printlogo


کد خبر: 254813تاریخ: 1401/7/17 00:00
دور دنیا

سندرز: عربستان کنار روسیه قرار گرفته تا به اقتصاد ما آسیب بزند
«برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی در توئیتی با اشاره به قتل جمال خاشقجی به دستور ولیعهد سعودی و تجاوز 8 ساله سعودی به یمن، خواستار پایان حمایت واشنگتن از ریاض شد. او در توئیتی انتقادآمیز نوشت: ولیعهد سعودی دستور قتل ستون‌نویس واشنگتن‌پست با اره را صادر کرد. جنگ فاجعه‌بار آن در یمن به مرگ ۳۷۷ هزار نفر و بحران انسانی منجر شده است و اکنون در کنار روسیه قرار گرفته تا به اقتصاد ما آسیب بزند. حمایت ما از عربستان سعودی باید پایان یابد. با تصمیم اوپک پلاس برای بزرگ‌ترین کاهش تولید از سال ۲۰۲۰، قیمت نفت در معاملات بازارهای جهانی روز جمعه افزایش یافت و در مسیر ثبت دومین هفته افزایشی قیمت نفت قرار گرفت. تصمیم برای این کاهش تولید از سوی کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و همپیمانانش نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس در حالی گرفته شد که بازارهای نفتی آماده موعد اجرای تحریم نفتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا هستند. اقدام اوپک‌پلاس می‌تواند عرضه را در بازاری که هم‌اکنون با کمبود مواجه است، بیشتر تحت فشار قرار دهد. کاخ سفید تلاش کرد عربستان سعودی را با توجه به بالا بودن قیمت سوخت در آمریکا، از کاهش تولید نفت در اوپک‌پلاس منصرف کند. عده زیادی از تحلیلگران امیدوار بودند سفر جو بایدن به عربستان سعودی بتواند به کاهش قیمت سوخت در آمریکا منجر شود اما عادل‌ الجبیر، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجه در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت هدف آن سفر، گفت‌وگو درباره «روابط دوجانبه» بوده است. 
 
***
سوریه: آمریکا از کشورمان بیرون برود
 وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای بر ضرورت خروج فوری نظامیان اشغالگر آمریکا از خاک سوریه و توقف حمایت‌های این کشور از تروریست‌ها، مزدوران و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب که آمریکا از آنها برای اجرای اهداف و منافع تنگ‌نظرانه خود بهره می‌برد، تأکید کرد. در این بیانیه آمده است تداوم سیاست‌های پست آمریکا مبنی بر سرقت نفت سوریه و انتقال آن به شمال عراق، دزدی دریایی و تلاشی برای بازگشت به دوره استعمار منسوخ است. بنا بر گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، در بیانیه مذکور آمده است که این اقدامات با قانون بین‌المللی و منشور سازمان ملل منافات دارد و لذا سوریه از شورای امنیت می‌خواهد این اقدامات را محکوم کرده و از آن جلوگیری به عمل آورد. وزارت خارجه سوریه همچنین بر حق خود برای مطالبه غرامت از آمریکا به خاطر غارت اموال این کشور و خسارت‌هایی که به آن وارد کرده، تأکید کرد. منابع محلی در شمال شرق سوریه دیروز (شنبه) از تاراج ۵۰ تانکر نفت سوریه از سوی ارتش آمریکا خبر دادند. 
 
***
کاهش محبوبیت نخست‌وزیر جدید انگلیس
بر اساس نتایج یک نظرسنجی، محبوبیت حزب کارگر انگلیس در برابر حزب حاکم محافظه‌کار افزایش چشمگیری یافته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نظرسنجی موسسه «یوگاو» که به سفارش روزنامه «تایمز» روزهای پنجشنبه و جمعه انجام شده حاکی از این است که میزان حمایت از حزب کارگر با 2 درصد کاهش به ۵۲‌درصد رسیده است. از سوی دیگر، میزان محبوبیت حزب محافظه‌کار نسبت به ماه گذشته میلادی فقط یک درصد افزایش یافته و به ۲۲‌درصد رسیده است. ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، در پاسخ به این سوال که چه کسی نخست‌وزیر بهتری برای انگلیس خواهد بود، «کر استارمر» را به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب کردند و در مقابل فقط ۱۳ درصد خواستار نخست‌وزیری تراس هستند. هفته گذشته نیز نظرسنجی دیگری از سوی یوگاو نشان داد که ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که او باید از سمتش کناره‌گیری کند. تراس حدود یک هفته قبل از طرحی جنجالی رونمایی کرد که خواستار کاهش مالیات بر اقشار ثروتمند در بحبوحه افزایش هزینه‌های معیشتی است. تنها 3 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این عقیده بودند که بودجه کمکی جنجالی رونمایی شده توسط دولت تراس دارای ایده‌های درست و سنجیده بوده است. یک نظرسنجی دیگر که از سوی موسسه «ایپسوس» برگزار شد نیز نشان داد نیمی از انگلیسی‌ها انتظار دارند کِر استارمر نخست‌وزیر این کشور شود. در نظرسنجی مشابهی که در ماه مه ‌برگزار شده بود ۳۸ درصد چنین عقیده‌ای داشتند. 
 
***
حکم اعدام 3 مخالف بن سلمان صادر شد
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سازمان حقوق بشری «القسط» اعلام کرد دادگاه کیفری عربستان روز یکشنبه گذشته برای شادلی الحویطی، عطا‌الله الحویطی و ابراهیم الحویطی حکم اعدام صادر کرد. این 3 تن قبلاً اعلام کرده بودند که نمی‌خواهند بابت اجرای پروژه شهر نیوم خانه‌های خود را ترک کنند. حکم اعدام این 3 تن یک ماه پس از صدور حکم حبس برای تعدادی از اعضای خاندان الحویطی صادر شد و حکم برخی از آنها به ۵۰ سال حبس نیز می‌رسد. شادلی الحویطی، برادر عبدالرحیم الحویطی است که سال ۲۰۲۰ به دلیل امتناع از تخلیه خانه خود در شمال غرب عربستان اعدام شد. شادلی هم در پی کشته شدن برادرش و بازداشت چند تن از اعضای خانواده خود، فعالیتش را شروع کرد تا اینکه سال ۲۰۲۱ او نیز بازداشت شد. بحران الحویطی‌ها با دولت عربستان حدود 3 سال پیش همزمان با اقدام دولت برای تخلیه روستاهایی شروع شد که دولت قصد دارد آنها را به پروژه شهر نیوم ملحق کند. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان تلاش دارد در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ پروژه منطقه اقتصادی نیوم را با هزینه ۵۰۰ میلیارد دلار به مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع بسازد. 

Page Generated in 0/0053 sec