به ظرفیت تولید برق اضافه شد. 
***
۴۰۰ کارگر تعلیقی نساجی مازندران در یک‌سال گذشته به کار برگشتند
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۴۰۰ کارگر تعلیقی نساجی مازندران با تلاش دولت سیزدهم در تزریق به‌موقع اعتبارات، نوسازی ماشین‌آلات خط تولید و شناسایی بازار هدف فروش کالا به سرکار برگشتند. سیدرضا فاطمی‌امین روز جمعه در بازدید از نساجی مازندران در قائمشهر افزود: نساجی مازندران یکی از ظرفیت‌های قدیمی و مهم تولیدی در کشور است که حمایت از این بنگاه اقتصادی جزو اولویت‌های سازمان صمت استان است. وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد حداکثر ۱۰۰ شغل جدید در نساجی مازندران حداکثر تا ۲ ماه آینده با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خبر داد و افزود: روند رونق و تثبیت اشتغال در این واحد صنعتی با جدیت در استان دنبال می‌شود. فاطمی‌امین ادامه داد: در یک‌سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی و احیای نساجی مازندران هزینه شده است و در ماه‌های آینده این رقم به حدود ۸۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.  

Page Generated in 0/0055 sec